Gå til innhold

Diabetes på 9,5??

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen fler som har så høyt?? eller hvor høyt er det egentlig?? Vet ingen ting om dette selv.... Bare lurte på om noen har noe info om svangerskapsdiabetes??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror et blodsukker på 9,5 ligger midt mellom normalen og det en kaller diabetes.

Vanligvis svinger bl.s mellom 4-8 i løpet av dagen, helst under syv. Diabetes stilles vel på bl.s over 11-12 tror jeg. Men det kommer jo an på når det var 9,5 også da. Om det var rett etter måltid er det ikke like ille som om det var 2 timer etter måltid. Du skal kanskje på en glukosebelastningstest? En får gjerne litt nedsatt glukosetoleranse i graviditeten, så 9,5 er høyt ja men ikke helt hakke gale.

Selv hadde jeg 10,9 en gang i en akutt stressituasjon ved influensa, og jeg har ikke diabetes:)

Hør med legen din du, ikke gå å lur alene. Uansett ville jeg begrenset sukkerinntaket nå videre fremover. Det har jeg gjort hele svangerskapet for sikkerhetsskyld. Ikke brus, godteri, fint brød, potetgull, kaker osv... bare ved sjeldne anledninger.

Masse lykke til.

Skrevet

Det va nok etter en glukosebelastnings test de oppdaga dette. Ja prøver å få tak i legen, må ringe på nytt etter de åpne i gjenn på tlfn... Håpe det kan reguleres med bare kosthold, haaaaater sprøye i fingern (kan godt ta i armen men ikke fingern, hehe) litt spess dær. Offf, visste jeg kom til og få det! hadde det på følelsen ja.

Skrevet

Jeg hadde 9,7 i uke 26. Jordmor henviste meg til sykehus. Der fikk jeg blodsukker apperat som jeg så brukte en liten uke før en indremedisiner så på resultatene. Fikk en vekstestimering også. Hos meg er dem så fornøyd med verdiene at det ikke blir noe insulin eller videre oppfølging på sykehuset. Jeg måler nå blodsukkeret 5 ganger for dag 2-3 dager i uken som jordmor ser på ved kontroll. Om de skulle plutselig bli høye, skal hun ta kontakt med sykehuset.

Om du klarer å regulere med kosthold er en indremediner som skal vurdere.

Ville heller ringt jordmoren din, da det er de som vet rutiner på dette i svangerskap. Fastlegen min ville ikke henvise meg...Sykehuset ble sjokkert når jeg fortalte det! Uansett hva legen din mener, så skal du henvises!

Skrevet

Jordmor er på ferie i 1 mnd nå... så de på kontoret som tar tlfn hennes sa at legen måtte ordne dette... Har fått time ho lege til fredag.

Trenger tips til type knekkebrød og pålegg som man kan spise!!!

Skrevet

Kan spise det meste av pålegg, ost, rent kjøtt, leverpostei, egg, fisk osv. Være forsiktig med brunost og syltetøy. Bræd og knekkebrød skal være så grov så mulig. Jeg baker fordi jeg har glutenintileranse i tillegg, så har ikke tips om hvilke som er bra. Ellers kan du erstatte brødmåltid med omelett, salat osv. Skal helst ikke ha mer enn 2 fruktenheter pr dag. Et glass juice er en fruktenhet. Anbefales å spise frukt fremfor å drikke juice. Melk og yoghurt må en være forsiktig med. Skal ha minimqlt med poset, pasta og ris, fylle på med mer rent kjøtt og grønt. Dette er mine tips, jeg klarer fint å regulere med kosten. Vær obs på at når en setter sammen et måltid så må en kanskje tenke på hva en har på skiven i forhold til hva en velger å drikke og tilbehør. Som at om en drikker melk til måltidet, bør en spare frukt eller yoghurt til et måltid en drikker vann.

Lykke til, det er ikke så vanskelig dette som en skulle tro :) Det er allikevel så kort tid og jo flinkere du er jo mindre risiko har du for å få dette senere i livet.

Til kos kan du spise bær og vaniljekesam, kokesjokolade med 70% i små mengder, bacan chips i stede for vanlig chips. Det meste går bra om en spiser med måte:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...