Wonni Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Hei, jeg føler meg så presset av helsesøster. Datteren min på 7 mnd våkner fortsatt om natta og vil ha mat. Helsesøsteren var ganske opprørt og sa jeg skal slutte å mate henne om natta, dårlig vane, tenner osv. Men HVORDAN fikk jeg ikke høre... jag kan jo ikke la henne skrike for her i huset er det to skolebarn til og mannen min skal på jobb !!! Hun drikker 160 ml, det tyder jo på at hun er sulten, eller ? Hun spiser grøt om kvelden og spiser ellers fint om dagen også. Noen som har samme problemet ? Hvordan skal jeg avvenne henne? Hilsen
megoglille Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Hei du, Ville bare fortelle deg at jeg nattammet første jenta mi til hun var 10 mndr gammel og helsesøster støttet meg i dette!Jeg fikk ikke i henne så mye fast føde på den tiden og følte at hun trengte ekstra om natten da, så situasjonen var kanskje litt anderledes. Når det gjaldt tenner så mente helsesøster at det ikke var noe problem, så lenge hun ikke ble liggende veldig lengde ved brystet på natten og vi pusset morgen og kveld. Morsmelk skulle visstnok ikke være det verste for tennene.. Da vi skulle avvenne henne la jeg meg på et annet rom og pappan gikk til henne når hun våknet. Han ga henne smokken og hysjet litt og etter 2 netter var hun avvent. Det gikk veldig greit hos oss, men så var hun jo stor da og sikkert klar for å slutte. Hvis hun får nok mat om dagen blir det sikkert ikke noe problem å avvenne henne på natten. Kanskje dere kan gjøre det en helg når mannen din ikke skal på jobb, slik at han kan ta henne? Lykke til i alle fall! :-)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Helsesøster sa bare til oss at hun ikke trengte å bli nattavvent, men at det gjorde ingenting om hun ble det. Jeg ble gravid midt oppi der og hadde virkelig ikke overskudd eller energi til å drive med noen nattavenning. Barnefar jobbet turnus, så det hadde blitt alt for oppstykket. Men vi gjorde det bare veldig gradvis. Gav flaske i stedet for pupp. (MME). Tok gradvis mindre pulver og deretter mindre vann. Det tok omtrent 3-4 mnd med meeeeget gradvis avenning, men hun sov natta igjennom da hun var 9-10 mnd. Selvsagt våkner hun noen gang iblant, men hun trenger ikke mat lenger. På 9 mnd kontroll sa vi at hun fortsatt ikke var nattavvent, men at hun spiste mye mindre. Helsesøster sa ikke noe på det. Hun er veldig snill og forståelsesfull. Helsesøstre sier mye forskjellig, så jeg syns du skal gjøre det som føles riktig for deg/dere.
Sweet Amber Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 Mange helsesøstere anser seg selv som allvitende og allmektige, ja.... Jeg fikk faktisk anbefalt å vanne ut melka til min baby, da min første var liten. Og hun førsøkte å nekte meg å gi ham grøt da han var 4 mndr (mme foret) fordi hun mente han var for feit. Da jeg tok opp dette med fastlegen ble han helt forferdet og sa at jeg ikke måtte finne på å vanne ut melka, det var direkte skadelig og at han absolutt ikke var for feit og at det uansett er helt greit med grøt. Moralen her i visa er; ta det som et råd på lik linje med bestemødrenes og andre småbarnsmødres. Sikkert godt ment, men du velger dette helt selv.
Kate77 Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Har du prøvd å bare stikke inn smokken i stedet for å tilby mat? Så enkelt var det her i huset. Tok fordi han ble tilbydt, og han drakk godt, men det var tydeligvis ikke så nøye likevel. Trenger forøvrig slett ikke å bli så mye skriking uansett om du bysser og bruker smukken. Vanligvis går følelsen av sult ganske fort over slik at de sovner igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå