Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Dømmer ingen altså, eller egentlig bryr meg så veldig - folk får gjørra som dem vil Men det overrasker meg litt bare. Har stusset over det mange ganger tidligere også; at det er mange gravide som drikker brus (enten light eller vanlig) DAGLIG eller nesten.. Mye godteri på mange også. Jeg spiser ganske sunt utenom svangerskapet, og enda litt sunnere når jeg er gravid, nesten aldri søtsaker og brus - MAX 1 gang i uka, ofte bare 1-2 ganger i mnd. Har ikke lyst på fordi jeg ikke er vant til sukkeret og ønsker heller ikke å være usunn pga babyen. Vet ikke helt hva jeg lurer på egentlig; kanskje hvorfor man ikke klarer å la være? Blir det litt sånn at man "må" ha det, fordi man er vant til et visst sukkerinntak?
smilefjes+gutt09+guttenurke :) Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 Hvorfor skal man la være? Jeg synes igjen det blir litt hysterisk når folk ikke spiser snop når di er gravide, mange sier det er pga det ikke er bra for barnet. Men jeg tror faktisk mange av di som sier det egentlig er redd for å legge på seg! Jeg er igjen den som koser meg nå jeg går gravid, har jeg lust på snop så spiser jeg snop. Er ikke så ofte vi går gravide, å da synes jeg vi skal kose oss! Men så er det jo noen som ikke har litt lust på snop å brus, det er forsjellig fra person til person. Drikker brus å spiser snop iallefall 2-3 ganger i uken jeg.
smilefjes+gutt09+guttenurke :) Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 Å jeg dømmer heller ikke de som velger å ikke spise snop å drikke brus, hehe. Så du ikke misforsto det jeg skreiv
Siliana Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 Altså, hvorfor ikke!? Det jo normalt å drikke brus å spise snop og kose seg litt. Hvor ofte folk velger å gjør det er jo opp til hver enkelt uavhengig om de er gravid eller ikke. Det er vel mer normalt enn å spise/drikke det kun 1-2 ganger i mnd.. !?
cadence Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 Godis og brus i helgene, dvs fredags- og lørdagskvelden. Men ikke alltid godis er så godt da allikevel, så da har jeg jo helgesnopet utover i uka. Men det har blitt mindre av det søte alt i alt kontra til vanlig. Kroppen vil ikke ha mer, "heldigvis"
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 19. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 19. september 2010 Jeg er heller ikke hysterisk altså, bare for å ha sagt det - jeg får ikke dårlig samvittighet eller styrer veldig bevisst unna brus og snop, jeg bare...inntar det sjeldent
Tulipan2010 Skrevet 19. september 2010 #7 Skrevet 19. september 2010 Syntes dette ble litt for dumt! Stiller du spørsmål til overvektige om hvorfor de spiser usunt- om det er fordi de "bare må ha det"? Folk er jo forskjellige og har hver sine laster. Fint for deg at du kun drikker brus og spiser godteri en gang i uka, men som at noen er flinke til å trene, er andre ikke det. Syntes det er rart at du faktisk syntes det er vanskelig å forstå at det ikke er like lett for alle åvære sunne hele tiden... Nå tror virkelig ikke jeg at det er krise at man drikker litt brus hver dag, eller spiser godteri mer enn en gang i uken under svangerskapet. Når det gjelder alkohol og tobakk er saken selvsagt en helt annen. Tror det er viktig at også mor har det bra! I tillegg er det jo mange som går gjennom et tøft svangerskap og som kanskje koser seg litt ekstra. Alt med måte selvfølgelig, og hvis man kjører i seg 2 liter brus og 1 kg godteri om dagen, er nok ikke det helt bra. Som sagt, jeg syntes det er underlig at du ikke kan forstå at noen har craving etter brus hver dag eller godteri flere dager i uken. Du har sikkert dine uvaner du også, uvaner som andre nødvendigvis ikke deler med deg.
sexymama83 Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 hjelpe meg..... dette er jo heeeelt opp til hver enkelt! jeg drikker selv kanskje for mye pepsi max i manges øyne, ca ei stor flaske i uka pluss snop hver helg, og en bollepakke eller is om jeg føler for det jeg må si at jeg tror ikke dette er så big deal altså, siden jeg spiser vanlig mat til daglig, mye frukt og tar gravid vitaminer pluss omega 3. vi må gjøre som vi selv føler for jenter, uten å ha dårlig samvittighet for det!
Miss Snow Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Jeg drikker ikke mer brus, eller spiser mer godt nå under svangerskapet, enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Jeg drikker pepsi max hver dag, og det uten et fnugg av dårlig samvittighet. Det har jeg drukket hver dag i flere år. Godteri spiser jeg hvis jeg får lyst på det. Har jeg akutt lyst på en sjokolade på en tirsdag, så kjøper jeg meg en sjokolade. Og har jeg ikke lyst på godteri eller potetgull i helga, så spiser jeg det ikke. Det er selvfølgelig lurt å være litt mer nøysom under et svangerskap, om en syns at inntaket blir litt stort. Spesielt i forhold til sv.skapsdiabetes og høy fødselsvekt. Men alt med måte! Jeg hadde vært en miserabel rugekasse om jeg ikke hadde unna meg brus og godteri når jeg har lyst på det. På siste kontroll i uke 28 hadde jeg ikke gått opp mer enn fem kilo siden uke tolv, så vektmessig tror jeg ikke litt godt nå og da utgjør den store forskjellen heller
Voyeur Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Desverre så virker du dømmende i innlegget, fordi du sier at folk må få gjøre hva de vil, men at du blir overrsaket. (Altså, det er greit, men så er det ikke det likevel.. du blir negativt overrasket og ikke positivt..) Hva er mye godteri? Vet du hvor mye de trimmer? Vet du hva de ellers har spist den dagen? Kan være de har spist knekkebrød og grønnsaksuppe, og er så sunne som få andre.. Man skal vel ikke totalt legge om livstilen kun fordi man er gravid? Fint at du reduserer sukkerinntaket ditt til et minimum, flott for deg og babyen. Vil du få en sunnere og friskere baby bare fordi du spiser mindre sukker enn andre? Er du en bedre mor, eller har du ønsker om å være den beste mammaen? Selv om man gjør alt etter boka, vil det jo ikke si at du og babyen får et bedre utgangspunkt enn andre.. Alle har forskjellige grunner til at de drikker et glass brus hver dag, røyker (ja, skrekkelig ikke sant?!), tror ikke det handler om at man er vant til et visst sukkerinntak, eller at man bare må ha det. Noen har det nok slik, men for mange så har de kanskje ofret masse annet, som gjør at de unner seg en ting ihvertfall, om dette er brus eller en sjokolade, så må nå det være deres sak. Skrev egentlig bare dette for å være ditt motstykke. Jeg drikker ikke brus hver dag, og prøver å holde meg unna sweets, men drikker nok for mye kaffe og trimmer for lite pga bekkenløsning. Tror egentlig det meste går fint, så lenge man ligger unna alkohol og rusmidler og ihvertfall reduserer nikotininntaket. ALT MED MÅTE, syns jeg er et fint motto, uansett om man er gravid el ikke;)
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 19. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 19. september 2010 Nei, ikke vet jeg - ikke meningen å hakke på noen her altså, så ikke ta det ille opp! Jeg koser meg jo jeg også, men kanskje på andre måter? Tar meg heller brød med no friskt pålegg, frukt eller grønt eller en kopp te på kvelden om jeg skal kose meg - og trenger ikke å spise/drikke noe for å kose meg heller... Men for meg som drikker brus 1-4 gang i mnd, noe som er normalt for meg, vet ikke hva som er normalt for andre - kanskje derfor jeg har stusset på det.
Prinsessegull Skrevet 19. september 2010 #12 Skrevet 19. september 2010 Jeg tror folk missforstår litt. Det hun lurer på er HVORFOR folk får den trangen til å spise godteri og brus ofte i uka, hun dømmer ikke, men jeg tror hun vil ha en bedre forståelse på hvorfor. Jeg må si at når folk sier at når man er gravid så kan man kose seg litt ekstra, blir det feil. For at er man gravid er ikke det en unnskyldning for at man skal spise mer usunt, heller tvert imot. For alt det vi spiser går jo rett til babyen, det vet vi jo. Dette er vitenskaplig bevist derfor blant annet helsemyndighetene har jobbet sterkt med å bevist gjør gravid om alkehol og røyk, div mat også videre, det er ingen unntak med godteri. og folk lurer på hvorfor fødselvekten til babyer øker.... (selvføgelig er det unntak med blant annet arv og miljø spiller inn) Jeg selv var en person som spiste halvfabrika mat og drakk brus hverdag og spist godteri 2-3 ganger uka. Dette var avheninghet rett og slett. Jeg begynte å bli bevist å skjønte på kroppen at dette ikke var bra. Så jeg endret kostholdet mitt helt, og spiser frukt og grønt og er storfornøyd med de endringene det var. Sluttet helt med brusdrikking, men spiser godteri 1-2 ganger i mnd. jeg må si det var en tøff jobb særlig med brusen siden jeg var så avhening rett og slett av sukkeret. Så jeg var sunn i ca et halvt år før jeg ble gravid, og etter jeg ble gravid ble jeg enda litt sunnere med tanke på at JEG og jeg poengterer jeg syntes det er viktig at babyen får i seg nok næringstoffer og vitaminer og ikke får i seg masse usunt mat. Så når folk sier at det er hysterisk, så vil jeg absolutt ikke si at jeg er hysterisk, men jeg har ikke det sukkeravheningheten, så hvorfor skal man tvinge i seg godteri uten at man skal bli galt hysterisk. Jeg må si jeg stor koser meg fint uten godteri og brus, det er så mye annet godt å spise! Heller har jeg ikke lyst på det. Så jeg syntes det blir feil at folk skal dømme... Men det å være bevist syntes jeg er viktig. Jeg er stolt av å være sunn, for det jobben det var å snu fra halvfabrikert mat, godteri og brus det er ikke enkelt. Så jeg skjønner at de som er i den sitasjonen reagerer, men vi alle har et valg. Jeg har valgt mitt valg og er stolt av det Til hovedinnleggeren: syntes du er fantastisk. Og forsett det du gjør i svangerskapet, det er fler av deg der ute Du er ikke hysterisk, du har bare ikke det sukkeravheningheten, og det er kjempe bra for både deg og baby
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 19. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 19. september 2010 Helt enig med deg - alt med måte! Og det var vel igrunn det jeg siktet til, selv om det kanskje ikke virket slik? Jeg spiser godis og drikker brus iblant selv og er ikke hysterisk eller noe - syns bare at brus daglig er litt mer enn det jeg trodde var vanlig da, for å si det slik. Trener ikke jeg heller forresten - uten at jeg egentlig har noen god grunn Føler litt at jeg har tråkket i en salat her hehe...men som sagt; det er IKKE meningen å tråkke på noen, dømme noen og ikke minst å få noen til å få dårlig samvittighet - herlighet, det ønsker jeg absolutt IKKE!. Eneste grunnen til at jeg skrev dette er at det overrasket meg (og ja, selvfølgelig ikke akkurat positivt da...det hadde jo vært litt rart ). Og nei, jeg vet jo selvfølgelig ikke om dere spiser sunt ellers og om hvor mye dere trimmer - men det var egentlig ikke helt det som var poenget. Var bare litt overrasket over dette med brusen
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 19. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 19. september 2010 Prinsessegull - ja, det var dette som var poenget, jeg tenker det samme som deg. Og noe mer var det egentlig ikke hehe Bra for deg også, at du klarte å kutte ned sukkerbehovet - jeg har også tidligere hatt det samme "problemet" og det er ikke lett
3 søte jenter♥ Skrevet 19. september 2010 #15 Skrevet 19. september 2010 Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for dette innlegget ditt Hestestudina. Synes det var et helt ærlig spørsmål som mange overreagerte litt på. Kanskje dette var et ømt punkt eller noe noen hadde dårlig samvittighet for og følte seg truffet. Tror nok at mange har lagt seg til vaner med store sukkerinntak som blir vanskelige å snu. Har flere venninner som har slanket seg med å feks kutte ned på sukkerinntaket. De sier at etter en stund mister de mye av dette behovet for sukker. Grunnen til at mange drikker så mye brus og spiser mye godter er nok fordi de er vant med det fra før de ble gravide og da har de et behov for sukker. Kanskje enda større etter de ble gravide. Jeg drikker aldri brus. Det er ganske enkelt fordi da jeg ventet min første for ni år siden mistet jeg lysten på brus. Etter det har jeg syntes det er altfor søtt. Jeg vente meg rett og slett av med det. Spiser en del sjokolade innimellom, men ikke voldsomt mye. Har faktisk fått mindre lyst på det i svangerskapet enn ellers. Tror det har noe med at jeg ubevisst ikke liker å spise eller drikke ting jeg ikke tror er bra for barnet....
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 19. september 2010 Forfatter #16 Skrevet 19. september 2010 Det var godt å høre hehe Ja, det der med sukkerinntak, behov og avhengighet er nok noe mange sliter med, har hatt perioder med det selv, men som du sier; når man kutter det ut, så blir brus osv rett og slett FOR søtt, for kroppen er ikke vant med det. Ble sånn rett etter jeg ble gravid denne gangen selv, helt stopp på alt søtt og usunt - kroppen vil bare ikke ha det Og det er jo ganske praktisk! Er nok noe ubevisst der ja, for det er ikke noe jeg har bestemt meg for på forhånd akkurat.
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 19. september 2010 #17 Skrevet 19. september 2010 Signerer Baby nr 3 - og innrømmer at jeg stusset på det samme som deg tidligere idag, Hestestudina... Hver med sitt - men man trenger jaffal ikke være rakettforsker for å skjønne hvorfor både babyers fødselsvekt og generell vekt i befolkningen stiger.
Dolcemami*stolt mamma* Skrevet 19. september 2010 #18 Skrevet 19. september 2010 Jeg er helt enig med deg HI. Selv så drikker jeg ikke brus på grunn av at magen min ikke er så glad i kullsyre, dette også før graviditeten. Kan allikevel ikke skjønne at folk klarer og drikke liter på liter med brus og trykke i seg kilo på kilo med godis, gravid eller ei. Godteri spiser jeg når jeg har lyst på det og derfor blir det veldig sjeldent. Frister liksom ikke så veldig da... Dessuten så finnes det såååå mye annet godt som man kan stappe i seg som ikke er skadelig for baby eller vekta... Alle mennesker har jo sine laster, eller hva det nå heter. Hvis folk vil gå rundt og være svære og muligens syke så vær så god for min del. Man er ansvarlig for egen helse uansett...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå