Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg var hos legen forrige torsdag, og er litt bekymret for blodtrykket mitt. Nå skal det sies at jeg ikke hadde spist eller sovet på rundt 11 timer, pluss at jeg blir veldig stresset hos legen, men jeg synes uansett at det var litt høyt. Legen spurte om jeg var nervøs, og da jeg nikket tror jeg han bare ignorerte det. Blodtrykket mitt var hele 140/90. Nå er jeg i ganske dårlig form om dagen, men ja.. bør jeg være bekymret? Da jeg tok blod og urinprøver ble jeg fortalt at alt så greit ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodtrykket ditt er høyt ja. Grensen for å begynne med medisiner går vanligvis på rundt 160/90, men undertrykket er viktigere enn overtrykket for det er trykket når hjertet hviler og bør derfor ikke være for høyt. Overtrykket er det som påvirkes av f.eks. stress e.l. så det kan forklare overtrykket ditt, men som sagt er det undertrykket som er viktigst og det er for høyt. En enkelt måling vil sjelden være grunn til bekymring og hvis legen ikke har sagt noe synes jeg ikke du skal gå rundt og være redd for det. Legen vil jo måle blodtrykket på hver kontroll og holde øye med det og evt gjøre noe hvis det trenges.

Skrevet

Blir bare stressa og bekymra, spesielt siden møtet med legen føltes veldig negativt. Ikke at han visste noe tegn til bekymring, men vi snakkes ikke noe om blod eller urinprøvene mine, og jeg følte meg veldig tilsidesatt. Nå vet jeg faktisk ikke om jeg vanligvis har litt høyt blodtrykk heller.

Får bare håpe at de damene som tok blodprøver på meg ville ha reagert om jeg f.eks hadde proteiner i urinen eller noe og lagt to og to sammen med det høye blodtrykket mitt. Jeg er jo bare rundt 16 uker på vei..

Skrevet

Du er såpass tidlig på vei at det ikke er svangerskapsforgiftning, det er det de ser etter når de sammenligner blodtrykk med urinprøven din. Om du har høyt blodtrykk til vanlig ville det sannsynligvis også vært høyt på de andre kontrollene dine. Uansett er det som sagt vanskelig å si noe basert på en enkeltmåling, så se hva blodtrykket ditt er neste gang og hva legen sier da. Leger tar seg ikke alltid god nok tid på kontrollene dessverre, men forhåpentligvis får du en bedre forklaring neste gang.

Skrevet

Er det lenge til neste avtalte kontroll? Hvis det er det, kan du jo selv bestille ny time for å kontrollere BT om et par uker, evt få time hos jordmor. Jeg hadde 148/90 i uke 7, og startet da med medikamentell behandling

Skrevet

Jeg var hos lege i uke 11. Var da veldig uvel og i dårlig form,-blodtrykket var på hele 146/92! Det er kjempehøyt til å være meg! Etter å ha ligget rolig på et mørkt rom en stund, gikk det ned til 130/80. Nå er jeg i uke 25 og ligger på 115/70:) Det er vanlig for meg på dette tidspunktet i graviditeten. Du bør rett og slett sjekke det igjen litt senere tror jeg...som hun over her sier..

Skrevet

Jeg skal til lege i begynnelsen av oktober. Endelig til min fastlege da, som faktisk virker som om hun bryr seg. Jeg ringte henne i dag, for etter blodprøvene sente jeg mail til det private legekontoret og de svarte meg og sa at prøvene så grei ut, bortsett fra at jeg har jernmangel. I tillegg skal jeg til jordmor den 27ende, så hun sjekker vel da også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...