Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om det var andre enn meg her som gjør forskjellige treningsøvelser i heimen og ikke på treningssenter e.l.

Hvilke øvelser gjør dere da?

Jeg gjør sit-ups, push-ups, mageøvelser, øvselser for under- og overarmer og så har vi en spinningsykkel som jeg også bruker. Øvelsene står i det heftet fra Helsedirektoratet som man kan laste ned...

Men, jeg har alltid hatt en muskel i høyre side av ryggen, godt langt nede, som er ganske mye svakere enn de andre. Den merker jeg ikke er så glad i spesielt sit-ups.

Noen som har noen ryggøvelser som kan anbefales???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange tips akkurat, men tenker sånne enkle krum-og svai ryggen greier må duge litt? Man skal jo ikke overbelaste heller da ; )

Har hørt man ikke skal ta vanlige sit-ups et stykke ut i svangerskapet, og heller ikke på en stund etterpå, men hvis det står i det heftet kan det vel ikke være så galt da..

Lykke til uansett : )

Skrevet

Det der har jeg lurt litt på. Hvor langt ut i svangerskapet kan man ta sit ups?

Skrevet

Når man merker at magemusklene har delt seg (man merker at det blir litt mykt/hult der magemusklene pleier å være), så skal man ikke trene sit-ups, altså for de rette magemusklene. Det beste er å la være å trene de rette magemusklene uansett, for det kan kanskje være vanskelig å kjenne etter når de har delt seg.

Men Skrå sit-ups er helt greit. De skrå magemusklene deles ikke. Og statiske øvelser for magen er også helt greit.

Ryggøvelser kan f.eks være å stå på alle fire og strekke ut et ben og en arm diagonalt. Altså høyre arm og venstre fot.

Jeg merker at det verker en del mellom skulderbladene, fordi jeg har trolig har blitt svak i muskulaturen på det området, i tillegg til at ekstra pupper og mage gjør at man svaier litt mer. Da kan man bruke manualer eller fylle halvlitersflasker med vann, stå litt foroverbøyd med armene litt ut. Ha en liten bøy på albuene og løft armene bakover slik at du på en måte klemmer skuldebladene mot hverandre.

Jeg finner gode tips her:

treningslaila.blogg.no

minmage.no

Lykke til med treningen

Skrevet

Markløft er den beste ryggøvelse som finnes, men da trenger du stang og plater. Roing er også meget bra, men det kreves riktig utstyr det også...

Skrevet

Jeg sverger til yoga for gravide. Kan kjøpes på cd med veiledning. Helt supert. Øvelser for hele kroppen, pust og avspenning. Samt trening av bekkenbunnen:)

Skrevet

Diagonalløft er supert:) I tillegg gjør jeg planken- dvs at man står på tær og albuer og holder kroppen rett. Fokus på holde rygg og mage rett. Litt vansklieg etterhvert merker jeg som magen vokser...Jeg er 20 uker på vei.

Hvis det er tungt å stå på tærne kan man også stå på knærne. Super stabiliseringsøvelse for bekken, mage og rygg. Enn kan også bruke en pilatesball for gjøre øvelsen mer utfordrende:)

Dette fungerer i allefall for meg. I tillegg til de andre øvelsene du nevner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...