Gå til innhold

Ask Vilje

3 nøtter til Askepott

Anbefalte innlegg

1. Vilje er eit jente navn, så ville ikkje brukt det til ein gutt

2. Ask Vilje var ikkje ein god kombinasjon, men sidan Vilje er eit jentenavn burde det ikkje vere eit problem :)

Det fins nok sikkert mange andre GUTTEnavn du kan kombinere Ask med.

Fortsetter under...

Vilje er et guttenavn, faktisk...

http://no.wikipedia.org/wiki/Vilje_og_Ve

Jeg syns Ask er kult alene, men alle kommer vel til å skjønne at det er et guttenavn hvis det er en gutt som heter det? Dessuten finns det jo flere unisex-navn som fungerer bra og. Hva syns dere om Iben? Gutte- eller jentenavn?

En ting er hva det var i norrøn tid, men en annen ting er jo hva det blir brukt som nå. Synes det blir litt annerledes med Iben, for det faktisk blir brukt på begge kjønn, noe ikke Vilje blir om du sjekker www.ssb.no .. For all del - om noen har lyst å kalle gutten sin for Vilje, så må de jo bare gjøre det. Jeg personlig ville aldri gjort det fordi det nemlig kun blir brukt på jenter. Jeg er i allefall glad for at jeg og mine fremtidlige barn slipper å bære et navn som kun det motsatte kjønn av meg selv bærer.

Da æ fikk jenta mi førr 2 år sia møtte vi et foreldrepar gjennom et kurs på helsestasjonen. Dem hadde da fådd en gutt og han hete: VILJE

Så det finnes i allefall EN gutt tell me det navnet i Norge (Trondheim)

Dessuten vil no æ si at man aldri hadde blidd i tvil om kjønnet når første navn e Ask...Så etter mi mening, kjør på me Ask Vilje om du like det navnet godt!

Så arti å høre Levie-navnet! Aldri hørt det før, men likte det! Kor legg dåkker trøkket? Som guttenavnet Levi-e, eller som Le-viiii-e (om du skjønne ka æ spør om ;) hehe)

Jeg kjenner også en gutt med navnet Vilje. Kommet også fra Trondheim, mulig det er samme gutt :))

Levie ja, er oppkalling etter min oldemor. Mye brukt i nord-norge i "gammle dager". Er et sjeldent navn. Stammer fra guttenavnet Levi. Vi legger trykk på Le- viiie... mange som uttaler det feil :))

Annonse

Blir ihvertfall bra på engelsk: ask willie!

Vi vurderer Vilje på jenta vår. Kjenner ei annen jente som heter Vilje.

For meg høres det helt rart ut. Samme som å hete feks Ask Embla. Hadde satset på ASK VILLE, eller ASK VILJAR- som jeg syns er nydelig, dessuten klinger det bedre. Ask Vilje klinger ikke bra sammen. Men hver for seg er det to fine navn. På en gutt og ei jente :o)

Er klar over at det er et maskulint navn i følge mytologien. Men det er mange fine navn innen norrøn mytologi som ikke er anvendlige i dag. Poenget er at det har utviklet seg til å bli et jentenavn og at den store majoriteten vil tenke på Vilje som et jentenavn. Så kan det være det samme hva du personlig mener eller historiske kilder sier.

• 2 uker senere...

Må bare si at d blir håpløst når dere begynner å sammenligne å kalle en gutt for et jentenavn med å ha et populært navn. Helt greit at man ikke liker navn som casander og leander, men det forbindes i allefall med å være guttenavn.

Syns forresten Ask er et sterkt og flott guttenavn. Eventuelt Ask Tobias, men hadde droppa jentenavnet på slutten der.

• 6 måneder senere...

Annonse

Gjest Persille☠Kadalma

Skjønner ikke helt hvorfor du spurte om andres meninger om navnet, når du ikke var interessert i dem.

Heller ikke hva som gjør at du synes det er greit å skrive stygt om Leander, Matheo og Casander, mens at noen tuller med Storm Luka er fælt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...