Gå til innhold

Biting, tilvenning av fast føde og drikkeflaske/tutekopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt fortvilet her og ikke minst i villråde så håper noen har erfaringer...

Lille snupp (7 mnd) har fått to tenner i underkjeven. Disse er skarpe og hun bruker dem!

Vi begynte med fast føde for 1,5 mnd siden og hun elsker grøt! Til å begynne med syns jeg det var vanskelig å få til fornuftige måltider da hun spiste seg mett på pupp om jeg ga denne først, og var uinteressert hvis jeg tilbød den etter mat. Resultatet av det siste var at jeg tror hun ble litt dehydrert (masssse amming på natten plutselig). Derfor fant jeg frem tutekoppen til MAM og drikkeflasken (ikke tåteflaske) til MAM og tilbød henne disse med hhv vann, utvannet eplejuice og mm. Etter litt prøving og feiling drikker hun nå godt av disse, men ikke nok til å tisvare et fullt mm-måltid slik vi har om natten. Hører med til historien at hun aldri har lært seg å drikke av tåteflaske men har kost seg med puppen, jeg har hatt nok melk og en veldig effektiv utdrivelsesrefleks.

I det siste har hun altså vært uinteressert i puppen på dagen, men fortsatt med kveldspuppen kl 23 etter å ha sovet noen timer, en pupp om natten i 4-5 tiden, og en liten tår på morgenen i 7-tiden (ikke sååå interessert da men litt tar hun). Jeg hadde en plan om å amme i 1 år, i alle fall litt til. Men nå har hun begynt å bite i puppen med en gang jeg legger henne til! Omtrent slik hun må bite for at noe skal komme ut av MAM-flasken.... I går kveld ble det bare tull (hun begynte å bite i puppen da utdrivelsesrefleksen uteble) og jeg måtte tilby henne MAM-flasken istendenfor puppen. Dette var hun ikke helt happy med så natten ble en utfordring frem til jeg klarte å amme henne ordentlig i halv tre tiden.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre?! Pumpe hele dagen for å opprettholde produksjonen og gi henne MAM-flasken så mye hun vil med fast føde og håpe hun slutter med bitingen om natten? Slutte å gi MAM-flasken? Men hvordan få i henne nok væske da? Eller er dette et naturlig tidspunk å slutte å amme på? Men hvordan få i henne det hun vil om natten da?? Og hvor mye må jeg pumpe for å opprettholde produksjonen sånn nogenlunde??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun bare er 7 mnd så trenger hun ikke å få så mye fast føde enda. Om hun feks får lunsj og kvelds så kan du amme til frokost og middag, og de fleste babyer vil vel gjerne ha litt ved sengetid, selv om de har spist kvelds. Da får hun i seg en god del veske, og du vil beholde en god melkeproduksjon.

Ang bitingen så ville jeg kuttet MaM-flasken helt ut for en stund, og heller gitt tutekopp uten ventil eller tåteflaske. Så venner hun seg nok av med det ganske fort, når hun ser at det ikke virker.

I MaM-flasken går det også an å ta ut ventilen. Da må hun ikke bite for å få noe ut, men den er da heller ikke dryppsikker lenger, så man må passe bedre på.

Det at hun vil ha mye melk om natten trenger ikke å bety at hun er dehydrert. Det kan være at hun rett og slett er for opptatt med alt det spennende i verden til å die på dagtid, og at hun rett og slett tar igjen det tapte om natten. Om du har problemer med å få henne intressert i brystet på dagtid så kan du feks prøve å sitte på et mørkt og stille rom, så hun ikke blir distrahert.

Lykke til!

Skrevet

Hørte med helsesøster og hun mente det ikke hadde noe med denne MAM-flasken å gjøre. Vil nødig slutte med den for hun har faktisk blitt ganske flink til å drikke av den (husk, hun har ikke tatt flaske før!) og hun søler lite når hun drikker av den (i motsetning til tutekkopp uten ventil....).

Ser hva som er anbefalt i boka jeg fikk på helsestasjonen om mat og føler vi ikke er heeelt off.

- Hun får en pupp når hun våkner i 7-tiden, så får hun en blanding av havre-, hirse- og hvetegrøt til frokost (m/mm i) + vann på tutekopp ca kl 9.

- Så får hun en lunch med grønnsaker og frukt iblandet mm i 12-tiden (hun liker det ikke spes godt så hun spiser lite) + vann fra tutekopp + evt litt mm på MAM-flasken (her skulle jeg helst hatt ammet henne igjen, men ved forsøk så er hun veldig lite interessert, selv om jeg dropper å gi henne MAM- flasken. Tipset om et mørkt rom skal jeg prøve, for hun er en aktiv unge som er interessert i å få med seg det som skjer!).

- Så er hun gjerne desp etter grøt i 14-tiden (samme som frokostgrøten). Har også forsøkt pupp her, men da gråter hun bare og gir seg ikke før hun får grøten sin.

- I 16-tiden har jeg de to siste dagene klart å legge henne til brystet, og øvd på at om hun biter så får hun ikke (forsøker å ta henne rolig fra og ikke komme med noen synlig reaksjon som kan underholde henne). Dette ser ut til å funke, hun bet bare 1-2 ggr i går! :) Men utdrivelsen tar lengre tid nå og hun går fort lei og vil til slutt ikke mer. (vurderer å skaffe sånn nesespray for da tror jeg faktisk det hadde gått!). Til slutt har hun fått MAM-flasken med mm men gjerne da en stund etter slik at det ikke blir noen kobling til puppen som ikke virket, evt biting.

- Ved 18-tiden får hun kveldsgrøt (risgrøt) og vann evt litt mer MAM-flaske med mm, og da er hun SULTEN.

- Hun legger seg innen kl 19 uten noen kveldspupp, men hun får to bryst i 23-tiden i halvsøvne. Da er det ikke noe problem med utdrivelse (hun suger til det kommer) men jeg må sørge for at første puppen er full og at hun ikke er FOR våken! (det var nok dette jeg bommet på sist... hadde pumpet meg bare to timer før så det kom liksom ikke noe melk...)

- Som regel blir det en pupp i 5-tiden også, men dette hender det at jeg kan avverge med smokken. Men siden hun ammer så lite på dagtid syns jeg det er greit å amme henne en ekstra gang på natten

Ang biting så merker jeg forskjell. Det var bare den ene gangen på kvelden hvor jeg hadde lite melk hun etter hvert begynte å bite slik hun gjør på MAM-flasken. Sikkert fordi hun lurte på hvorfor det ikke kom noe melk. Ellers har hun bitt litt sånn lekent med en gang, evt helt på slutten av en pupp. Da har jeg bare tatt henne fra med en gang. I og med at hun biter mindre allerede nå begynner jeg å tro at helsesøster hadde rett: at hun bare tester ut hva tennene kan brukes til og biter litt her og der for å se hva slags reaksjon hun får.

Håper dette går over, for tenner i overkjeven er nok ikke veldig langt unna....

Skrevet

bitingen kan du få avvent.

Min første reaksjon ved biting var faktisk at jeg klemte til henne i siden for jeg skvatt sånn! Det hjalp....

Ellers så er trikset å si AU! - det kan hende du da har et gråtende barn en liten stund.

Det off. trikset er å klemme barnet inn mot brystet slik at det må slippe tak for å puste.

Det er ikke noe i veien for å ha noen måltider som bare er bryst og så fast føde med litt påfyll til andre måltider. På den tiden du snakker om, fullammet jeg med unntak av noen smaksprøver.

Du kan jo også ev variere med å gi bryst først og så grøt og andre ganger grøt først og så bryst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...