Feit no more Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Babyen min på 6 uker finner aldri roen for tiden... Hun ligger og kaver og sparker og slår med hendene, også når hun sover, og i tillegg kaster hun hodet fram og tibake i søvne. Hun "piper" og grynter, ynker seg og innomellom "kramper" hun; krøker seg sammen og blir rød i fjeset... Hun sovner fort og greit i vogn, men våkner etter kort tid. På natta bruker hun evighetet på å sovne inn og våkner igjen etter alt for kort tid. Hun gråter ikke så mye, men bæres og bysses mye. Jeg går med konstant hodepine og kramper i ryggmusklene etter bæring på natta og vond liggestilling fordi hun enkelte netter kun klarer å finne roen liggende på magen min. Bæresjal funker ikke... Heldigvis har vi perioder på dagen (vanligvis om morgenen, men også innimellom ellers også) hun virker mer tilfreds og opplagt. Da er hun blid og fornøyd, kan ligge rolig (men aldri i fanget). Vi synger, snakker sammen, hører på musikk eller så ligger hun bare alene en stund. Hun er altså ikke konstant urolig. Bekymrer jeg meg unødig? Hadde dere oppsøkt lege? Kan hun ha øreverk? Magevondt? Uff... :-(
BikkjeBisk Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Kan jo være at hun plages litt med magen? Tulla her i huset er laktoseintolerant, måtte slutte og spise/drikke melkeprodukter (ammer). Kanskje du kan prøve og slutte med melk viss du ammer og viss du gir mme kan du jo prøve og gi henne mme som ikke er basert på kumelk? Eller så kan det være at hun trenger mye kontakt, kan jo bare være så enkelt siden du sier at hun sovner på magen din.. Tror du skal ta deg en prat med helsesøster. Kanskje hun vet råd, og kanskje har noen trøstende ord Lykke til!
gulterkult Skrevet 21. september 2010 #3 Skrevet 21. september 2010 anbefaler reiving i starten, Google det...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Ja, det høres ut som hun har en del refleksbevegelser og da er det mange som får god hjelp av reiving, dvs. pakke baby inn i et teppe. Jenta mi har samme bevegelser og "knirker" mye når hun sover. Tror det er ganske normalt. Krampene kan jo være mye forskjellig, her i gården er det stort sett mageknip/luft i magen som gir slike kramper. Prøver å få rap/gulp så ofte osm mulig for å unngå det, men tror det er umulig å bli helt fri for det hos babyene, dessverre... Det kan nok også være f.eks laktoseintoleranse eller annen matintoleranse fra MM.
Nynte Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Akkurat sånn var vår lille også de 2-3 første mnd. Ble bedre etterhvert og hvertfall etter vi var hos manuellterapaut og fikset nakken hans. Da ble han også kvitt luftsmertene han hadde. Han driver fortsatt og ynker og kaver litt på natta, nå er han snart 4 mnd, men nå våkner han ikke av det, bare mor gjør det...så nå skal han inn på eget rom..hehe. Så det er nok veldig vanlig, men kan være noe magegreier ja.
Grateful mom Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Har akkurat samme problemer her, jenta vår blir straks 2 mnd. Skal teste ut det Med teppet ja. Men en annen ting jeg syns er veldig vanskelig er, om natten så blir hun stort sett bare liggende hos meg pga at hun alltid våkner hvis jeg flytter henne over i egen seng. Da er det også fort gjort å droppe rapingen fordi hun da endelig har sovnet.. som igjen kanskje resulterer i mer kaving om natten. Hun sover seriøst nesten ingenting tungt på natten, trykker hele tiden.. aner liksom ikke hva jeg skal gjøre.. kan jo ikke akkurat gå ut på tur i vogna midt på natten heller.. for å kjøre vogna inne går ikke..merker forskjellen ja..
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Hos oss er nøkkelen til god søvn følgende: Ny bleie FØR pupping om natten (da tar hun puppen bedre og spiser mer) Raping/gulping etter spisingen, gjerne flere rap. Etter rapingen ligger hun og koser seg med puppen i munnen (spiser egentlig ikke mer) til hun sovner igjen. Da legge rjeg hun over på egen madrass (i min seng, vel og merke). Hun sovner altså på puppen, men etter raping. Siden hun bare er 4 uker så er jeg ikke redd for å gi "dårlige vaner" da babisene visstnok skjønner lite av sånt før de når tremånedersalderen. Knøttet trenger mammaen sin, og det får hun! Og så sover vi begge godt etterpå i 3-4 timer
Feit no more Skrevet 22. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. september 2010 Takk for svar, damer! Utrolig godt å ha noen å spørre som ikke bare svarer "du kan jo bare la henne skrike, da..." (min mor). Kan hende vogna er bedre å sove i nettopp fordi den er relativt trang? Med bag og voksipose (sommerdyne enda, men den tar plass den også) så blir det en ganske "tett" følelse. Er kanskje verdt et forsøk å legge babyen i vognbag med liten dyne oppi i senga om natta? Evt ordne senga slik at den føles trangere? Og så pakke babyen lett inn i et pledd? Hmmm. Har noe som skal prøves nå ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå