Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gitt jenta vår litt grøt fra hun fylte 4 mnd. Det går kjempefint, hun liker det veldig godt, så hun får en "smaksposjon" hver ettermiddag (det er to ss pulver og to ss vann). Jeg har også gitt henne noen skjeer sviskemos etterpå, for å unngå hard mage. På formiddagene den siste uka har hun fått litt fruktmos, denne har også falt i smak. Nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal fortsette. Når og hvordan skal jeg øke mengden grøt, når hun kan begynne å få grøt to ganger om dagen osv. Hvor mange ting bør hun få på en gang, og hvor lenge bør jeg holde på med den samme tingen? Det virker jo som hun veldig lett venner seg på og liker nye ting, og det virker heller ikke som magen plager henne med den nye maten. Noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte som deg, med smaksprøver på grøt (hun er flaskebarn) til kvelds. Ga henne smaksprøver, en skje, to skjeer, så tre og fire iløpet av en uke. Så begynte jeg å lage litt mer grøt (fire skjeer melk og to skjeer grøt - hun får maisgrøt som skal blandes med melk) og så fikk hun så mye hun ville ha. Når hun spiste alt lagde jeg litt mer og slik holdt vi på en ukes tid.

Så begynte jeg å gi henne litt grøt på fomiddagen og økte sakte, men sikkert mengden på kvelden. Lagde mer og så fikk hun det hun ville ha. Noen ganger spiser hun alt, mens andre ganger blir det grøt igjen. Det varierer og jeg "tvinger" henne aldri til å spise opp.

Etter ca. 1 mnd. med grøt begynte jeg med most gulrot til middag og middagsglass fra Hipp. Hun spiser ikke så mye av et glass og vi prøver oss frem.

Og så får hun litt fruktmos om formiddagen. Det begynte vi med i forrige uke;)

I tillegg har jeg frosne bringebær som jeg av og til blander i grøten. Og så har hun smakt på banan, men det liker hun ikke, og blåbær.

Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men du får prøve deg litt frem. Lykke til;)

(ps. hun er 5mnd. nå. begynte med grøt da hun var 4)

Skrevet

Jo, det hjelper veldig! Er så redd for å gjøre det "feil", men som du sier så handler et jo mest om å prøve seg fram ;)

Skrevet

Synes også det var, og er, litt skummelt dette med mat. Men det gikk ganske greit. Hun legger på seg og er fornøyd. Det er det som er så bra med babyer: De sier gjerne ifra når de er misfornøyd og ikke liker noe;)

Skrevet

Må bare signere vinterflickan! Er bare å øke porsjoene etterhvert (du ser når småen ikke vil ha mer!) og så kan du øke på med antall måltider etterhvert. Er bare å prøve deg fram. Husk bare at melk bør være hovædnæringen fram til de er 6mnd (dette er selvsagt en generell anbefaling, du ser om barnett behøver mer fast føde)

Skrevet

Jeg ville økt det grøtmåltidet til et halvt måltid og lagt det til kveldsmaten. Du kan jo gi mme eller mm etterpå. Når du ser at dette fungerer for magen og lysten hos babyen så kan du jo begynne med f.eks grønnsaksmos til middag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...