Gå til innhold

Kommentarer om vekt etc.

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg sikkert ikke burde ta meg nær av det, men jeg synes det er ganske frekt at folk ser ut til å synes det er helt greit å kommentere vekten til en som er gravid - sånn helt uten videre. Og faktisk blir jeg ganske lei meg at sånne ting... Jeg slet med overvekt fra før, hadde vel ca 10-15 kg for mye, og har hittil gått opp 7-8 kg i svangerskapet. (er 22+4 uker nå).

Er egentlig ganske fornøyd med det, siden jeg har lavt stoffskifte trodde jeg at jeg skulle rase opp i vekt.

Var i familieselskap på lørdag, så kommer mormor bort å sier " nå synes jeg du begynner å bli litt vel drøy rundt magen, du burde nesten ikke gå opp mer i svangerskapet nå". Ble ganske såret av dette jeg... vill ikke være "fritt vilt" bare fordi jeg er gravid. Kan jeg ikke bare få nyte svangerskapet så lenge jeg selv er fornøyd og babyen er frisk...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142342317-kommentarer-om-vekt-etc/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av en eller annen grunn så forbeholder folk seg til å komme med de merkligeste kommentarer. Spesielt gamle folk er ekstreme på å si ting som de strengt tatt burde holdt seg for god til å nevne høyt!

Lite å gjøre med det, enten så kan du gi beskjed hva du syns om slike kommentarer, eller så kan du heve deg over det!

Av og til tror jeg folk trenger å få en "reminder" om at en også kan holde kjeft ;))

Skjønner hva du mener, sånne kommentarer kan være veldig sårende. Men det er dessverre sånn at vi gravide blir litt "offentlig", alle har en mening om det meste rundt svangerskapet ditt, og tror at de har noe med å legge seg borti det og si hva de mener. "Åå så rund og fin du er i ansiktet"! (glød), "ÅÅ såå stor du har blitt", "er du sikker på at det ikke er to der inne?", og min favoritt, alle hender som legges på magen, kjente og ukjente. Ble litt forskrekket av dette i mitt forrige svangerskap, men nå orker jeg ikke mer og sier ifra :)

Takk for svar dere :-)

Jeg er førstegangsgravid så jeg blir fortsatt litt sjokkert når folk sier sånt, så da klarer jeg liksom ikke si noe lurt tilbake. Begynner bare å forsvare meg i steden " men det er jo normalt å legge på seg 12-16 kg" er vel sånne type svar jeg har klart å klemme frem.

Skal prøve å bli litt skarpere i tonen :-)

Jah det minner meg om bestemora til gubben,

vi var på besøk å spiste vaffelkake(de er sånner hyper slankeseg slankeseg diett etter diett folk,low fat og lettprodukter opp og i mente) å kommer stadig med kommentarer til mannen min da at nå må han ta seg i akt osv osv(irriterende nok i seg selv)

Meen da vi var det å spiste vaffler så liker jeg både smør og sukker på vafflene,så sier hun til meg(etter 2.gangen jeg forsynte meg) at jeg må ikke spise så mye sukker,jah og om jeg er veldig gla i søtt til vanlig ?? et meeeget godt innpakket: slutt å spise så usunt det har du ikke godt av og det vises på deg(det var før gravidmagen vistes)..har noen kilo ekstra men di har aldri kommenter meg på det før... jeg ble så paff at jeg fikk stotret frem et nei til at jeg er ikke såå gla i søtt da... godt innpakket frekkhet syns jeg..sånn er svigermor og,så jeg gruer meg til jeg begynner og bli høygravid..er bare 18 uker nå..svigermor er flink med blikket sitt når vi møtes:-/regner med det kommer kommentarer etterkvert:-(

Hva skal man svare når noen sier noe slikt???trenger tips så jeg kan være forberedt..

Annonse

Man må være litt hardhudet og overlegent svare at "så hyggelig du er".....

Folk er forskjellig utseendemessig, og det må alle akseptere, spesielt familie. Men så er det familien din de fleste synes de kan si alt til, og mange tror at det ikke sårer fordi det kommer fra familie......

Hva med å spørre dem neste gang om de tror at det ikke sårer å komme med sånne kommentarer? Tør du å gå rett på sak med dem? De vil bli svar skyldig!

Har heldigvis ingen som har kommentert sånn, men får som regel beskjed fra alle om at jeg er stor. Noen mildere enn andre... .

Klarer å ikke ta meg nær av det, bruker vanligvis å bare le og si at: Ja jeg er diger/enorm osv... Og større skal jeg bli! Folk blir enten paff eller ler med. Er ikke stort å gjøre med, jeg har ihvertfall tenkt å nyte tiden som gravid:)

Nå er det sånn at jeg er større enn gjennomsnittet, og alle jeg møter nevner det, så kan nok ikke ta seg nær av det. Sikkert likt for de som ikke er "store nok" i forhold til tiden.

Var ikke noen hyggelig sagt, du er jo bare 22 uker på vei, og det er mange kilo igjen. Folk er dumme om de tror en skal slanke seg når en gravid!

Ja jeg blir virkelig helt paff av alt folk klarer å knekke ut av seg?? er det mulig... jeg blir også helt sånn "kommerikkepånoeåsitilbake" og finner ut alle de smarte svarene etter på... :(

Og den tafsingen på magen er jo et evig mysterium... HVA får fremmede folk til å tro at de skal ta på min mage...!!! ååååå...

Også klarer jeg bare ikke å være frekk tilbake og står der som et naut og blir tafsa på...

Neeei... skulle hatt en sånn t-shirt.. "hans off!!!"

Tror dette alltid kommer til å være sånn desverre...en blir allemannseie og tydeligvis totalt blottet for privatliv og grenser for kommentarer om vekt osv...

Puh..! Godt det kommer noe fint ut til slutt? :) Vi får bare prøve å tenke på det...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...