Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig kan lilegutt lære seg å sovne uten oss? han er bare 5 uker, men allerede nå er vi fryktelig slitne av at han må være i armene for å få sovne. Er fryktelig slitsomt når man bruker 30 min på amming og raping og deretter 30-45 min på å få han til å sovne. han spiser meg 2 timers mellomrom, så det sier seg selv at det er slitsomt :-S

Håper noen har noen råd og tips, for både jeg og pappan begynner å bli veeeldig sliten :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg litt på også.

Vår jente er snart 3 mnd og sliter veldig med å finne søvnen selv (både natt og dag, blir jo seff overtrøtt og da blir alt ennå verre!).

Hun gråter og gråter når hun legges i seng. Kan av og til være rolig, men så mister hun smokken og da begynner hylingen igjen.

Åh - jeg vil så gjerne at hun skal legge seg greit for en gangs skyld!!!

Skrevet

Vi sliter med det samme selv her med vår jente på 7 uker, og jeg begynner å bli ganske frustrert! Men jeg husker også fra sist - og må bli flinkeretgj å minne meg selv på det - at plutselig løsnet det av seg selv når hun nærmet seg 3 mnd.. gikk ikke hver gang men innimellom og oftere og oftere.. :-)

Skrevet

Noen ting jeg har prøvd er:

-lite lys som de kan kikke på, slik at det ikke blir helt mørkt med en gang

-varmepute i senga før de legger seg slik at det er godt og varmt

-lage mindre seng, her har jeg laget rede med håndklær slik at det blir litt trangt rundt, men så er mine to også da.. Hadde jeg hatt en ville jeg kanskje prøvd bagvognen..

-litt mm el mme når de er lagt i sengen, varm mat i magen er jo alltid godt

Nå er mine ti uker gamle og begynner å få en fin rutine, har jobbet med innsoving alene siden de var fire-fem uker.. Nå legger de seg klokken åtte.. Hos oss var det rett og slett nok mat i magen=søvn..

Lykke til!

Skrevet

Snuppa mi er 3,5 uker og vi har også svært god erfaring med å varme opp sengen med en varmeflaske før vi legger henne. Pakker henne godt inn i dynen (madrassen er så liten at jeg får puttet sidene av dynen under slik at det blir et lite rede og dynen ligger på plass) Er hun urolig/sutrete hjelper det ofte bare å legge en hånd på/inntil hodet hennes og ha ansiktet mitt nærme hennes (puste på henne, nesten), da sovner hun gjerne ila 5 minutter.

Jeg lar henne også ligge på puppen til hun sovner, og tar mange rapepauser underveis i spisingen (3-4 stk på en halvtimes amming, flest i starten). Da får hun i seg maks mat før sovingen og mindre luft i magen, noe som gir lettere innsoving og bedre søvn (mindre rap, gulp og promp i søvne). Det kan jo godt hende at du også gjør det slik, men jeg ville bare fortelle at dess mer nøye jeg er på dette, dess lenger sover hun. I natt sovnet hun 23:30, var våken 03:00-03:45 (bleieskift og pupp) og våknet ikke igjen før 07:30!

Må også legge til at hun har blitt lettere å legge i egen seng (egen madrass og dyne mellom oss i vår seng) etter jeg kjøpte et ammelys på IKEA: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70150982 Har en i sengen og en på stellebordet så da våkner hun ikke helt i løpet av natten, verken under amming eller stell.

Alle barn er jo forskjellige, så det kan jo godt hende at disse triksene ikke vil gjøre noen forskjell for deres gutt. Men det kan jo være verdt et forsøk?

Skrevet

..Forresten: Hvis du ikke allerede gjør det, så kan det lønne seg å tilby samme bryst hvis det bare er 2 timer mellom ammingene. Da får han mer ettermelk og sover vanligvis lenger etterpå!

Skrevet

Det jeg gjorde var å finne en god måte å reive barnet. Etter jeg begynte med det og gjøre sengen tettere med håndkle og tepper sovner han av seg selv. Kanskje jeg må inn å gi smokken en gang, men lite av det og.

Før jeg begynte med det måtte jeg og bysse i søvn, men nå finner han roen selv og sover mye bedre med at han heller ikkje slår seg selv når han sover siden han sover urolig. Begynte med dette for en knapp uke siden og det er stor forskjell!! :)

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! en del av triksene har jeg prøvd.. har laget reir til han, men det virker ikke som om det hjelper. han sover uansett de gangene jeg legger han ned. Han begynner å hyle så fort han våkner.. det med å leggen en hånd på han og snakke til han hjelper kun når han er urolig i søvne, og ikke når han er våken desverre..

Han bruker som oftest å sovne ved puppen, men det er UTROLIG vanskelig å få flyttet på han uten at han våkner :-S Blir så vi bruker vippestolen (fy fy..) mer og mer for å få han til å sovne igjenn. den ligger så og si vannrett til mitt forsvar :-P

Hmmm.. Kanskje jeg skal prøve nattlyset igjenn da, samt å varme opp dyna før han legger seg.. Har prøvd de fleste andre tipsene desverre..

Skrevet

Reiving vil si å tulle babyen stramt inn et teppe, omtrent som en pølse i lompe. Dette vil ofte virke beroligende for den lille, siden det minner om den trange tilværelsen i mammas mage (armene holdes inntil kroppen, og forhindrer dermed disse refleks-bevegelsene som mange babyer får i søvne, og som kan vekke dem opp igjen).

Noen protesterer litt i starten, men blir som regel vant til det etterhvert- og synes d er koselig og trygt. Vi hadde ihvertfall stor suksess m reiving av førstejenta, og kommer til å prøve det samme med nr 2 også. (jenta vår er snart 2 år nå, og krever faktisk at vi pakker henne inn på samme måten enda hehe, så tydelig at det faller i smak ja;)

Skrevet

Det er sikkert litt fy-fy det jeg gjør også, men når hun våkner av at jeg flytter henne (noe som skjer en gang i mellom) så legger jeg henne tilbake på puppen. Noen ganger er det frem og tilbake tre-fire ganger, andre ganger er det nok med en "påtår". Blir ikke alltid store spisingen, men sovner igjen og hjelper på trygghetsfølelsen, tenker jeg. Og noen ganer blir hun liggende et kvarter igjen, og dess mer hun spiser dess lenger sover hun!

Sånn sett er jeg en levende smokk for knøttet ;) Når de er så små er det visstnok uansett ikke mulig å skjemme de bort. Reiving er nok også et goodt tips, det har jeg ikke prøvd.

Skrevet

Oi, jeg har aldri reivet henne m teppe over hodet, synes d så litt "too much" ut kanskje..? Er vel ikke helt anbefalt m luer eller tykke tepper på hodet til de små innendørs tror jeg, pga fare for overopphetning (de regulerer jo kroppstempen gjennom nettopp hodet sitt)

Skrevet

tar de det over hodet?? Oi.. har ikkje sett hele videoen, bare begynnelesen og prinsippet med å pakke inn hendene inntil kroppen..

Skrevet

Tusen takk for alle svar! prøvde dette med å pakke han inn i kveld, og han ble still mens jeg holdt på med "pakkingen" :-D Han sovnet selv i sengen sin i kveld, og har sovet siden kvart over 8. Han protesterte i ca 20 minutter før han sovnet selv! Får virkelig håpe han er slik i natt og, så jeg får tadd igjenn litt søvn :-) krysser alt jeg har for at han sovner like lett etter maten når han våkner. vil ikke vekke han for mat liksom..

Skrevet

Så bra at det funket å reive ham=)

Skrevet

Vanskelig område kjenner jeg! Her er det veldig forskjellig hvordan småen sovner. Han er 7 uker nå, og vi har begynt å lage leggerutine fra klokken 20. Da får han vask og pysj, og vi roer ned lys og lyd i stua. Noen kvelder sovner han til klokken 20.30 etter at han har fått spise seg god og mett, mens andre kvelder sovner han ikke før klokken 22.30. Jeg forsøker å se det an. Om han glipper med øynene og virker trett, forsøker jeg å amme han inne på soverommet der det er mørkt og kjørlig. Men om han virker spill våken holder vi oss inne i stua en stund lengre. Har erfart at om jeg legger han inn på soverommet når han er trøtt og "ønsker" å legge seg, sovner han ofte helt av seg selv. Litt klaging og grynting en stund først, og da går jeg inn med korte mellomrom for å stryke han over hodet og kanskje synge litt.

Kjenner at småen er for liten til å forholde seg til et fast tidspunkt enda, da blir bare både jeg og han frustrert. Ønsker ikke å gi han dårlige assosiasjoner med legging, så da prøver jeg å lese hva han ønsker. Kjente at det raskt bygde seg opp til et stressmoment da vi bestemte oss for å forsøke å legge klokken 20, men da jeg innså at man bare må la være å stresse med det har vi hatt det riktig bra alle mann. Og han sovner nærmere og nærmere samme tid hver kveld.

Angående soving forøvrig er jeg fremdeles under opplæring. Kan vel egentlig bare anbefale å stresse ned om dette også. Noen dager sover småen her nesten ikke på dagtid, mens andre dager sover han veldig, veldig mye. Jeg stresset noe enormt med dette når han begynte å bli mer våken ved 3 ukers alder, og trillet og trillet tur for å få han til å sove. Han ville nemmelig ikke sovne hjemme, og jeg ble livredd for at han skulle ta skade av å sove så lite. Nå forsøker jeg bare å la småen regulere dette selv. Jeg legger til rette for at han skal få ro til å sove når han blir klagete og trøtt (da gråter/klynker han på en spesiell måte), men om han virker helt lys våken så lar jeg det være. Han ligger vel og merke en del på leketeppe og følger med på ting rundt seg uten å klage når han er våken på denne måten. Både jeg og han har det bedre nå, enn når jeg trillet rundt med tårer i øynene i nabolaget....Regner med døgnrytme går seg mer til når han bikker 3 måneder.

Konkret hva jeg gjør; Når småen dupper og sovner ved puppen våkner han nesten alltid når han blir lagt ned. Noen ganger klager han en liten stund, og da lar jeg han bare være til han sovner av seg selv. Om gråten tar seg opp, eller han virker veldig våken skal det ofte bare en påtår eller tre til før han sovner ordentlig. Jeg forsøker altså å la han sovne på egenhånd, men bare når han er skikkelig trøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...