Gå til innhold

Statistikk spontanaborter?

Therese:):)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har sett noen statisikk for hvor mye sjansen for spontanabort øker med alder? Eller statistikk for hvor mye sjansen for spontanabort øker når man allerede har flere spontanaborter bak seg?

Jeg har hørt flere (inkludert leger) komme med disse påstandene, og jeg tviler ikke på at de stemmer, men jeg har ikke funnet noe forskning som gir tall. Jeg synes det er stor forskjell på om sjansen for å miste igjen etter flere spontanaborter er f.eks 15% eller 75%. Å vite noen tall hadde hjulpet på hvordan man forbereder seg mentalt på å evt. prøve igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen statistikk å kome med, men ei rekker spontanabortar bak meg. For min del blei statistikken heilt uvesentleg etterkvart. Eg passa ikkje inn i den uansett. Mentalt byrja eg å tru at risken for spontanabort var mykje større enn sjansen for at det skulle gå bra. Trur det skjer uansett kva statistikkane seier. Den fysiske erfaringa med å miste, sit sterkt i kroppen.

MEN oppi alt blei det viktigaste å ikkje misse håpet om at det kunne gå bra. Etter ei viss tid fekk eg og hjelp, medisin og oppfølging. NO har eg 85 dagar igjen til termin!!!!! Eg er overlukkeleg. Statistikken spelar framleis inga rolle.

Likevel er det klart eg tenker at eg er usikker på om eg kjem til å orke tilsvarande opplegg for å få eit barn til. Neste gong vil eg også vere over 40 år, og ha to barn frå før. No ventar eg i spenning på den vesle som kjem, og så får vi sjå. Det kan jo også godt vere at dei har funne den medisinske løysinga på mitt problem, og at alt går på skinner ein eventuell neste gong.

Skrevet

Hei,

jeg har nettopp testa pos.!!

Har hatt sa iallefall 3 ganger, i tillegg til prov.abort 2 ganger..

Jeg forholder meg ikke til statisitkker osv.., uansett går ting sin gang.

Jeg tror ikke at når en befrukti\ning først har funnet sted, selv for oss godt voksne, så øker risikoen for å abortere..

Er jo endel risikofaktorer som nattarbeid, røyking etc.., men gjelder vel uansett alder tror jeg.

Er veldig spent fremover:))) Jeg vil så veldig gjerne dette skal gå bra nå...

klem

Skrevet

Lykke til til dere begge, unner dere all lykke!

Jeg fikk tips om denne artikkelen:

http://www.ammetaka.no/svangerskap/ufrivilligabort.php

Statistikk kan brukes til mye, jeg tror jeg velger å lese det mest positive ut av den ennå. Jeg skal klamre meg til håpet om at kanskje er sjansen min for å lykkes ved et eventuelt nytt forsøk hele 80%? Tanken om at det kan gå galt igjen, tror jeg er sterk nok som den er.

Og når barna kommer, er de ikke statisikk lenger uansett. Bare nydelige enkeltindivider som vi kan glede oss til å bli kjent med.

Skrevet

Alder har noe å si, og ikke bare mor sin alder.

Du har også større sjanser for spontanabort dersom faren er "gammel" - http://en.wikipedia.org/wiki/Miscarriage#Epidemiology

"The prevalence of miscarriage increases considerably with age of the parents. One study found that pregnancies from men younger than 25 years are 40% less likely to end in miscarriage than pregnancies from men 25–29 years. The same study found that pregnancies from men older than 40 years are 60% more likely to end in miscarriage than the 25–29-year age group."

Skrevet

Ja, ikke sant. Når du sier det har jeg faktisk hørt det en gang for lenge siden. Vi får trekke fra noen prosenter til der da...

Eller...jeg så vi hadde fått så ung postmann... ;)

Neida :) Litt galgenhumor må man ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...