Izabelle Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Lurer på om det er flere her inn som jobber en del nattevakter? Håper jeg blir gravid snart, men er litt redd det kan bli et problem å arbeide så mye natt som jeg gjør... Er sykepleier så tempoet kan være høyt selv på nettene.
PrinsesseHengepupp Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Nattarbeid er vel en av få ting som frarådes under graviditet, så jeg ville, så snart graviditeten var et faktum tatt meg en prat med legen. Faren for abort øker visstnok ved nattarbeid.
missme Skrevet 21. september 2010 #3 Skrevet 21. september 2010 Ei venninne av meg som er sykepleier jobbet turnus med nattevakter og da hun ble gravid ble hun fritatt fra nattevakter, skal visstnok ikke være bra å jobbe natt når man er gravid, hvorvidt det byr på problemer med å bli gravid vet jeg ikke, men det skal vel strengt tatt ikke det.
lille nina*Mamma til tre+spire Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Hei Izabelle:) Har tenkt endel på det samme selv, bare at jeg er nattsykepleier..All forskning sier at nattarbeid øker sjansen for spontan abort og for tidlig fødsel. Dette er noe vi selvfølgelig ikke ønsker:( Når/viss jeg blir gravid,blir jeg å si ifra til sjefen min med engang. Hun er pliktig til å tilrettelegge,og viss ikke det går,regner jeg med at det blir en sykemelding. Vet av erfaring at de som jobber enkelte plasser i psykiatrien(Åsgård) blir sykemeldt med engang pga faren for vold. Lykke til med å bli gravid
LC87 Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 Er spl selv, og i sommer har vi faktisk hatt 7 gravide på posten jeg jobber!! Og 5 av dem fødte juli-aug. Blir jo ikke akkurat mindre babysyk av å ha høygravide kollegaer rundt deg hele tia.. Nok om det, en av de fortalte at jordmødrene på fr.stad sykehus holder på med nattevakter fram til uke 28-30, hvis ikke de er plaget med søvn osv. Så derfor er det ikke "farlig" sånn sett å jobbe natt. men man må føle at man klarer det selv. Jentene på jobben jobbet netter hvis de orket.
field of gold Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 Hei. Jeg er sykepeier og jobber en 50 % stiling på natt. Siste svangerskap jobbet jeg natt fremtil uke 24, dette fordi jeg sov godt etter nattevakt og ikke hadde noe problem med dette. Men hadde avtale med lege om at så fort jeg fikk problemer skulle jeg bli sykemeldt. Det er slik at man kan bli sykemeldt og arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge for deg. Som sagt var dette ikke noe problem for meg, men jeg skjønner at det er det for noen.
PrinsesseHengepupp Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Kom på en litn ting til. Om man ikke kan utføre nattevakter som gravid, eller det er andre ting som gjør at jobben er farlig (jobbe med kjemikalier, tunge løft osv) hvor arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge slik at det blir trygt for mor og foster skal man egentlig ikke sykemeldes, men motta svangerskapspenger. Mange leger slurver med dette og sykemelder i steden. Svangerskapspenger gjør at man ikke går like mye ned i lønn som ved sykemelding, og er en erstatning for den jobben man ikke kan utføre selv om man ikke er syk.
Strandloppa og lillebror Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Jeg jobber 50% natt på sykehjem. Gjorde dette sist jeg var gravid også. Jeg fikk tilbud av arb.giver å jobbe på dag i steden. Jeg ville gjerne fortsette på natt, og både lege og jordmor sa at det ikke var noe problem så lenge jeg selv syntes det gikk greit. Jeg hadde avtale med arb.giver at jeg skulle si ifra fortløpende hvis jeg ombestemte meg. Jobbet natt fram til uke 32, da ble jeg sykemeldt av andre grunner. Kommer til å jobbe natt neste gang også. Poenget er, at hvis du selv føler det går greit å jobbe natt, kan du bare fortsette med det. Hvis du føler det blir helt feil for deg, kan du be om å bli flyttet over på dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå