Gå til innhold

Verdens vakreste er født!

Anbefalte innlegg

Skrevet

11 dager over termin bestemte frøkna seg for å komme ut til oss!

Hadde time til igangsetting søndag morgen (12.september), men ho ville visst bestemme selv :)

Det begynte med små, små rier fredag morgen og holdt på hele dagen. Rundt midnatt var det begynt å bli ganske vondt, så jeg tok en laaang varm dusj og så dro vi til sjukhuset klokka ett, framme litt før to. Da var det 3-8 minutter mellom riene.

Jeg lå en halvtime med registreringssaken før jordmora kom og sjekka åpning. 2 cm (skuffa!)...

Vi fikk velge om vi ville dra hjem igjen eller bli der, jeg ville i hvertfall IKKE hjem igjen! Jeg fikk klyx for å sette fart på sakene, det ble snakk om varm dusj igjen, men etter en stund så jordmor på meg og sa "du ser litt trøtt og sliten ut...kanskje vi heller skal skaffe et rom så du får sove litt"?

Det var ingenting jeg heller ville enn å sove! Skjønte ikke helt hvordan jeg skulle få sove egentlig, for det gjorde veeeeldig vondt, men en time senere hadde jeg på en eller annen måte fått på meg en lang skjorte og fått vreka meg opp i senga. Fikk morfinsprøyte for å slappe av, og bare sekunder etter at jordmor hadde gått ut, gikk vannet.

Ut av senga igjen, inn på do, vannet så fint ut så jeg fikk legge meg til å sove igjen. Så mye soving ble det ikke, for nå hadde riene virkelig tatt seg opp! Jeg lå egentlig bare å venta på å dø (håpa at det skjedde før neste ri).

Jeg døde ikke, men to timer senere klarte jeg ikke mer. Klokka var halv sju tror jeg, da jeg ringte på jordmor og kryssa fingra for at det var godt nok i gang til at jeg kunne få epidural.

Jordmor kom, sjekka åpning igjen og spurte om jeg turte gjette på hvor mye åpning det var. Jeg nekta å gjette, så ho kunne fortelle at det var 8 cm og for sent for epidural!

Da gikk vi inn på en fødestue, jeg ble plassert i en seng, og så husker jeg ikke så mye av det som skjedde fram til vaktskifte klokka åtte. Første jordmor tappa i badekaret og gikk. Noen minutter senere kom neste jordmor, og jeg gleda meg stort til å få komme opp i det varme vannet.

Det skjedde aldri, for hjerteslaga til bebi ble plutselig veldig dårlige under riene, så de henta en lege og bestemte seg for å feste en elektrode på hodet hennes. Altså ingen bading på meg :(

Derimot fikk jeg lystgass, og DET var fantastisk! Jeg klamra meg til og sugde meg fast i den maska resten av tiden :D

Jeg husker ikke spesielt mye av tiden som kom nå heller, bare at jeg veksla mellom å ligge i senga og stå i prekestol under pressriene. De var ganske svake og korte, så jeg fikk drypp for å få fortgang i sakene, siden bebi var veldig sliten og hjerteslaga ble dårligere. Det var ikke noe dramatisk, men de ville ha ho fort ut. Det resulterte i at ho ikke rakk å snu seg ordentlig, og kom ut med venstre øret først!

Lørdag 11. september klokka 10:43, etter 45 minutter med pressing, ble lille Lucy født.

49 cm og 3390 gram. Akkurat perfekt :)

Nå har vi vært hjemme en uke, og alt har gått kjempebra. Ammetåka er over oss for fullt, både meg og pappa´n.

Men det gjør ingenting når vi endelig har verdens vakreste her hjemme :)

Ønsker dere andre lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer masse med jenta!

Skrevet

Gratulerer så masse....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...