Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 uten å søke NAV om utdanningsstønad først? Jeg er alenemor, venter på at OS'en skal bli ferdigbehandlet, og mottar dobbel barnetrygd. Nå har jeg meldt meg på nettstudier, og søkt om stipend. Tror dere at jeg klarer meg økonomisk? Jeg har pratet med NAV om at jeg ønsker å starte på utdannelsen min nå, men ikke sagt at jeg allerede har meldt meg på... Det koster ca 36 000 kr det studie jeg skal ta, og jeg må betale det ned over 6 mnd i 6 avdrag. Ca 6 000kr i hvert avdrag.. Tror dere stipendet dekker dette? Å søke om utdanningsstønad er jo 3 mnd ventetid, og sikkert ikke så mye penger uansett..
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 For det første: Du får ikke stipend, du får lån. For det andre: Når du lever av ytelser fra NAV som alenemor så kommer du ikke bare til å ha grunnlag for full dekning (så sant du ikke har misligholdt lån fra lånekassen fra før), men også få omgjort mesteparten av lånet til stipend, i tillegg til at du kan få forsørgerstipend i tillegg. For det tredje: Lånet dekker som regel alltid det studiet koster samt at du får mer utbetalt til å leve av/dekke eksamensavgifter/dekke studiemateriell.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Det du skriver forutsetter jo selvsagt at det nettstudiet HI vil ta faktisk dekkes av lånekassen!!!!!!!!! Sjekk det først HI så skal det nok ordne seg, men er jo risky å begynne før alle stønader er i orden da...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 Jeg har sjekket, og lånekassen gir støtte til det studie.. Jeg lurer på en ting til..Jeg må kjøpe inn bøker til en verdi av 5800kr + annet skolemateriell og printer/kopimaskin. Hvordan skal jeg fremlegge denne søknaden for NAV? Kan jeg bare bruke et vanlig ark og skrive på og legge ved dokumentasjon på at jeg er student?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Når HI skriver at hun allerede har søkt om stipend, så går jeg ut fra at det er et kurs som er godkjent av lånekassen. Og når det kommer til NAV så er det ikke så veldig nøye mtp OS, så sant du ikke studerer 100%. Hadde det vært dagpenger derimot, så hadde de tatt dem fra deg og forlangt tilbakebetaling fordi de ombestemte seg ifht studier... . Been there, done that....
Anonym bruker Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 Du ¨må søke utdanningsstønad og det finnes nok helt sikkert et skjema for dette på nav.no....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå