Gå til innhold

Grenseverdi på rubella-bekymret!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i 15.uke med mitt andre barn. I første svangerskap hadde jeg helt grei rubella blodprøve, dvs. antistoffer ble påvist.Men denne gangen er antistoffene lave-eller på grenseverdi. Har lest så mye ekkelt om røde hunder(rubella), det er jo veldig farlig å få i svangerskapet. Noen flere som har fått samme svar på blodprøven? Bør jeg bekymre meg så mye...?

Fortsetter under...

Hei. For min del høres det litt merkelig ut at du kan plutselig ha for lav antistoff mot Rubella i dette svangerskapet når det var tilstrekkelig ved forrige! Så vidt jeg vet er det ikke mulig at rubella antistoff synker eller forsvinner når det først har oppstått immunitet etter vaksine eller infeksjon. Da vil jeg tro at enten forrige test eller nåværende test er feil... - det skjer desverre! Jeg ville bedt om at det tas ny blodprøve for å teste denne en gang til - både IgG og IgM status (IgG viser antistoff status og IgM viser infeksjonsstatus ved mulig pågående infeksjon) for å være helt sikker på at du vet hvor du ligger an i løype per dagsdato (ingen pågående infeksjon og hvor beskyttet du er eller ikke). Sannsynligvis er du like godt beskyttet som sist! Og da har du ingenting å bekymre deg for! Skulle det vise seg derimot at du ikke har nok antistoffer blir det viktig å snakke med jordmor og lege for å få god informasjon om rubella symptomer, hvordan forebygge mot smitte og hva som evt gjøres dersom du skulle bli smittet mens du ennå er gravid. Det er for mange utrolig viktig med god informasjon - da slapper de mere av og slutter å bekymre seg og evt krisemaksimerer hvert symptom og "hva hvis" tanke! Sånn er det for meg hvertfall - uvissheten er min største fiende!!! Ønsker deg masse lykke til! :) Du og den lille har det nok supert!!! :)

Tusen takk for veldig bra og utfyllende svar. Legen mente at jeg ikke skal tenke på dette i det hele tatt, i.o.m. at røde hunder er veldig uvanlig,men som gravid bekymrer man seg for alt.Skal be om en ny blodprøve som du sier:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...