Gå til innhold

Vekt og strekkmerker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lurer litt på hvor mye dere har gått opp i vekt, og om det har kommet noen strekkmerker?

Jeg synes selv jeg har gått opp veldig mye, men lege sier at det er helt normalt.

Er 1.65 og har gått opp ca 12 kilo. Er i uke 30. Synes dette er mye selv :(

Strekkmerker har jeg vært heldig å sluppet helt til nå. Ser det begynner å komme litt på hoftene, brystene '(merkelig, siden jeg har nokså små bryster) og mulig litt på siden på magen. Har prøvd Dr. Greve strekkmerke krem og Weleda strekkmerke olje, men synes det kommer likevell..

Noen som har noen tips å dele?

Skrevet

Er i uke 38 og har gått opp 15-16kg:/ Men skjønner det ikke helt siden jeg fortsatt bruker de fleste buksene mine fra før jeg ble gravid.

Har fått litt strekkmerker på sidene på magen, lårene og rumpa. Har også brukt strekkmerkekrem men har slurvet litt med den.

Skrevet

jeg er også 1.65 og har gått opp 12 kg, er i uke 30+2 i dag.

Kan fortelle at det nytter ikke med dyre kremer osv, noen får det å det er ikke no å gjøre med det, så du trenger ikke bruke mer penger på fancy kremer. strekkmerker kommer fra langt inne i huden hvor disse kremene ikke gjør noe nytte. de som bruker kremer og ikke får hadde nok ikke fått om de ikke hadde brukt kremene heller. men er greit og smøre seg uansett med vanlig krem for og unngå tørr hud osv.

Det var nok ikke mye trøst, men da slipper du kansje bruke så mye penger på disse greiene i allefall :) Vi som får disse strekkmerkene får heller snu det om og se på de som æresmerker :) Lykke til videre i graviditeten :)

Skrevet

Strekkmerke krem funger nok desverre ikke, enkelt å greit. Det er umulig for kremene å trenge så dypt ned som strekkmerkene lages!

(har gått hudpleie og lærte desverre å se realitetene der)

Jeg er i uke 34 i morgen, har ingen enda men begynner å se antydninger til to på høyre siden, regner med når det først går i gang så kommer de fort. :/ Har forresten bare gått opp 3 kg jevnt over hele svangerskapet.

Skrevet

Jeg har gått opp over 20 kg, tre dager til termin og ikke et eneste strekkmerke. Moren og søsteren min fikk heller ikke noen. Tror det er mere genetikk enn vekt i dette. Jeg har forøvrig strekkmerker fra vektøkning i puberteten på rompa. Å smøre er bare tull, det er underhuden som sprekker, ikke den delen av huden man kan se. Men det hjelper jo mot tørr hud og kløe, da...

Skrevet

Jeg er i uke 36 og har gått opp 14 kg. Er 1.62 høy. Så fint å se at det er flere som har gått opp en del.. er jo en liten trøst. Jeg klarer ikke å se at jeg har blitt tjukk selv, men når man tar bort de 6-7 kiloene som er baby++ så er det jo endel igjen, og mer blir det nok!

Skrevet

Jeg er i uke 39 nå, og har gått opp ca 10 kg. Begynte å få litt strekkmerker i uke 33-34, og de har dessverre formert seg endel de siste ukene....:(Noen nederst på magen og noen på sidene... Lite fornøyd med det, har brukt masse kremer hele svangerskapet, men de har nok ikke funket så mye nei.....Men men, er vel ikke annet å vente heller, og det går seg vel til etterhvert.....:)

Skrevet

Uke 38 i morgen.Gått opp 20 kg...Ikke et eneste strekkmerke...

Skrevet

Jeg gikk opp 17 kg sist og fikk ikke strekkmerker.

Har gått opp 17 kg nå også (hittil) og ser ikke ut som jeg får noen nå heller.

Har hørt at det avhenger av hudtype, og at kremer ikke hjelper, men at vitamin E er det eneste som hjelper. Og da at man spiser det, altså ikke smører krem med vit E.

:-)

Skrevet

Uke 35+1 her og har gått opp ca 11-12 kg. (er 1.66) Føles helt ok, for jeg har liksom kun magen og bittelitt ekstra + ganske store pupper da.

Fått et mikroskopisk strekkmerke på siden av magen, men det er det. Jeg smører magen og puppene daglig, bruker nivea krem og body butter fra bodyshop - fete kremer altså. Føler kanskje at det har litt å si, men det vet man jo ikke.

Skrevet

Er 37+2 og har gått opp 12,5 kg. Ikke fått strekkmerker - ennå.... Venter de vil komme siden jeg har fra før på hofter og pupper etter puberteten. Fikk kjempestore pupper og former i rakettfart den gang...så sånt sett vokser magen tregere...

Nå bruker jeg babyolje i dusjen hver morgen og Body Shops body butter hver kveld. Det hjelper kanskje ikke - men deilig å kose seg med å smøre magen likevel :)

Skrevet

Er i uke 36. Har gått opp ca 10 kg og ikke fått strekkmerker enda. Jeg smører meg 1-2 ganger per dag med en fet krem. Legen min sa faktisk at jeg burde smøre meg! Og jeg fikk "skryt" på forrige kontroll fordi han så at jeg hadde vært flink med smøringa. Hmm... Jeg er skeptiker av natur, og tror vel egentlig ikke at smøring hjelper, men det skader ihvertfall ikke med fukt & massasje, derfor velger jeg å gjøre det.

Skrevet

Er 38+4 i dag (12 dager til termin), har gått opp 15-17 kg. Har ikke fått strekkmerker...

Forrige gang fikk jeg noen små på puppene, men de kom heldigvis ikke på magen. Har også litt antydning til mikriskopiske strekkmerker på pupper og hofter etter puberteten, men det trenger altså ikke virke inn på utviklingen av strekkmerker på magen i svangerskap, Sunshinebaby70;-)))

Skrevet

Jeg er 28 uker, har gått opp 14 kilo, men har ingen strekkmerker.

Jeg har også noen få fra puberteten, så vet jo at de kan komme..

Magen er diger allerede, så kommer jeg "uskadd" fra dette hele veien, så er det et under ;-)

Har forresten hørt at strekkmerker kan skyldes sinkmangel.. men har ikke fulgt opp for å se om dette støttes av noen studier..

Skrevet

er 38 uker, gått opp 21 kg og ikke ett eneste merke, men har heller ikke fått noen de 2 første svangerskapene så har egentlig ikke trodd jeg skulle få det denne gangen heller. Krysser fingre for de siste ukene:)

Skrevet

Er i uke 38,veier rundt 72kg og har gått opp 13-14kg. Legekontroll imorgen så da får vi se nøyaktig vekt;) Ingen strekkmerker enda *bank i bordet* men en venninne av meg fikk dagen før hun fødte (2dager over termin!), så eg har ingen store forhåpninger enda.

Det som er bra er at ingen av damene på mamma sin side har fått strekkmerker under graviditet, så det er positivt:) selv kjennes det ut som at huden er fremdeles elastisk og kan strekke seg mer:)

Skrevet

Hei :) Jeg har gått opp 16 kg, og fått en god del strekkmerker.. Dette er desverre genetisk :/ Fikk din mor med deg? Ja da får du og desverre :) Men trøst deg med det at det er verdt det :)

Jeg har prøvd det meste av kremer, strekkmerke kremer osv... Men det hjelper ikke, det gjør bare huden mer elastisk... En skal smøre huden med kremer som inneholder masse E vitaminer :) Men det er ingen kremer der ute som er for å ikke få strekkmerker :/

Skrevet

Godt å høre Cat, mini og micro :)

Har hørt det samme fra en venninne.... Det var oss to med de rødspraglete puppene i gymgarderoben på ungdomsskolen - men hun fikk heller ingen under svangerskap - sååååå fingers crossed!!!!

Søsteren min fikk imidlertid sine to dager før fødsel - som var én dag før termin... buhuuuu genetikken er ikke heeelt med meg altså....håper jeg føder en uke eller to før terminen!!!

(Baby er stor også da... 9% over :)

Skrevet

Det er ikke alltid man får som sin mor (eller søster) heller...

Mamma fikk ganske masse første gangen med storebroren min, jeg fikk ingen første gang. Og som sagt ingenting forløpig, men fortsatt 12 dager til termin...

(Jeg gikk 1 uke over tiden, mamma bare 3 dager, pluss at vesla mi veide 100 g mer enn broren min..)

Skrevet

Da får vi bare krysse fingre og tær videre, Cat :) :) :)

Tror faktisk ikke moren min har noen....hmmm...hvorfor har jeg aldri spurt henne egentlig??? Har jaffal ikke sett noen - og hun svinser jo rundt i bikini hele sommeren...

Skrevet

JO! det er mulig å unngå strekkmerker om man smører seg GODT med FET krem morgen og kveld + en gang på dagen allerede fra 2 mnd. det holder ikke med vanlig fuktighetskrem... kremen må være så fet at magen og brystene dine er rett og slett klissette etter påsmøring. og bruk mye i gangen! strekkmerker kommer av at underhuden (subcutis) revner/sprekker pga altfor kjapp strekking av huden. masse fukt og fett gjør huden mer elastisk og gjør at den tåler denne strekkingen uten at den revner. og jo selvfølgelig trekker de rette kremene helt ned til nederste hudlag - subcutis.

Snakker av erfaring og fagkunnskap.

hilsen hudterapaut

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Ble faktisk i mye bedre humør av å høre at det er andre med ett par kilo ekstra også. Synes jeg kun leser om de som har 2-3 kilo ekstra, eller har -5-6 kilo! Føler meg ikke så tung heller lenger.. Spiser jo kun frokostblanding, litt frukt, middag, og brødskiver til kveldsmat, så det er jo ikke det heller.

Har gitt opp oljen og strekkmerke krem, og prøver heller litt bodybutter.. Lukter bedre også.

Ja, blir nok litt strekkmerker om det ligger i slekta ja. Mamma fikk nok ett par...

Skrevet

Jeg har gått opp 12 kg i begge svangerskapene (er nå 41+5) og magen min er full av streker, i alle retninger, fra ca 10 cm under puppene og ned til dåsa:) Denne gangen er de heldigvis ikke så røde som sist, men de vises godt.

Skrevet

32+4 i dag :) opp ca 13 kg,har ik fått strekkmerker enda,mn di fra forgje gang er blitt veldig syneli .

Skrevet

Ære være rød apo base.. brukte det fra jeg var 4 uker på vei forrige gang.. og nå bruker jeg det igjen...=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...