prekæs Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Jorbæra mine har for liten plass og lager nå større Jorbæråker (Åker og åker, de får dobbelt så stor plass) Er det noen som har erfaring med å flytte jordbær så sent på året, evnt. Om de flyttes tidlig vår, har jeg noen mulighet for å få masse jorbær samme år? Plantene har alltid mye bær, men muligens noe mindre i sommer da plantene sto trangt.
blomstre Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Erfaring og erfaring... Min jordbæråker består av 1 stk ampel... Er jordbær for staude å regne? Regelen er at vårblomstrende stauder skal deles og plantes om på høsten, mens høstblomstrende stauder deles og plantes om på våren... Jordbær er vel i såfall vårblomstrende?
___ Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Jordbær kan godt flyttes om høsten, det er helt vanlig, men det kan bli litt åroblemer med overvintringen hvis de ikke har fått rotet seg skikkelig. Du bør derfor dekke plantene med fiberduk eller noe annet i vinter.
Gjest sug lut Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Nå på høsten opererer jeg etter prinsippet om at alt kan flyttes så lenge det ikke er meldt frost kommende uke, har nettopp ommøblert radikalt og håper det beste. Du ville jo kunne kjøpt planter nå og plantet dem ut, tross alt (jeg planta ut rundt tjue greier nå i helga, div storkenebb-typer, rasleblomst - Catanache caerulea - og en type veronica jeg ikke husker navn på, for de gir jo nærmest bort restene på lokale hagesentre nå da alle har slutta å plante). Jeg gjorde det samme i fjor, og alt klarte seg.
Anne-B. Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Plantasjen sier nå i alle fall at man kan plante så lenge man får spaden i jorda. Har kjøpt masse på salg som jeg har planta, ser nå ut til å gå bare fint nå. Må også flytte jordbær.
prekæs Skrevet 25. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2010 Takk for svar. Jeg har kommet til at jeg venter til våren. Litt fordi jeg ikke rekker(gidder) tror jeg, men har gravd ferdig. Det jeg vurderer nå er å bruke kompost, som bør være ferdig til våren. I tillegg er plantene fulle av bladverk jeg vil la visne ned, slik at ikke jeg drar med visne plantedeler over i nytt bed. Anbefaler vikelig en tur til plantesenteret akkurat nå. Masse på tilbud, både av planter og hagestæsj.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå