Gå til innhold

Amming : Spise / ikke spise !?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig fra person til person. Kål og løk er f. eks mat som kan gi barnet luft i magen, noen reagerer også på melkeprodukter. Her må du bare prøve deg frem og se hva som ditt barn evt reagerer på.

Skrevet

IKKE JORDBÆR!!

Har ei datter født i mai, og ammet hele jordbærsesongen +++... det endte opp med magevondt for vesla. Lærte etterhvert å bruke pumpa mer flittig før jordbærene ble inntatt slik at vesla hadde morsmelk fra flaske istedet. Endte jo med å måtte pumpe og kaste melk etter jordbærene da men:)

Skrevet

jenta mi reagerte med mageknipe om jeg drakk masse eplejuice eller appelsinjuice i løpet av en dag husker jeg...

Skrevet

Løk, kål, jordbær, reker er klassikere som alle vet om.

Det som kanskje ikke så mange vet, er at brus gir babyen urolig mage (kullsyre), sitrus, kaffe og sjokolade (!!!!;(((((((().

Kunne fortsatt i det uendelige, hadde magebarn med nummer 1, og det er mye man ikke tenker på som slår ut hos de små.

Skrevet

med den første så kunne je ikke spise masse ting,så håper det blir bedre denne gangen;)de verstingene var:all slags kål,både kokt og rå.løk,kokt og rå,og brus/vann med bobler,da hadde hun det skikkelig vondt i magen sin,stakkaren..

Skrevet

Eg kunne ikke spise kål, løk, brokoli og blomkål...ellers då reagerte pia på hvitløk...husker ikke mer.. men du må bare prøve deg frem..

Skrevet

Mange myter ute og går om dette dessverre, og det er lite som er vitenskapelig bevist. Synes disse to artiklene er ganske fine;

Ammende kan stort sett spise hva man vil. Drikke er imidlertid en annen skål.

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/amming/article276098.ece

Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt.

– Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing.

Helsing har arbeidet med amming i hele sitt yrkesliv. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har også en doktorgrad i ernæringspolitikk. Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken.

- Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing.

Overdreven allergiredsel

Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost.

– Bør man styre unna disse matvarene når man ammer?

– Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming.

– Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett?

– Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing.

Og denne;

http://www.babyverden.no/Barn-0-3-ar/I-ammeperioden/Amming-og-kosthold---hva-bor-du-vare-forsiktig-med/

Mattilsynets offisielle kostråd til ammende finner du her, og da ser man fort at det er lite som regnes som direkte fy-mat;

http://matportalen.no/Emner/ammende

Så mitt råd er egentlig bare å prøve seg litt fram, og ikke med en gang tolke en eventuell skrikekveld som et resultat av noe du har spist den dagen- for som sagt, babyer HAR som regel en del magevondt nesten uansett, fordi tarmsystemet deres er umodent og de sliter m luft osv etter amming. Min jente reagerte f.eks ikke på noenting, verken løk eller sterk mat eller brus el sjokolade...

Skrevet

Spiste alt når jeg ammet førstemann, jordbær, løk, kål og alt annet man blir advart mot. Hun hadde ingen plager med luft eller magevondt. Det er nok sikkert litt individuellt også selvfølgelig, kanskje noen barn er mer ømfintlige for å få slike vondter enn andre.

Eneste jeg holdt meg unna var kaffe og koffeinholdige drikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...