Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #1 Del Skrevet 20. september 2010 Vi har termin om en uke og far er skikkelig nervøs og vet ikke helt hva han skal gjøre. Han tør ikke la meg være alene engang! Hvordan roe ned han? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142342672-hva-n%C3%A5r-far-har-f%C3%B8dselsangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2010 #2 Del Skrevet 21. september 2010 Kanskje planlegge helt konkret hva som kan være hans oppgaver? Er han virkelig redd for selve fødselen, eller er han nervøs på dine vegne? Han høres ut som en mann med stort beskytterinstinkt. Gi ham kred for det, men samtidig god og balansert informasjon om hvor lang tid fødsler vanligvis tar. Ta ham med til jordmor, og la ham snakke om hva som plager ham. (Det hjalp min mann, som også var veldig bekymret for fødsel). Er du selv redd, så kan det jo også være noe han merker. Men jeg tror det er helt normalt å være kombinert redd og spent på hva som skal skje under fødselen, det er et stort og viktig øyeblikk i livet. Kanskje du/dere bare må bestemme dere for at det er greit å være litt redd? Lykke til med fødselen og barnet deres! Alle gode ønsker:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142342672-hva-n%C3%A5r-far-har-f%C3%B8dselsangst/#findComment-142346672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. september 2010 #3 Del Skrevet 21. september 2010 Takk for svar! Han har nok et stort beskytterinstinkt, for han passer på meg veldig hele tiden... Snill mann er han! I begynnelsen var han veldig redd for at fødselen skulle ta "flere dager" og at det skulle gjøre kjempevondt for meg, og han var HELT sikker på at epidural MÅTTE jeg ha. Etter samtale med jordmor skjønte han endelig at ting vil bli helt motsatt, med førstemann hadde jeg vondt i 1,5 time og fikk ikke smertestillende (annen far). Jordmor spurte han om han hadde tatt imot barn før... Da ble han blek, og nå er han redd for at han reiser inn til sykehuset alene i full fart og glemmer igjen meg når fødselen er igang... Så nå følger han meg overalt, tilfelle det skal skje noe. Vi har pakket bagen klar og kjørt turen inn til sykehuset flere ganger, snakket om hva som skal skje og hva han skal gjøre. Jeg har forklart han at det viktigste han skal gjøre under fødselen er å holde seg rolig og være min "klippe". Noe annet trenger han ikke gjøre. Men han er like nervøs... Han er jo verdens mest fantastiske mann og veldig omsorgsfull, men syns det er for mye fokus på kun mors fødselsangst, far kan ha like stor angst han og! Det er det ikke mange jordmødre som tenker på! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142342672-hva-n%C3%A5r-far-har-f%C3%B8dselsangst/#findComment-142348573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå