Gå til innhold

invalidiserende bekkenløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt det siden tidlig i svangerskapet og kommer nå til å oppsøke lege og jordmor på sykehuset hvor jeg skal føde for å høre om mulighetene for keisersnitt. Er klar over at det skal tungtveiende grunner til og ville vel helst født på normalt sett ( har gjort det med mine andre barn). denne gangen er jeg bare så redd for bekkenet mitt da det ikke er noe som hjelper- har prøvd det meste av behandlinger og det blir bare verre og er veldig ustabilt. Får angst av bare å tenke på å bevege seg under rier og pressinga ikke minst..

Er det noen med erfaringer på dette området? tror dere det blir vanskelig å få keisersnitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninne av meg hadde invalidiserende bekkenløsning, gikk på krykker i praksis nesten hele svangerskapet og var innlagt sykehus de to siste ukene før fødsel, samt de to første etterpå.

Siden måtte hun ha hjemmesykepleie 3xdøgn i noen måneder for hun kunne ikke bære barnet selv med krykkene. Mannen overtok noe av hennes permisjon pga hun ble jo sykemeldt.

Men - hun fødte vaginalt - og fødselen forløp relativt kjapt og greit - så for hennes del var ikke dette grunnlag nok for ks. det var heller ikke det leger/jordmødre anbefalte....og - siden hun selv er intensivsykepleier - valgte hun å lytte til ekspertisen. Vi var ganske mange som var forundret over at hun ikke ønsket ks sterkere og "sto på krava" men hun er fortsatt lykkelig over valget hun tok og mener at selve fødselen ikke gjorde ting verre...

Men - jeg tror nok du kan presse på for å få et ks - men det er og blir ikke det som anbefales.....

Ønsker deg uansett masse lykke til!!!

Skrevet

Sliter også med kraftig bekkenløsning, er 2.gangs og skrev et innlegg her tidligere om at jeg ikke grudde meg til fødselen, men til å føde med bekkenløsning. Fikk da svar fra andre som hadde født med bekkenløsning at det nesten var en fordel. Fødselen gikk da ofte raskere fordi bekkenet da er såpass løst at det blir lettere for barnet og skli ut.

Ei venninne av meg hadde også invalidiserende bekkenløsning fra 4 mnd ut i svangerskapet og ca 3 mnd etter,(her måtte også far ta over permisjonen da hun ikke klarte å bære barnet selv den første tiden) men fødte vaginalt uten problemer. Så hun har beroliget meg masse, tenker når hun klarte det, må da jeg også klare det! Finnes visst også fødestillinger som er bedre for de med bekkenløsning. Hun vil gjerne ha flere barn, men orker ikke å gå gjennom et slikt svangerskap til(sengeliggende med konstante smerter i 5 mnd), men føde gjør hun gjerne ti ganger til sier hun. Det var det minste problemet;)

Håper dette beroliger deg;)

Men sikkert ikke dumt å snakke med de på sykehuset om ks, så vil de sikkert finne ut hva som er best for deg i ditt tilfelle.

Lykke til.

Skrevet

Ja, har også fått med meg disse "fordelene" og har forhørt meg om de beste fødestillingene. problemet er bare at jeg har en type bekkenløsning som gjør at bare jeg går 10 meter blir bekkenet atskillig verre med en gang og det går heller ikke tilbake. Derfor må jeg vokte hver en bevegelse for å unngå å bli enda verre ( hvis det er mulig..)

At ungen skal gjennom fødselskanalen er nesten det minste problemet selv om jeg gruer meg til å presse i det betente området, men det er under riene når jeg helst bør være litt aktiv at jeg ser for meg at bekkenet kan bli veldig mye verre og blir redd for å bli ufør etter påkjenningen.

Synes det er så kjipt at det skal være så vanskelig å få ks når man føler at man tar en risiko med å føde vanlig. Da blir prinsippfaste leger og jordmødre på en måte noen overformyndere over ditt videre liv og da vil jeg si at de bør være trygge i sin sak. Hvis de oppriktig mener at jeg ikke blir verre etterpå, skal jeg såklart gi vanlig fødsel et forsøk.. kjedelig hvis jeg blir ufør bare pga prinsippfaste leger.

Takk for svar;)

Skrevet

hei. titter inn fra småtroll 0-1 år.

e hadde kraftig bekkenløsning fra 6 uke i svangerskapet og fødte normalt. hadde også mange tanker om na fødselen. heldivis gikk min fødsel på under 5 timer fra vannet gikk og riene kom. (ble da strippa dagen før)

fødselen var perfekt.

fødte i vanlig seng faktisk. med en barnepleierstudent som holdte opp ene foten og holdte me i ene handa og en jordmor som holde d samme på andre sida. og jordmorstudent som tok i mot.

men etter svangerskapet har ikke bekkenet hode som holder d på plass. så her har far vært hjemme fordi e ikke har klart å bære på barnet og brukt krykker i 10 mnd.

ks har d aldri vært snakk om.

Skrevet

Er jo akkurat det jeg er redd for, å bli dårligere etter fødsel og hvis det er litt bedre sjanse for å unngå det med ks er det veldig viktig for meg.

Fødselen din hørtes jo fin ut, men hvordan var det under åpningstiden og et spørsmål til : hat du hatt behandling etter fødsel?

Skrevet

trur ikke en kan ungå å få vondt etter fødsel for dette går jo på hormoner og d e jo så forkjelli fra person til person. og hode til barnet va jo som en støtte i bekkene.

fikk først behandling hos fysioterapaut og så opptrening. men starta for tidlig så har hatt tilbakefall på tilbakefall. så sa manuellterapauten min stopp og at e bare skulle gå til han. og skal etter hvert no begynne å trene me opp hos den andre manuellteraputen som har litt peiling på bekken.

er mye bedre en e va. men har lett for å få tilbakefall.

under åpningstiden: riene kom med en gang etter vannet gikk. gikk i dusjen og riene begynte på 2-3 minutt mellom. intenst me rier som kom heile tia. hadde allerde 4-5 cm etter 1 t og 40 min. sto å lente me over prekestol. hadde da bekkenbelte på me. å låg i senga når de tok ctg. fikk tidlig pressrier som e måtte holde ijen, da sto e på kne i senga, lent over. brukte mye overkroppen for å holde me oppe. fant gode stillinga. å d va fabelaktig med at e hadde en på hver side som sto å holdte føttern oppe mens de holde hendern mine.

anbefale deg til ikke å presse deg sjøl. noe e har jort. å trur d har gjort utslag på at d går treigere å reparere bekkene og de tilbakefallene..og takk gud for den ordninga me at far kan ta over foreldrepermisjonen.

Skrevet

Nå har ikke jeg følt hodet i bekkenet siden min ligger med rumpa ned enn så lenge, så har ingen støtte av det.

Prøver å være så forsiktig jeg kan og da også under fødsel. Din fødsel hørtes kjapp og grei ut, min forrige varte i to døgn...har nok den i bakhodet også mtp bekkenet.

Tusen takk for at du deler din erfaring med meg. Får håper du får god hjelp fremover og at du er oppe og går før året er omme:)

Skal ikke presse meg for tidlig etter fødsel, takk for råd:) Men håper fremdeles på Ks kjenner jeg!

Skrevet

Du MÅ ikke være aktiv under riene!

Jeg lå i senga fra jeg kom inn på sykehuset til ungen var ute (5 timer). Hadde bekkenløsning og kunne ikke bevege meg....

Lå også i senga mesteparten av barseloppholdet....

Fødte på rygg (ungen måtte ut fort) og det var den verste fødestillingen! Hatt smerter siden den gang, for 3 år siden...

(Syntes det vondeste var presset på bekkenet da ungen skulle ut, men har tenkt å be om pudentalblokade denne gang. Ikke sikker på om det hjelper for bekkenet, men verdt et forsøk...)

Skjønner dine tanker om redsel for å bli ufør... Hatt de selv...

Håper du får en god samtale med legene og at de forstår deg.

(Denne gangen er bekkenet mitt mye bedre fordi jeg har kunnet ta det mer rolig. Og det hadde jeg aldri trodd, jeg hadde forventet å nesten bli invalid ved ny graviditet...)

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...