Gå til innhold

Skjønner ikke helt disse ukene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin ca 1.april om vi har regnet det rett. Det vil si at jeg i dag er 12+5 og dermed er i 13. uke? Men på BiM står det at jeg er i 14. uke? Hvorfor? Var på ultralyd forrige torsdag og da var fosteret 6 cm lang. På BiM står det at den skal være 11 cm nå (dersom 14.uke stemmer) Hvorfor er det slike avvik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei !

Jeg har termin 4.april og mener at jeg i dag er 12+3, og da i 13.uke på vei. Vi har dermed ganske lik oppfatning av dette. Men uke 14 ? Det hørtes rart ut ja! Noen som vet ??

Skrevet

Hei

La inn 1 april på terminkalkulatoren til babyverden som er den letteste å forstå. Da dår jeg opp 13 uker akkurat, altså 13 fullgåtte. 13+1 i morgen, 12+6 i går. Barn i magen regner 14 uker fra i morgen som er 13+1. De snakker om hvilken uke du er inne i. Kommer an på hvilken termin du har lagt inn på din side.

Termin 4 april så er du 14+4 i dag etter babyverden.

Veldig forvirrende, hold dere til fullgåtte uker så er det mye lettere. Barn i magen sine sider kan vere utrolig forvirrende!!!

Skrevet

Jeg vet at noen jordmødre og leger regner svangerskapet med et par ekstra dager +/-. F.eks så var jeg på en ultralyd hvor jeg fikk beskjed om at jeg var 12+2, mens jeg på babyverden var 11+6. Og da hadde jeg regnet ut ifra samme termindato. Men nå forholder jeg meg til BiM eller babyverden da jeg gjorde det sist også. Og jordmor regner på samme måte som BIM/babyverden. BIM og babyverden regner likt, bare at BIM skriver bare hvilken uke du har gått inn i, og babyverden skriver fullgåtte uker.

Hvis du er 12+5, så stemmer det at du er i 13. uke. Du er i den 13. uka men har ikke fullført 13 hele uker før det har gått 2 dager til, og dermed kan du ikke si at du er 13 fullgåtte nå. Det at BIM skriver 14. uke kan være fordi den regner ulikt i forhold til hvordan lege/jordmor på ultralyd regner, og at du egentlig er noe med 13 fullgåtte uker.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Jeg trodde jeg hadde kontroll på disse ukene, men det hadde jeg altså ikke. *ler*

Skrevet

hm,det gir litt mer mening.. jeg trodde nemlig at jeg hadde skjønt det,helt til legen skrev at jeg var i uke 13 da jeg selv mente jeg var i 14. uke.. (var da 13+5)

Så når han sier at jeg skal på ul i uke 18,mener han egentlig etter 18 fullgåtte, en gang i uke 19.

Godt det er noen kloka hoder her som kan oppklare sånt;)

Det er jo egengtlig ikke så viktig om de regner noen dager til el fra,babyene kommer vel når de vil:)

:)

Skrevet

Men en ting jeg lurer på er om vi skal regne fullgåtte uker ut fra første dag i siste mens, eller antatt termindato? La merke til at jordmor regnet "bakover" fra termindato, mens legen snurrer på hjulet sitt og spør hver gang; når var siste mens? Og de to er ikke enige om hvilken uke jeg er i. Forvirrende ja!

Skrevet

Min lege og jordmor har også snurra litt rart med dette hjulet sitt, men nå har jeg fått en UL-termin som stemmer med mine beregninger, og det er den de går ut fra. Så da kan de bare sitte der og snurre feil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...