Gå til innhold

hvor mye gulping er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler lillegull til tider gulper veldig mye? Hun kan gulpe ut flere klær om dagen. En ettermiddag gulpet hun ut 3 av min gensre på rappen. Hun Kan gulpe små dammer på gulvet. I dag morges gulpet hun sikkert 1,5 meter! Satt i sengen, og hun gulpet ut seg, meg, laken og sengetøy samt flere store flekker på gulvet i en gulp! Det var slike mengder man skulle ikke tro det! Dette kan ikke være normalt? Men hun virker ikke plaget og legger fint på seg må jeg få tilføye(spiser i et banka kjør da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er barnet?

Kanskje du kan heller gi henne oftere og mindre?

Små barn kan ha problemer med mengde og lukkemuskelen...

Kanksje du kan la hanne rape oftere?

Også kan du prøve å la henne ligge rolig etter måltid.

Skrevet

3 mnd. spiser utrolig ofte fra før, ca 1-2 t mellom måltid på dagen, men bare 1 gang om natten. holder henne alltid opp for raping, men ikke alltid hun får luften opp...

Skrevet

min sønn var en strogulper,det var ikke måte på hvor mye og ofte han gulpa!han gulpa selv noen timer etter at han hadde fått mat.

husker en gang han lå i vugga si,var vel et par-tre mnd gammel,og presterte å gulpe på utsia (!) av vogga,samt på stolen som sto like ved og selvsagt en dam på gulvet...

men han var "normal" han.helsesøstra sa at han kanskje hadde en umoden lukkemuskel,så da er det bare å vente til de vokser seg av det...

nå er han 8 mnd og gulper veldig sjelden,men så får han også bare fast føde.

det var melka som koom i retur,aldri grøt.

så lenge hun legger fint på seg så er det som regel bare sånn desverre...:)

jeg kjøpte haugvis med gulpesmekker og skifta og skifta og skifta...

lykke til!

Skrevet

Hei:) Gulping er etter to gulpe-barn her, blitt en vane. Har en futt på 4 1/2 mnd. Storgulper! I begynnelsen gikk det 4 pyjamaser på natta! Var oppi 6-8 body skift om dagen. Utrolig slitsomt. Nok om akkurat det. Da lille her var rundt 3 mnd, var det øking. Da gulpa han helt utrolig mye! Ble helt sjokkert noen ganger. Går det ann liksom?!;) Men da spiser de jo mer enn de egentlig er helt klare for. Kan det være det med lille jenta di? At det er økedøgn på gang?

Skrevet

Høres ut som junioren vår. Han har dager som du beskriver. Han gulper hver dag, men noen dager er verre enn andre. Vasker klær til den store gullmedaljen.. Men han legger på seg og har det bra, så jeg venter bare på at det skal avta. Så lenge lillegullet ditt legger på seg som hun skal og har normal avføring tror jeg du bare må brette opp ermene og kjøpe litt ekstra vaskemidler en stund fremover:-)

Skrevet

Hei :) Vi har en gutt som gulpet veeeldig mye, og gikk til barnelege, der fikk vi en medisin som heter Nexium. Den hjalp veldig mye, men ikke før 3-4 uker etter oppstart. Han begynte på medisinen når han var tre uker og bruker den fortsatt (4mnd). Din beskrivelse er helt lik som vår lillemann var før. Nexium har vi nå på blå resept.

Skrevet

Hei hei. Har et ganske langt svar til deg, jeg er ikke lege, men kan fortelle om egen opplevelse.

At de gulper er helt normalt. Men det virker somom du beskriver dette som sprutgulp?

Det kan være en av 3 ting. Enten så er det bare slik babyen er. Det kan være lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken som ikke er helt utviklet. Eller det kan være muskelen som ligger mellom tynntarmen og magesekken som er noe eller kraftig fortykket. (Pylorusstenose)

Et råd til deg er, visst du er veldig bekymret, så kontakt nærmeste barnesykehus, om du ikke har en god fastlege som kan ta det på alvor og sende en henvisning til undersøkelse.

Dette hadde vi med vår lille gutt også, han begynte med disse sprutoppkastene da han var bare 2 uker gammel. Han klarte uten problemer og kaste opp all melken over sengekanten og ned på gulvet. Sprutgulpen stod ut, og gikk gjennom luften gjerne 1-1,5 m.

Da vi gikk til hs sa hun dette var helt normalt og han ville vokse det av seg. Det gjorde det ikke. Vi dro til fastlegen, da han også sa dette var normalt og ville vokse det av seg. Fikk noen tabeletter som visstnok skulle stoppe dette. Og de antok(!) at dette bare var lukkemuskelen som ikke var moden.

Lillegutt stoppet ikke og kaste opp, og gikk etterhvert ned i vekt, gikk lang tid mellom avføring, og færre våte bleier. men hver gang fikk vi beskjed om at det ville gå over av seg selv.

Til slutt sa magefølelsen min at det var noe galt, han gikk ned 460g på en uke, og vi reiste til barneklinikken, uten henvisning, bare rente inn døren og forlanget en skjekk. Da de målte vekten skjønte de at noe ikke stemte, og de foretok en ultralyd av magen til gutten vår. Der så de at muskelen mellom tynntarm og magesekk var karftig fortykket, og han fikk ikke beholde maten, fordi den passerte ikke forbi muskelen.

Dette endte med operasjon fortløpende. Det kalles pylorusstenose, og i noen tilfeller kan de vokse fra det, men noen må ha en operasjon for og kvitte seg med den fortykkede muskelen.

Han ble operert i magen, et snitt som blir satt over navlen, også jobber de utifra det. Lå 9 dager på sykehus, og man måtte begynne på nytt med små mengder mat. 30ml en dag, dagen etter 40 ml, så 60ml osv. For og se at inngrepet var vellykket. I vårt tilfelle så var det en misslykket operasjon, og de tok for lite av muskelen, så han gulper mye innimellom enda, men de sier dette vil rette seg etterhvert som han vokser, og det får stabilisert seg. Han legger fint på seg, så da er de ikke bekymret, han tisser og bæsjer som normalt, men den er ennda litt tykkere enn den skal. De aller aller aller fleste tilfeller er en vellykket operasjon resultatet.

Han ble operert når han var 9 uker gammel.

Dette ble veldig langt! Og på ingen måte sikkert det stemmer med din baby at det er pylorusstenose.

Men er avføringen ved normalt?

Er det våte bleier?

Har det vært slik lenge?

Det er noen ting som kan være greit og bite seg merke i, ikke minst hva vekten sier.

Vår gutt ville også ha mat hele tiden, til alle tider. Skjønner jo no hvorfor, at han ikke fikk det han trengte og det kom bare opp igjen.

Er du bekymret, ikke vær redd for og spørre legene om hjelp.

Det ordner seg.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har også hatt en storgulper og det høres ut som han var ca som din. Jeg snakket med helsesøster om det og hun sa at gulping i store mengde er normalt så lenge de legger på seg normalt. Det man skal være oppmerksom på (fortsatt i flg helsesøster) er hvis hun sprutgulper mye, dvs så det havner langt unna. Her skjedde det bare noen få ganger i begynnelsen, så vi sjekket det ikke opp noe mer. Det ga seg gradvis og spesielt etter han begynte åf få fast føde.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Hun er visst periode-ekstremgulper! Natten etter innlegget var skrevet gulpet hun utover meg, seg og hele badegulvet i enorme mengder. Siden har hun kun gulpet " normalt", dvs utover noen bodyer og mine gensre i løpet av en dag. Hun gulper både rett etter og lenge etter hun har spist, men ikke de mengdene. Vektøkning og fordøyelse er helt normal, så tror ikke hun lider noen nød sånn til vanlig i alle fall. Vaskemaskinen får kjørt seg!

Hun har det vel etter meg, ifølge min mor sprutgulpet jeg som baby, og har også hatt noe reflux og knasket nexium selv som voksen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...