Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Jenta mi er 2 måneder og en uke nå - for litt over en uke siden begynte hun plutselig å sove hele natta. Det vil si at hun våknet flere ganger og lagde masse lyder innimellom, men at jeg ikke måtte ta henne opp og gi henne mat eller skifte bleie. Etter det har alt vi gjørde den ene kvelden blitt til en fast rutine - pappa bader henne, så får hun flaske og så i senga. Eneste forskjellen er at vi følger hennes tegn og stelling og legging blir litt tidliger for hver dag som går. Begynte med kl 21 den første natta og opp kl 06.15 og nå legger hun seg kl 19 og sover til kl 07.30. Jeg har hatt noen netter hvor jeg har ligget våken pga lydene hennes, men siden hun ikke gråter, tar jeg henne ikke opp. I natt var det bare smokk et par gangen og ellers stille - var helt fantastisk. MEN jeg er livredd for at hun plutselig skal våkne mye igjen og begynne å kreve mat om natta. Har hørt mange si at det ikke er vits med rutiner før de blir 3 måneder - at en baby rett og slett ikke er moden nok før da. Håper at denne "rutinen" ikke er bare en tilfeldighet.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Siden hun er flaskebarn kan det godt hende at hun fortsetter med sine gode vaner, siden MME gjerne metter bedre enn morsmelk. MEN ta det likevel ikke for gitt, for plutselig snur det, selv om dere følger samme opplegg som før og det ikke er noen åpenbar "årsak" til nattetullet. Rutiner er viktig på sikt ja, men dessverre ikke noen garanti for god nattesøvn. Mange barn blir jo gjerne mer sultne etterhvert som melka metter dårligere (gjerne rundt 3-4 mnds alder), mange barn sover dårligere ved store utviklingssprang og mange barn sover dårligere ved tannfrembrudd eller sykdom. Søvn går derfor gjerne litt i faser, noen gode og noen dårlige- nå er dere inne i en god fase, så bare å håpe at den vil vare lengst mulig, og kanskje er dere riktig så heldige og den varer "for alltid" også=)
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 20. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2010 Tusen takk for svar. Håper veldig at det blir langværende. Vårt første barn var en reflux baby og hun sov ikke en hel natt før hun var nesten 4 år gammel. Er en helt annen verden denne gangen, og er takknemlig for hver eneste time babyen sover, men fortsatt har lyst til å håpe på at det ikke snur!
mammaløve Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 Det e ikke lett å forstå seg på disse små Eneste jeg kan gjøre er å anbefale dere å prøve og nyte tiden med god nattesøvn. Da min lille kar begynte å sove godt på natten for et par uker siden ble jeg bare liggende våken og vente på at han skulle våkne (han hadde tidligere en tendens til å spise hver time, og i tillegg være våken lenge fra klokka 3 på natta!) Endte opp meg at jeg gikk rundt og var like trøtt som før, selv om småen sov godt....måtte bare legge meg på et annet rom et par netter for å prøve å finne roen, og nå sover vi som småstener hele gjengen Måtte det vare leeeeenge
mammatetogansketette:)) Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Eneste du kan gjøre (og som jeg gjør) er vel å fortsette med disse rutinene-og håpe på det beste:) Tulla har sovet hele natten hver natt nå i over to uker (begynte da hun var nesten 3 mnd). Før den tid sov hun hele natten i tre-fire netter i uken i en tre- fire uker. MEN i natt våknet hun kl. tre.... virka sulten...og fikk mat... samtidig har hun jo vist at hun klarer seg uten mat hele natten (fra ca 21 til 5.30), så kunne egentlig prøve å bare gi vann på natta... men syns det er litt tidlig ennå...?? Mener vi fikk det rådet til førstemann, om han skulle begynne å våkne på natta igjen, men husker ikke kor gammel han var da.. Førstemann innførte vi også rutiner på fra første dag hjemme- han sov hele natten fra han var 3 uker- fikk ikke en dråpe mat etter det nattestid krevde det heller aldri....Det samme gjorde vissnok jeg da jeg var på den alderen:) Jeje.. er spent på natten nå da.- om hun våkner igjen... krysser fingra
ett til! Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 ikke tenk på det rett og slett!hun ser ut som hun har funnet sin egen rutine,og da følger hun nok den skal du se. selvsagt kan forandringer skje om hun blir syk,om hun har økedager etc,men så lenge hun legger seg når hun er trøtt og står opp når hun er våken så er jo det fantastisk at hun allerede sover over! nei nyt det i fulle drag istedet for å bekymre deg for noe som kanskje aldri kommer til å skje!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå