Marsbarn 2011 Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Fra hvilken uke burde man være forsiktige med tunge løft? Har en jobb med relativt mye løfting..
Smurfeline87 Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Fikk beskjed av legen min at det ikke var noe farlig jeg, så lenge du løfter riktig.. Men det gjelder nok om du er frisk og rask til vanlig tenker jeg. Ellers skulle man være forsiktig når magen ble såpass stor at den kom i veien, og samtidig være nøye med å tenke på ryggen.
AlmaN Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Det kommer nok litt an på hva slags løfting det er snakk om og hvor tungt det er. Hva slags jobb er det? Gravide kan gjerne være fysisk aktive, men skal ikke slite heller. Har hørt at man helst ikke skal løfte så tungt at man må "holde pusten" og lage et hardt press i bukmuskulaturen. (-Som en vektløfter). Men det beste er nok at du spør din jordmor eller lege om dette. De fleste gravide og babyer kan sikkert tåle det meste, men man vet aldri. Kan du få endret litt på dine arbeidsoppgaver så du slipper (så mange) tunge løft er det sikkert lurt. Da er sjansen større for at du kan stå i jobben lenger. De fleste kjenner vel noe vondt i bekkene etterhvert også, da er det i alle fall ikke så gunstig med tunge løft. Du må ta det med ro om du kjenner vondt eller ubehag i alle fall.
Kyllingbein Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 Jeg løfter som vanlig. Men passer på at jeg løfter med bein og armer. Minst mulig press på magemusklene på en måte ikke alltid lett i jobben men det har gått greit. uke 32
Marsbarn 2011 Skrevet 21. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. september 2010 Jeg jobber i byggevarebutikk med maling og gulv. jeg løfter parkettpakker og malingsspann. malingsspann er jo greit og håndterlig. det er verre med parkettpakker som er 2,5 lange og veier 25 kg. jeg skal høre med jordmor og lege. jeg sliter jo ikke med noen fysiske plager så jeg har ikke tenkt på det før nå..
Sannali Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 Jeg tror mye av det som går på løft stammer fra "gamledager". Da svigermor annonserte at jeg var gravid i sin bursdag kom en strøm av voksne og eldre damer bort og flertallet gratulerte og fulgte opp med; nå må du ikke løfte noe tungt! (og endel historier om hvordan de hadde mistet)... Jeg har kraftig bekkenløsning så løftingen begrenser seg selv, men med en på snart tre og femten kilo blir det noen løft jeg bare ikke kan unngå. Løft med måte og tenk på løfteteknikk. Arbeidsplassen har krav på seg om å tilrettelegge arbeidet, så er det noe du kjenner du får vondt av å løfte kan du settes til andre arbeidsoppgaver frem til permisjon. Lykke til!
Pink Penguin Skrevet 21. september 2010 #7 Skrevet 21. september 2010 Jepp. "Du kan ikke løfte noe tungt" (hva er "tungt" egentlig?) kommer fra de samme folk som engang fortalte kvinner og jenter at de blir sterile av bl.a. sykling. Nyere kunnskap sier at det går fint an å løfte "tunge" ting så lenge du er vant til det fra før av, at du ikke har vondt av det, at du bruker riktig løfteteknikk, og at det ikke er noen medisinske grunner til at du ikke kan løfte noe.
Smurfelykke Skrevet 21. september 2010 #8 Skrevet 21. september 2010 Hehehe, utrolig bra sagt ;o) Er så enig så enig! Jeg oxo har fått en del formaninger om hva man kan løfte og ikke og at jeg ikke må løfte for tungt... Blir nesten oppgitt av alle som maser om det der, jeg. Man kjenner jo selv hvor mye man orker å løfte og som en annen sa her inne: Så lenge du ikke må holde pusten og bruke bukmuskulaturen så skal det gå fint. Tror vi må slutte å høre på alle gamle råd og lytte til vår egen kropp istedet. En kjenner jo seg selv best ;o)
Carro og Oscar Skrevet 21. september 2010 #9 Skrevet 21. september 2010 Dette har jeg lurt veldig på og. for vi driver å pusser opp hjemme og i den forbindelse er det veldig mye bæring hit og dit. og samboern har stort sett måttet ta det meste selv fordi jeg har vært redd å bære for tungt. Er det virkelig ikke noe i dette med bære/ikke bære? Jeg kjenner det nemlig veldig kjapt i magen når jeg løfter noe. Selvom det bare er en pose med matvarer på butikken. Får vondt nederst i magen... så da har jeg ikke turt å løfte nesten noe. Kan ha vondt en god stund etterpå
Smurfelykke Skrevet 21. september 2010 #10 Skrevet 21. september 2010 Om en merker at man får vondt av å løfte og bære, så bør man høre på det, mener jeg. Ingen grunn til å trigge det om man får vondt av det. Men god og riktig løfteteknikk er viktig å ha i tankene uanz om man er gravid eller ei ;o)
Gjest Skrevet 21. september 2010 #11 Skrevet 21. september 2010 Jeg har også hørt at det er litt fra gamle dager man ikke skulle løfte tungt. Likevel har jeg ikke turt å ta noen sjanser her... man vet jo liksom ikke helt sikkert selv om det kanskje ikke er medisinsk bevist at det fører til økt spontanabort... har begrenset løft til det jeg var nødt til, og handleposer osv. Men løfteteknikk er jo viktig. Også har jeg også hørt at det er OK å løfte hvis du har vært vandt med det fra før du ble gravid, men at man ikke skal starte med det når man er gravid. Og- man kjenner jo på kroppen om det er noe som føles greit eller ikke, føles det ubehagelig for magen så ville jeg nok tatt det som et signal på at man kan begrense løftingen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå