Gå til innhold

Kan du noe om behandling av treverk? Det dreier seg om et furubord.

Anbefalte innlegg

Gjest Gul stjerne
Skrevet

heltre furubord som er slipt ned og skal lutes eller behandles slik at treverket holder seg lyst.

Men jeg har lyst å røffe bordet opp igjen etter slipingen, slik at overflaten blir litt slitt og gammel.

Hvordan kan jeg få det til? Kan jeg børste bordet med noe?

Noen som har tips?

Fortsetter under...

Skrevet

Blir ikke luta treverk ofte litt gult med tida?

Jeg vet ikke så mye om lut, da jeg aldri har bruk det selv.

Jeg har et heltre furubord (salongbord) som jeg har pusset ned. Det tenkte jeg enten sette inn med hvit panellakk , da blir det lyst men man ser treverket gjennom. Hvor hvitt det blir avhenger av hvor mange strøk man tar.

Eller så blir det grunnet og malt.

Det du kan gjøre om du vil ha det shabby er jo å pusse det med sandpapir etter du hr behandlet det slik at det får slitte overflater- men jeg aner ikke hvordan det blir om du luter :o)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg vil ikke ha det shabby.

Jeg vil at det skal se ut som det er slitt av vær, vind hav og tid ;)

Treverket skal helst se ut som det ikke er behandlet med lakklignende midler. Jeg vil ikke olje det heller.

Stikkordene er gammelt, slitt og lyst :)

Skrevet

I gamle dager skurte de gulv med sand og grønnsåpe. Mulig løsningen er å skure jevnlig med grov skurebørste. Grønnsåpe er med på å gjøre treet mer flekkvennlig, men synes også at vaselinolje kan gi ett greit resultat. Fineste måten å få ett naturlig slitt bord på er å bruke det ofte og ikke være så nøye på å være nøye:) Forsøk på å gjøre bord "naturlig slitt" er ikke bestandig så vellykket ellers. Furu får merker fort uansett.

Skrevet

Grønnsåpe gir gulfarge, da burde du heller prøve hvite såpespon(får du kjøpt i møbelbutikker)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Sand og grønnsåpe! Trolig akkurat det utseende jeg er ute etter :)

Og ja, jeg har tenkt at å skure med børste kan være løsningen. Det slipte bordet er fint nå, men litt for glatt.

Jeg har trua på grønnsåpe og børste :)

Annonse

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Supre tips, tusen takk!

Det får bli skurekost og hvite såpespon,da :)

Skrevet

Hvite såpespon er det jeg behandler mitt stuebord med, et dansk ubehandlet eikebord. Det er snart 30 år men er like lyst og fint og såpebehandlingen gjør at selv lillebror og kulepennen ikke er noe problem.

Du finner mye bra om vedlikehold på www.brdr-andersen.dk

Skrevet

Hørte om noen som tok en kjetting og "dælja" løs, slik st det ble hakkete og så gammelt ut. Litt drastisk, men sikkert effektivt ;)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Hehe, ja det ha jeg også lest om. I Donald Duck ;-) Helt sant.

Skrevet

Det vil ikke "røffe opp bordet", men det aller beste å bruke på furubord er grønnsåpe. Sett inn bordet med ublandet grønnsåpe og du slipper at det blir flekker på det som setter seg. Det gjør også bordet litt mørkere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...