Gå til innhold

Hvordan lage velling??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å starte med litt velling men åssen lager man dette?

Mulig jeg er litt treg av meg men det står ikke noe på pakken, har kjøpt hirsegrøt og risgrøt fra Holle.

Gir man dette i den vanlige flaska vi bruker til MME? Trenger man annen tutt?

Tror dere det er best å starte med velling istedenfor smaksprøver på grøt f.eks?

Når på dagen gir man det og hvor mye?

Mini er 3 1/2 mnd...

Setter pris på all hjelp jeg kan få :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vi har også startet nå med hirsegrøt fra Holle. Jeg prøvde å lage tynn velling av denne ved å tilsette litt pulver i melka og gi på flaske, men klipte litt større hull i en flaskesmokk. Men jeg klarte ikke å lage en flaskesmokk slik at han fikk drukket dette, så da prøvde jeg heller å gi grøt med det samme. Begynte forsiktig å lage veldig tynn grøt som jeg ga på skje (pulver og mme) de første dagene. Ga han bare litt smaksprøver på dagen når jeg så han var i godt humør! Magen reagerte ikke, så da begynte jeg med det på kvelden isteden, en time ca før leggdags sånn at han ikke er overtrøtt. Nå gir jeg han 1 ss pulver blandet med 30 ml mme, blir sånn passe tykkelse, som kveldsmåltid etterfulgt av så mye han vil ha av mme. Skal øke litt snart. Magen hans er like fin, trenger ikke malt eller svisker enda hvertfall.. Lillemann er snart 4 mnd..

Skrevet

Vi prøvde med skje med engang til vår lille på 4 mnd, det tok ikke lange stunden før han fikk litt dreis på det... litt gris blir det, men han får det i seg :) Hvis ikke må du sikkert stikke en nål i tuten for å få litt større hull. Går jo ikke igjennom vanlig flasketut...

Vi har også hirsegrøt, og lagde bare en tynn, tynn grøt til å starte med, som vi ligsom helte litt og litt mellom leppene hans til han fikk smaken på det og ble ivrig ;)

Lykke til :)

Skrevet

Prøver i morgen og lage tynn tynn grøt på skje da, siden det kanskje blir litt greier om jeg klipper opp tutten og det bare blir feil...

Bare tar jeg en TS grøt pulver og sper ut med MME til den er nesten flytende?

Hvor mye gir jeg?

Hvor lenge venter man før man lar konsistensen bli tykkere?

Herre så jeg ska stresse i hodet mitt med dette ;) vil jo gjøre alt riktig bare hehehe er jo så mange forskjellige måter å gjøre alt på, at jeg blir forvirret jo mere jeg leser :P

Skrevet

Vi blandet bare grøten veldig tynt i tåteflaske, og brukte smokker med større hull (det finnes diverse typer i butikkene). Funket utmerket, men etter et par uker gikk vi over til fastere grøt..

Skrevet

Jeg begynte med tynn velling og tut nr 2 på aventflaske, og økte etterhvert til tykkere velling og tut 3.. Vurderer nå å øke enda mer.. Begynte når vesla var ca 3,5 mnd.. Hun er nå 4 mnd og har de siste to ukene fått grøt og fruktmos i tillegg.. Magen hennes har aldri vært så fin som den er nå.. :)

Glad jeg startet før hun ble 4 mnd. Hun har det så mye bedre nå..

Det anbefales ikke å ta hull på flaskene selv, har jeg hørt mange ganger.. Bedre å kjøpe større tut..

Skrevet

For å gi et eksempel på blandingsforhold:

Jeg blander melk ut fra 180 ml vann, og tilsetter 4,5 måleskjeer med grøt.. (måleskjeene som følger med nan tror jeg.. hvis det er de som er hvite)

Skrevet

Hirsegrøten fra Holle er små korn av hirse, så grøten vil være litt kornete, og vellingen vil også være litt sånn og det blir da vanskelig å suge disse kornene gjennom større flaskesmokker eller vellingssmokker. Det er hvertfall min erfaring og da begynte vi rett på tynn grøt:)

Skrevet

Da har jeg notert meg forslag til blandingsforhold og litt sånn, slik at jeg har et utgangspunkt :)

Prøvde med tynn tynn grøt på skje i dag siden jeg ikke har riktig hull på tuttene, men det gikk fint! * Slurp slurp slurp* sa det, men turte ikke gi så mye selv om hun sikkert hadde spist mere. Ga henne etter MME måltidet ca mirdt på dagen for da er hun i best humør :)

Så nå får vi se om det blir noe kluss med magen framover, hun får malt i flaskene men blandet ikke noe i grøten siden det bare var bittelitt...

So far so good!!

Takk for all hjelp!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...