Gå til innhold

Dere som har fått barna deres smittet av vannkopper med vilje.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge og hvor nært var de den som var smittet???

Fortsetter under...

Skrevet

Noen oppsøker vannkoppesmitte slik at barna blir ferdig med det mens de er små.

Skrevet

Vår erfaring er at det er umulig og smitte barn "Med vilje":..

Min søster skulle det med sine eldste (etter råd fra helsesøster at det var greit og få det unnagjort når de var i 2-4årsalderen..Ikke for små, ikke for gamle....Det er nesten 15 år siden, og jeg vet ikke om samme "råd" gjelder fortsatt)

Tre gang i løpet av et år(hvor det gikk utrolig mange runder med vannkopper her) prøvde hun og smitte...En gang ver de en hel dag sammen med en kompis som var på dag 2 og i full "Oppblomstring" når det kom til utbrudd! (men i super form eller selvsagt) De både koste og klemte mye (oppfordret litt ekstra til å gi "takk-kos" når de fikk låne leker osv), og de brukte til og med smukken hans!! (det vat IKKE Planlagt, men hun fant de sittende i senga til den syke, med hver sin smukke i munnen, de brukte ikke smukk selv, hadde aldri gjort det......De fikk ikke vannkopper...Knappe 4 mndr senere var de sammen med et par barn som man trodde var på vei til å få vannkopper, men ikke hadde fått urbrudd, annet enn ei blemme man TRODDE var vankopper, viste seg dagen etter at joda, det VAR det som hadde holdt på og bryte,- heller ikke DA ble de smittet,- også var det bare et "tilfeldig" møte med et søskenbarn med vannkopper en tredje gang...Hovr de bare ble "Oppfordret" til å gi kos da de sa ha-det....

Men de fikk IKKE vannkopper, noen av gangene...Min søsters barn fikk de som "kastet på seg" 3 år senere, samme med mine barn..Har fått vannkopper uten at vi har visst om handre osm har hatt det, -eller fått det i nær ettertid....Så sånn er det med den saken. Misnten på 3 har ikke hatt de enda, men kommer ikke til å gidde og prøveog smitte,- for det er umulig.....Tror jeg :o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er ikke galskap, det er veldig lurt...

Jeg har forøvrig prøvd med begge mine, uten at det noengang gikk...

Annonse

Skrevet

SOm sagt, det var 15 år siden, og begrunnelse var at jo eldre man blir, jo verre blir utbruddet..Det klør mer og allmenntilstanden blir mer redusert. SOm voksen/etter puberteten er det direkte farlig med vannkopper, særlig om de kommer i en forbindelse hvor man kanskej allerede har nedsatt immunforsvar.

Min bror fikk vannkopper da han var 15,- det var helt forferdelig......Min datter på 4-5 hadde da det, og hun var med pappan på slalom, vi dro ut på skogstur en hel dag, og hun klødde nesten ingenting..Litt ved leggetid, da tok vi på hvitvask også var det bra....Samme med min søsters barn, merket ikke noe til vannkoppene annet en bittelitt kløe som lot seg stoppe med litt hvitvask....

Nå vet jeg rett og slett ikke hvordan de "offentlige" forholder seg til å smitte barn "med vilje";- men henger igjen i mange familier at det er lurt å prøve og la barna få vannkopper mens de er mellom 2/3 og 8 år....FØr den tid kan de bli veldig syke (har vært borti to tvillinger som fikk de da de var 1,5 år..De ble innlagt på sykehus..Vannkopper i munnen og i rumpa osm skapte store komplikasjoner...) SÅ derfor bør de være litt eldre "småbarn",- men når de næremer seg puberteten så kan man igjen bli fryktelig dårlig og voksne som får det kan bli sterile, og en gravid dame har veldig stor økt risiko for misdannelser på foster om hun får det.......

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er fortsatt sånn, 2søtesmåh. Jeg jobber for 3 leger, og de sier at det mye bedre for ungene at de får det når de er små, fordi det kan ødelegge så mye mer om de får det som voksne. Så jeg håper mine får det snart, eldste er 6....

Skrevet

Min datter fikk heldigvis vannkopper helt plutselig da hun var 4 år, og var ikke noe særlig syk i det hele.

Min mamma derimot, fikk vannkopper i voksen alder. Hun har aldri noensinne vært så syk, og legene var nok faktisk litt engstelig for hvordan det skulle gå en stund. Mamma sier selv at hun var helt sikker på at hun skulle dø. Heldigvis endte alt bra, men jeg tror det er veldig lurt å smitte med vilje mens barna er små. Ikke for at det alltid fungerer da, slik som flere skriver her..

Skrevet

De må jo helst være sammen med de andre barna i det smitten bryter ut hvertfall. Å få de til å leke sammen er vel kanskje nært nok.

Jenta mi fikk av seg selv når hun var 10mnd. Lite kløe, masse prikker, noe hvitvask og helt grei allmenntilstand. håper neste får det tidlig også :)

Skrevet

Min sønn på 3 år ble smittet i barnehagen. Venter bare på at søsteren på 4 skal få utbrudd, men ser ikke slik ut dessverre ;( Og de bor jo sammen, så ikke alltid det funker.

Skrevet

Vi skyndte oss på besøk og lot de små (2 år) leke sammen en halv dag, og oppfordret til en skikkelig klem da vi skulle gå ;-) Holdt i massevis for oss og snuppa fikk vannkopper to uker etterpå.

Skrevet

Min datter gav en som hadde vannkopper en kos og dermed ble hun smittet, så der skulle det ikke mye til. Hun var 7år og jeg synes det var greit at hun ble smittet.

Annonse

Skrevet

Det er ikke så vanlig å få vannkopper nå som for eksempel 20 år siden. Er mer vanlig nå at barn ikke får vannkopper, dette sa vår helsesøster.

Skrevet

Jeg og min søster hold på å ta livet av vår pappa når vi var små. Han hadde ikke hatt noen av barnesykdommene når han var barn/ung.

Vi delte vannkopper, meslinger, rødehunder og kusma med fattern. Han ble døsjuk hver gang, 2 av gangene måtte han legges inn på sykehus for observasjon. Han var 29 år første gang han fikk en barnesykdom og for å si det på en pen måte, det er en ganske god grunn til at vi ikke ble mer enn 2 søsken. Han ble steril.

Så vi er av den mening at søta bør ha vannkopper før hun blir stor.

Så vi utsetter henne for smitte, men vi flyr ikke nabolaget rundt for å finne vannkopper :-)

Og måtte bare fortelle pappa om innlegget og han ble likblek og mente at det var en god ting å ha vannkopper når man var ung ;-)

Skrevet

Barn kan også bli veldig syke da folkens. Høres ut som om alle som får det som barn, bare sklir gjennom. Jeg var 6 år da jeg hadde det, og var skikkelig syk. Hadde utslett absolutt overalt, klødde sinnsykt og hadde høy feber. Broren min, som da var 3 år, var like syk. Kjenner også fler som har fått høy feber og vært veldig plaget av kløe. Litt sånn delt i ønsket om å smitte mine barn, eller ikke jeg.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Noen flere med erfaring?

Skrevet

Minsten fikk det da han var ca 2 år. Ble smittet i bhg. Hadde det relativt lett, men det var jo ikke akkurat moro ;)

Eldstemann var 4 år da, og ble ikke smittet selv om de var sammen store deler av døgnet. Han er nå nesten 6 år og har enda ikke hatt det.

Skrevet

Våre barn var sammen på en bursdagsfest, så kom det på den ene dagen etter og slag i slag har de rundt omkring fått vannkopper. De har vel ikke akkurat kost på hverandre, men lekt normalt rundt hverandre.

Min lille på 1 år ble veldig syk. Hadde prikker overalt, 39,9 i feber i en uke. Fikk trøske i munnen og sinnsykt mange vannkopper inne i munnen. Spiste ikke på over en uke. Han var i så drålig form. To uker siden han ble frisk, fikk soppmedisin til legen for å fjerne trøsken så sakte men sikkert trakk vannkoppene seg tilbake. 3 søskenbarn var dekt av prikker fra topp til tå, med feber og oppkast. Storesøster her i huset på 6 fikk noen få prikker, ingen feber eller dårlig form. Kun kløe på føttene når hun skulle sove. Tror det er individuelt hvordan man reagerer.

Skrevet

Vil ikke si at vi forsøkte å smitte babyen med vilje, men vi gjorde iallefall ingenting for å forhindre smitte da vesla hadde det i våres. Vi hadde flere av de vannkoppsmittede vennene hennes på besøk også, men babyen ble ikke smittet. Min datter fikk imidlertidig bare to blemmer. En bak øret og en bak i nakken, under hårfestet. Slapp billig unna hun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...