Gå til innhold

HERREGUD,ta dere sammen!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, hvis det var så enkelt er jeg sikker på at alle hadde gjort det. Hvis du ikke klarer å vise empati trenger du kanksje gå inn på kranglesiden i stedet.

Angst er alvorlig for de det gjelder, det kan virke dumt for andre. Men det er like fult reelt for dem det gjelder.

Stå på jenter, jeg syntes dere er tøffe! Slik jeg ser det, er det å bli gravid å ta utfordringene man har på strak arm. Selv om det er vanskelig så gjør dere det.

Utrolig tøft spør du meg! Stå på.

Mye tøffere de jentene som velger å bli gravid til tross for angst, enn sånn som ikke engang tørr å stå for det de har skrevet. Skal man skrive slike innlegg kan man i det minste ha respekt nok til å signere med et nick.

Utfra det du sier, så skulle man tro at flertallet av leserne med fødselsangst, være førstegangsfødende. Men det viser seg tvert imot at flertallet av oss som skriver her i dette fødselsangst-forumet, har allerede født minst én gang. Og dette flertallet må vel ha hatt en positiv innstilling til fødselen første gang, ellers ville dette forumet ha blitt fylt med langt flere innlegg fra førstegangsfødende.

At de fleste med fødselsangst ser ut til å være de med erfaring, er det flere enn jeg som har påpekt. F.eks. her -

http://www.barnimagen.com/forum/thread/141759853

Du snakker om å ta seg sammen, "så går fødselen fint!", skriver du. Selv var jeg en av de som gikk inn i fødselen med positive forventninger, og fikk oppleve at det IKKE er en garanti for at alt går fint. Selv endte jeg opp med tangforløsning og flere års urininkontinens - ganske hemmende når man skal møte alle de krav som både arbeidsliv og familieliv innebærer.

Nei, det er ingenting galt med dere som evt. ønsker å ta forholdsregler mot slike problemer på forhånd. (Eller på etterskudd, men før neste fødsel!)

Nå er dette det første innlegget jeg ser når jeg titter innom fødselsangst siden. Er det mulig!!! Fy fader så patetisk du er!!!! Ikke lage noe drama,?!?!? Om man er redd for å ødelegge underlivet sitt er vel ikke det så rart vel????? Har man ikke rett til å få barn om man er redd for å ødelegget underlivet. Noe som er en liten ting for deg, kan være en stor beskymring for en annen. Blir utrolig provosert over så utrolig dumt innlegg!!

Er det noen som burde ta seg sammen her er det DEG.

burde ikke være så sinna, gir trykk på underlivet det vettu... og "vi vil jo ikke ødelegge det" . herregud så teit du er.

nei synes ikke du har rett på barn om du er så fjongete at du griner fordi du ikke vil ødelegge underlivet. jeg var hos legen min for en uke siden og avtalte ks pga traumatisk fødsel for sønnen min forrige gang. og han sa at det var noen damer som var redd for underlivet sitt at de heller ville ha ks.

og det LO VI AV, fordi det er så barnslig, og han sa at de damene kom ikke til å få innvilga ks pga den dumme frykta!!!

T A D E R E S A M M E N

Jeg er redd for å føde, men det er overhode ikke pga jeg er redd for å ødelegge underlivet mitt. Jeg har vært gjennom en fødsel og det syns jeg var ordentlig vondt, også fikk jeg ikke hvilt nok før fødselen, så jeg ga nesten litt opp. Jeg hadde en lang fødsel og fikk ikke pressveer, så jeg måtte få drypp for å få pressveer.

Man tenker mye rart når man går med barn i magen og hormoner svinger så det holder, så jeg forstår de damene som har fødsel angst, men det er tull å si at man har ANGST for å ødelegge underlivet sitt.

Men syns også at det var tull å ta alle med fødselangst over en kam. Da er det bedre å ikke si/skrive noe om det, hvis man ikke kan vise litt empati for andre.

Annonse

Kjære HI. Det finnes så uendelig mange grunner til å grue seg til fødselen. Å være redd for å ødelegge understellet som du så "fint" kaller det, er nok det de færreste gruer seg til. Jeg har fem svangerskap bak meg, men bare to levendefødte barn. Jeg gruet meg til fødselen og var oppriktig talt redd for at nok et foster skulle dø i magen min før det kom til verden. Man kan ikke skjerpe fra seg en slik angst. Innlegget ditt er forferdelig sårende og provoserende for oss som hører hjemme på dette forumet.

Nok et trolle-innlegg fra noen som ikke har peiling...

Les nøye i innlegg over hva de vanligste årsakene til fødselsangst er. Det er en stor misforståelse at det handler om frykt for smerter og revning.

Jeg fikk fødselsangst pga en traumatisk fødsel som endte i hastesnitt. Jeg var i ferd med å besvime, ingen sa til meg hva som skjedde, og jeg trodde at barnet mitt var dødt - og at det var min skyld, siden jeg ikke hadde "klart" å presse det ut. Høres det ut som en hyggelig opplevelse? Smerter er absolutt INGEN TING i forhold til en slik følelse.

Rettelse: Det handler ikke om smerter eller revning for de FLESTE, det er jo slik for noen. Det som da er interessant er hva som ligger bak denne angsten? Forskning viser at de vanligste årsakene til fødselsangst er tidligere traumatiske fødsler (mange av disse endte i hastesnitt, en betydelig andel tang/vakum med stor rift), seksuelle overgrep og psykiske problemer.

Hva med å vise litt mer respekt, og sette seg bedre inn i problemstillinger før man skriver provoserende innlegg?

NN 22:24

Hva folk er redd for under en fødsel burde jo være opp til hver enkelt av oss. Er ingen her inne som kan dømme andre for deres frykt vel!!!! Blir utrolig provosert av sånne innlegg. At du har en lege som ler av folk som er redde for å ødelegge underlivet sitt er jo meget rart.( Hadde byttet lege på rappen). Det er mye annet jeg er redd for under en fødsel, men total ruptur er også en av tingene, hvem ønsker å ødelegge underlivet sitt? ER DET SÅ RART AT MAN ER REDD FOR DET?!

Huff, ikke la dere provosere. Dette innlegget fra HI er nok et stunt fra en av de mange Viggo Venneløs inne på Krangle. Disse forsøker å oppnå sine selvoppfyllende profetier og ønske om å få gehør i krangle-fellesskapet ved å legge ut innlegg - og deretter be de andre se hvor tøffe de er. Vi bruker ikke vår betydningsfulle, verdifulle energi på dette;)

Sånne banale utsagn sier meg mye om deg som person!!!

Med hvilken rett har du til å gjøre narr av andre personer?????

Barnslig er heller det faktum å sitte å skrive et slikt innlegg på fødselsANGST debatten under ANONYM!!!

Er du virkelig så feig at du ikke tør stå offentlig med nicket ditt???

Det er barnslig det!!!!

Å angående den legen så har han ikke lov å sitte å snakke slik propaganda omkring sine pasienter!!!!

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Mulig jeg er heeeeelt på bær tur her men denne siden er fordi de som er reelt engstelige for fødselen og det er vitterlig MYE å engste seg for rundt en fødsel. Denne siden bør man kunne få sette ord på angsten sin uten å bli kritisert og rakka ned på. Det finnes nok av uprofesjonelle leger til å ta den delen og de må vi forholde oss til i løpet av svangerskapet uansett.

Jeg synes det er god trøst i denne siden fordi den viser at det er flere enn meg som engster meg for sånne "dumme" ting som å ødelegge underlivet. Underlivet skal ha flere praktiske og fantastiske funksjoner resten av et ganske langt liv og det å få store skader på noe så viktig virker hemmende på mange.

De som ikke har født før vet ikke hva de går til men blir proppa fulle av skremmende historier det er klart de er redde og det må være lov å uttrykke sine personlige redsler.

De som har født før og opplevd at en fødsel ikke alltid går bra og sett og følt alle de skremmende endringene på og i kroppen må også få lov til å skrive om sine redsler her uten å bli dømt.

Det eneste vi alle har til felles er vel at vi til syvende og sist er enige om at våre søte små engler er verdt alt dette både tunge svangerskap og tøffe fødsler enten de skjer på ene eller andre måten.

• 3 uker senere...

Trodde dette forumet het "fødselsangst" jeg.. der vi som er redde for å føde kan dele dette med andre som har det på samme måte.. Om du syntes dette er så teit og mener det er så drama, så kanskje du kan la være å se på dette forumet davel.. ta deg en tur på "krangle" forumet i steden :)

Se her da jenter, HI skriver selv "jeg var hos legen min for en uke siden og avtalte ks pga traumatisk fødsel for sønnen min forrige gang." ?????

Hva i allverden er dette da??? Vil hun ikke føde igjen????

Jeg lurer på hvorfor hun mener at fødselsangst bare dreier seg om frykt for ødelagte underliv?? Nå fikk jeg meg en god latter :)

Jeg har født tidligere, hadde ikke angst DA, men NÅ har jeg det. Fordi jeg arbeider som dansepedagog og koreograf. Etter første fødsel som egentlig gikk ganske bra for seg, fikk jeg STORE problemer etterpå, urinkontinens etcetc. Jeg kunne ikke danse normalt og arbeide med det jeg elsket på to ÅR!! Jeg krever å få keisersnitt denne gangen, eller risikerer jeg nok engang flere år med opptrening, depresjon og operasjon i forhold til kontinens. Så pga alle disse plagene jeg får i forhold til mitt yrke (jeg kan ikke ha et annet yrke) så skal liksom ikke jeg få lov til å ha angst og må skjerpe meg, og ikke nok med det, jeg burde også revurdere å få barn??

fy faen: Psykopat er denne som har startet denne tråden!! NULL empati og ønsker å forandre alle andre, det er deg!!

• 5 uker senere...

Jeg har født før, og det er DERFOR jeg har fødselsangst.. Jeg gikk fødselen i vente med godt mot første gang, men det ble en traumatisk opplevelse. Jeg er stolt over å ha gått igjennom en vanlig fødsel men jeg er LIVREDD for å gjøre det igjen. Jeg ble igangsatt og hadde mange komplikasjoner sist gang. Jeg er livredd for neste.......og jeg håper det blir planlagt KS!

• 3 uker senere...

Å kjære trådstarter!!

Du har det ikke så greit du, eller det er kanskje det som er problemet ditt at livet bestandig har smilt til deg og ikke bydd på de store problemene. Jeg til tross for min fødselsangst blir nesten litt trist over at du har nok IQ til å skrive et relativt greit innlegg i forhold til gramatikk men likevel så dum at du tror det er så enkelt som å ta seg sammen... Det finnes jammen meg mange tragiske sjeler rundt om i landet vårt.

Jeg sliter med fødselsangst fordi jeg etter en 3 dagers fødsel i smertehelvete, mistet babyen min fordi hun ikke tålte den harde fødselen. Men du synes kanskje det fortsatt er rart at jeg gruer meg til å føde igjen? jeg burde kanskje la være å få barn etter den hendelsen, siden jeg godt vet at jeg må igjennom en fødsel.

Dumhuggu, kaller vi slike som deg her jeg kommer i fra :)

Jeg håper virkelig ikke at jeg har samme lege som deg og var jeg deg ville jeg tenkt meg om og kanskje byttet lege, hvis det er slik at legen din gjør narr av andres traumer under din konsultasjon. Neste gang han gjør det, kan det hende han treffer på en av din traumer, i sin latterligjøring.

Å frykte for et ødelagt underliv kan virke snodig for en som ikke har oppleved dette eller ikke kjenner noen som har oppleved det. Men det kan faktisk skje og de det skjer med får ofte stor inkontinens problemer, både med urin og avføringslekkasjer. Det skjer ikke mange, men det skjer, og det er et av samfunnets stor tabu emner, en av disse tingene man ikke snakker om. Det er veldig alvorlig for den det gjelder og slettes ikke noe en lege bør gjøre narr av, han burde ha kunnskap om emnet og vite hvor alvorlig dette er. At du mener det handler om forfengelighet er et hån mot de det gjelder, mange får livet sitt ødelagt på bakgrunn av dette.

En fødsel kan i likhet med et keisersnitt medføre mange komplikasjoner som er mere eller mindre farlig, med større eller mindre konsekvenser. Noen opplever angst i forhold til disse komplikasjonene og henvender seg her, for å få trøst, råd, støtte i forhold til dette, kanskje for å dempe angsten, kanskje for å få forståelse, kanskje for å slippe å ikke føle seg så alene. Når man strekker ut en hånd er det sårt å bli gjort til latter, hvis du har sterke meninger og kunnskap om dette kan du heller bruke dem til å dempe angst følelsen, disse jentene sitter med. Jeg ser du trekker frem et utsagn som du mener vitner om forfengelighet og kanskje lite kunnskap om risiko under en graviditet. Men du kjenner ikke denne personens erfaringer eller bakgrunn og har ingen rett til å sette henne i båsen "teit", og du ber alle som frykter for underlivet sitt " ta seg sammen", samtidig tar du det som en selvfølge at vi skal akseptere at dine traumer fra din første fødsel er et ks verdig, noe det sikkert er! Du har en erfaring som har gitt deg en frykt, det ville vært underlig om vi skulle be deg om å "ta deg sammen ", du bør ha det i deg at også andre kan ha erfaringer som skaper angst, enten de har opplevd dem selv, sett sin egen mor eller andre mødre slite. Du bør være mer varsom, det kan ligge mye angst og vonde erfaringer bak en litt flåsete kommentar. Ser du at noen har en frykt på bakgrunn av lite kunnskap eller feilinfomasjon, så gi dem heller kunnskapen til å takle frykten, ikke vær så rask til å dømme. Men, kommentarer som "om du er så fjongete at du griner fordi du ikke vil ødelegge underlivet", vitner om hvor lite kunnskap du har om dette emnet, så kanskje dette er debatten du ikke bør delta i! Frykten for et ødelagt underliv handler sjelden om å være pen nedentil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...