Gå til innhold

samsoving,nattavvenning,innsovning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en baby på straks 6mnd, vi har samsovet siden han var noen få uker pga kolikk og dermed MYE roligere netter ved samsoving.

Han sovner ikke av seg selv og må enten bysses i søvn i vognen eller ammes i søvn og han våkner OFTE og må ammes og bysses mange ganger frem til jeg selv skal legge meg for kvelden, og ammes flere ganger iløpet av natta også.

Nå begynner jeg å bli litt sliten og lei av dette og skulle så gjerne ønske jeg kunne legge han i senga om kvelden og at han sover ihvertfall noen timer sammenhengende,men det virker som mission impossible,hehe

Jeg tror det blir vanskelig å fortsette å samsove hvis jeg skal nattavvenne han, blir nok verre å ligge ved siden av puppen men ikke få.

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal gjøre det?

Jeg er alene med barnet, så er ingen pappa som kan bidra med å tilby vann og smokk.

blir veldig glad for svar og råd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er spørsmål mange kunne ønske seg svar på....

Vet ikke om jeg har så veldig gode råd å komme med, annet enn at man bare må prøve og prøve med barnesengen. Her har jeg vent småen til å sove i egen seng helt fra begynnelsen, men ammer han fremdeles ofte i søvn i min seng, for så å flytte han over i egen seng. Eventuelt la han sovne i min seng før jeg flytter han. Men.. jeg merker at han våkner og vil ha pupp mye oftere når vi sover sammen/han sover i min seng, og jeg tror det kommer av at han lukter melkelukten om han våkner så vidt, og da vil han ha pupp. Har du prøvd å legge poden på eget rom/i et annet rom en soverommet ditt? Med rene sengeklær som ikke lukter av deg? Kanskje det kunne ha hjulpet. Har lest at det har fungert for mange her inne tidligere. Og i tillegg tilby vann på flaske i steden for å amme. Småen her sover i allefall mye bedre og lengre når jeg ikke er tilstede. (hvor vemodig det enn er...)

Skrevet

Nå samsov vi ikke så lenge som 6 mnd, men kanskje 4 mnd, da klarte hun å sove i egen seng store deler av natta. Måtte fortsatt bysses litt. Vi begynte med vogna da hun var omtrent 3 mnd. Den kunne vi rugge på. Gradvis rugget vi mindre og mindre. Etterhvert tok vi voksiposen ut av vogna og brukte den i senga. Bysset en del i starten og gradvis bysset vi mindre, ved at vi la henne i sengen med en gang og lot henne gråte litt før vi tok henne opp igjen og bysset mer.

Tilslutt satt jeg ved siden av senga og leste bok. Bestemte meg for å overhøre gråten men heller vise at jeg var tilstedet. Jeg ble herdet mot gråten, men den var ikke så intens som den var den første tiden. Tilslutt sovnet hun fortere og fortere. Men vær innstilt på litt gråt og at det kan ta litt tid. Jeg bestemte meg for at jeg skulle "kose" meg mens jeg ventet på at hun sovnet. Leste bok, løste sudoku. Plutselig en dag tok det 5 minutt før hun sovnet, og etterhvert la jeg henne bare ned og gikk ut av rommet. Hun gråt litt, men vups så sovnet hun. Så lenge ikke gråten økte i styrke og intensitet så lot jeg vær å ta henne opp.

Jeg har gjort ting veldig veldig gradvis, og tilslutt har det funket. Men jeg har vært innstilt på at det ikke er gjort på 1-2-3, og da ble det heller ikke så slitsomt og jeg ble heller ikke kjempeutålmodig. Jeg tror ikke jeg hadde taklet gråtekurer.

Avenning tok vi også gradvis. Jeg gjorde hele den biten selv, uten far. Gikk over fra pupp til flaske på natten. Tok gradvis mindre pulver i flasken, tilslutt var det bare vann hun fikk. Etterhvert minsket jeg også mengden vann. Hun gikk raskt over fra 3-4 måltider per natt (fra 19-07), til 2 måltider. Skal sies at det tok 3-4 mnd før hun sov natten igjennom, men det var greit fordi hun våknet til faste tidspunkt hver natt og da ble ikke jeg stresset heller, og fikk sove imellom.

Så gradvis funket veldig fint her :) Ikke no stress og ikke vondt i det såkalte mammahjertet ;)

Skrevet

tusen takk for svar, jeg kjøpte nan i dag og har psyket meg opp i flere dager,hehe skal tilby flaske istedet for pupp for at han forhåpentligvis skal slutte å våkne kun for kosen sin del.

skrikekurer har jeg ingen tro på, stakkars små som ligger der forlatt og gråter og sovner av utmattelse i den tro at mamma er borte. Er ihvertfall slik jeg ser på skrikekurer.

Men skriking kommer det til å bli i prosessen,men jeg kommer ikke til å gå fra han, skal sitte ved siden av og bare tilby smokk og flaske og stryke han på hodet for å roe ned. Men jeg gruer meg veldig for jeg må nok utkjempe en hard kamp med meg selv for ikke å gi opp og tilby pupp hver gang.

Skrevet

Hos oss var det pappa'n som tok "den kampen".... Nettopp fordi hun tar flaske fra han og ikke fra meg (naturlig siden jeg har puppene...). Vi tok tiden, for da er det lettere å være realistisk med tanke på "har hylt i en evighet" ;) Første natten i egen seng hylte hun i 7 minutter!! SJU, ikke en evighet selv om det kjentes sånn ut...

Han satt inne hos henne uten å si noe som helst, bare satt der. To kvelder senere var det min tur, og det gikk helt fint. Vi ga grøt, badet og så puppet jeg i sengen. Han kom inn og løftet henne over i sin seng og jeg gikk ut.

Nå er det han som gir grøt og bader, jeg bare pupper og legger henne over i egen seng når hun er ferdig. Tror alt gikk seg til i løpet av en liten uke. Nattavvenningen holder vi fortsatt på med; hun er nå 5.5 mnd og jeg stenger baren mellom 00.00 og 06.00. Hun klager, men sovner igjen etter en liten stund. Vi sier bare HYSJ til henne uten å reise oss ut av vår seng og biter tenna sammen.

Det viktigste er bare å BESTEMME seg og GJENNOMFØRE det!!! Er vondt for oss, men er ingenting som skader barnet ditt på noen måte

Skrevet

tror det er verre for mammahjertene våre enn for de små. jeg er nå på kveld nr 2 med nattavvenning og jeg tror han merker at mamma har bestemt seg,hehe.

han får ikke pupp fra han legger seg ca kl 19 og frem til jeg selv legger meg i 12-1 tiden, får flaske eller smokk og heller ikke komme opp uten at det blir prekært eller han bæsjer seg ut. gir pupp når jeg legger meg,og da er det som du så fint sier,baren er stengt frem til kl 06 ca, får tilbud om flaske eller smokk.

illskrek i 3min,og det er jo ingenting sånn sett,men måtte holde meg hard for ikke å løfte opp og gi etter,hehe

virker som det ikke blir noe problem med flaske heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...