Gå til innhold

Snart 1 år - vil ikke ha mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn vil ikke ha mat for tiden.. Et par munnfuller grøt om morgenen, litt frukt og youghurt innimellom, brødskiver kan vi bare glemme, middag skal han helst ikke ha og til kvelds litt grøt. Han ville ikke ammes fra 9-10 mnd, så får mme 3 ganger om dagen. Vil ikke alltid ha dette heller.

Vi varierer så mye vi kan, men det ser ikke ut til å hjelpe. Er blid og fornøyd ellers, og helsesøster sier at vi ikke trenger å bekymre oss ennå.

men man gjør jo det... ser jo at den lille fyren blir tynnere.. Så hvis noen har noen råd blir jeg veldig glad.

(har prøvd å la han spise selv, men han bare tar på maten og griser med den. putten den ikke i munnen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter litt med dette selv, men ikke like mye som deg. Her er problemet at han nekter å sitte i ro under måltidet..åler seg ut av selene i stolen og skal bare oppå bordet osv. Jeg har rett og slett måttet gå etter han med maten(brødmat, ikke middag..hehe:)). Eneste måten å få i han..for han er ikke mett..det er bare det at han nekter å sitte pent å spise. Vet man sikkert ikke bør gjøre dette, men han hadde gått ned i vekt siden forrige kontroll på helsestasjon(fra 9 til 12 mnd), så jeg gjør alt for å få i han mat. Vil ikke at han skal legge seg sulten heller.. Min nekter også å spise selv...da griser han bare maten mellom fingrene.. Håper det endrer seg :)

Skrevet

Uff, jeg trenger også råd. Har en jente som absolutt ikke vil ha mat! 1 år. Bare pupp. Og middag kan jeg bare glemme.. Sånn har det vært hele tiden, så er ikke bare en periode.

Skrevet

Vi hadde også samme problem rundt ett års alder. Han ble ikke kresen eller noe sånt, men han var bare ikke interessert i mat. På en _god_ dag spiste han ½ brødskive til frokost, en yoghurt til lunsj, noen få biter middag (type to biter kylling og tre pastaskruer) og en liten porsjon grøt til kvelds. Mme har han ikke fått siden han var 10 mnd, så det var ingen annen næring. Jeg var også bekymret, spesielt siden han er slank og jeg synes han må ha den vekten han har, men han var ellers frisk og rask og veldig aktiv. Helsesøster sa jeg ikke skulle bekymre meg så lenge han oppførte seg som normalt. Jeg gjorde ikke noe nummer av den manglende matlysten hans. Han fikk servering som før, og lot ham spise det han ville og så ferdig med det. Tror også det er viktig å ikke bli fristet til å gi dem kjeks, frukt, yoghurt e.l. mellom måltidene fordi vi tror de er sultne eller trenger næring. Da er det jo ikke rart at de ikke spiser til måltidene, hvis de har blitt mette på snacks. Uansett, jeg prøvde å ha is i magen og det tok vel en måned eller to så var han som før og spiste godt. Så det var nok bare en periode og det virker som mange opplever det samme.

Skrevet

Vi hadde samme problemet med mini når han var rundt 1år, vi gjorde akurat som Lemonia, stresset ikke og ga måltidene som normalt, gikk over etter en mnd tid :-)

Skrevet

Har en som er 20mnd nå og aldri har vært interessert i mat. Da han var på rundt 1 år la han i tillegg langt under vektkurven så det var viktig å få i han alt mulig. Jeg har fra starten satt han fast i stolen, sånn at han ikke klarer å komme seg ut, og vi går ikke fra bordet før han har spist. På et tidspunkt spiste han kun med en tegnefilm på laptoppen foran nesa hans. Ikke bra, men da spiste han ihvertfall. Dette har vi trappet ned på med en gang spising gikk bedre, selvfølgelig =)

Dette er nok slitsomt og kan ta laang tid, men nå er jeg glad jeg brukte tid på dette. Han er fortsatt ikke i det minste interessert å spise annet enn å grise men skjønner at det skal han likevel når vi sitter ved middagsbordet. Vi jobber nå med at han skal spise maten selv og at maten ikke skal moses lenger. Han gjør alt dette utmerket i barnehage, men ikke hjemme =)

Så tipset mitt er vel egentlig å finne noe som avleder han litt, lese en bok sammen el og dytte i han maten... Skjønner dine bekymringer! Lykke til!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei Anonym.

Min gutt er også slik. Han er 10 mndr nå, men spiser nesten ingenting så jeg må fullamme fortsatt. Han er veldig interessert i mat og putter alt mulig i munnen, men så ramler det meste ut igjen. Jeg tenker at han ikke har skjønt hvordan han får maten bak i munnen og ned, og krysser fingrene for at det plutselig løsner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...