magica og lille tryll ♡ Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Har ei tulle på 14 mnd, og har termin med nr 2 om tre uker. Har hele tiden tenkt at dette kommer til å gå bra men begynner å få tvile litt... Problemet er at lille tryll er ekstremt mammadalt. Hun vil bare være hos meg hele tiden og henger i buksebeinet mitt, gråter og vil opp. Bare jeg viser tegn til å gå ut av rommet blir det skrik og skrål. Hverken pappan eller besteforledre klarer å avlede henne. I tillegg har hun begynt å bli ganske bøllete. Hvis vi har besøk av andre barn så dytter hun de bort dersom de kommer for nærme meg. De får heller ikke låne lekene hennes, hun vil bare ha det som den andre holder på med, og får hun ikke det, så tyr hun til "vold". Katten får også gjennomgå, i form av klyping, lugging, slag osv osv... I barnehagen har en av tantene blitt en slags mamma-substitutt. Hun har ei som hun vil henge på hele tiden, og dersom noen av de andre barna kommer i nærheten av henne så dytter hun de bort. Hva har skjedd med den snille, gode, utadvendte jenta mi? Altså, hun er jo fortsatt snill og god, men hvor kommer alt dette fra? Og hvordan vil det gå når lillebror straks melder sin ankomst? Kommer hun til å hate han som antagelig vil stjele mye av oppmerksomheten? Uff dette bekymrer meg så fælt, at jeg blir helt deppa jeg (
Gjest Kira06 Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Har ikke erfaring med to tette, men ville bare si at dette klarer du helt sikkert bra:) Tror det er litt alderen til datteren din som har gjort at hun har blitt mamma-dalt. Min datter har nå også blitt helt lik din. Hvis far eller noen andre skal ta henne bort fra meg, så blir det ramaskrik:) Hun har også som din funnet en av "tantene" i bhg som hun henger på hele tiden. Men regner med at dette er en fase som sannsynligvis går over ganske snart, så prøv og ikke bekymr deg for mye. Masse lykke til med den forestående fødselen:)
Vannmann83 Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 Hei! Dine bekymringer gir meg skikkelig flash-backs. Jeg hadde ei jente på 17 mnd da nr 2 skulle melde sin ankomst for bare 6 uker siden. Hun hadde akkurat kommet i "bølle-alderen", der hun plutselig kunne slå andre barn osv. Kattene våre fikk daglig gjennomgå. Men lillebror kom, og hun ble bare ekstremt facinert av den lille levende dukka. Vi har fokusert veldig på positiv forsterkning når hun har vært snill og kost med han. Det har fungert veldig bra! I tillegg får hun være med på alt. Sitte ved siden av på stellebordet og se på stellet. Legge dyna over han i vogna osv. Vi har også kalt lillebror for "babyen hennes", så hun har fått litt eieforhold til han, noe som har gjort henne veldig stolt. Når jeg leverer i barnehagen blir hun kjempe kry når andre barn skal se på "babyen hennes". Men det viktigste tipset mitt er vel kanskje å la henne noen ganger ha mamma HELT for seg selv noen timer. Uavbrutt av amming og skriking. Om du ammer, kan du pumpe deg og reise vekk og gjøre noe moro bare med henne. Så hun føler at hun er i sentrum. Det har vi fokusert MYE på de første 4 ukene, og har av den grunn ikke sett noen form for sjalusi. Hun føler nemlig ikke at hun må konkurere med babyen. I tillegg unngikk vi endel besøk de første ukene, i og med at det da blir VELDIG fokus på den lille. Om det kommer besøk, be dem hilse på datteren din først, og det er også gunstig om de har med en liten gave til storesøster også. Dette går sikkert kjempe bra! Men vet hvordan du har det. Jeg bekymret meg mye de siste månendene i svangerskapet - uten grunn.. Lykke til! Hilsen mammaen med en på 1 mnd, og ei på 18 mnd.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 Oj, er det ikke lenger igjen til termin nei. Syns ikke det var lenge siden du skrev inne på 1. trimester. Jeg får også 14.5 mnd imellom mine. Og jenta mi har blitt ekstremt mammadalt i det siste. Hun blir 1 år om 2 uker. Hun har også blitt litt bøllete mot meg. Hun har begynt å bite litt, men hun har ikke vært ufin mot andre barn, men hun går ikke i barnehage så hun omgås ikke andre barn så veldig ofte. Heldigvis skal hun begynne til lillebror kommer til verden. Eller hadde jeg syns veldig synd på henne om hun skulle sitte og se på at jeg ammet og hun bare ville opp og hoppe i fanget mitt. Men jeg tenker jo mye på dette jeg også. Syns det er litt merkelig at hun ikke skal få den hele og fulle oppmerksomheten lenger. Det stikker litt når jeg tenker på det.... Likevel så tror jeg at det skal komme til å gå bra. Blir kanske uvant til å begynne med, men så går det seg til. man finner sikkert metoder og løsninger som blir å funke fint for alle sammen
mammatetogansketette:)) Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Vannmann- dama (:-)) sa mye av det jeg også ville sagt:) Er 16 mnd mellom hos oss. Ifbm. fødsel var jeg (og delvis pappaen også) borte på sykehus i 6-7 uker, før vi alle kom hjem- så ble litt annerledes start enn vi trudde men...gikk bra likevel:) mine råd: -la henne beholde sine rutiner i hverdagen (de rutinene som dere evt. vet må endres kan dere starte med å endre allerede nå!) -Gi masse kos, ros, oppmerksomhet hele tiden! Også mens man ammer kan man gjøre det, Snakk til den nye babyen om storesøster- at hun er flink, spiser middag, skryt av henne til babyen;) Så slår du to fluer i ett smekk:) -Be om hjelp- til å ta opp en sokk baby har mistet, legge en gulpeklut på bordet, osv. osv. - og gi masse skryt når hun gjør det. -jeg ber han om å få klem av han MENS jeg holder henne... ofte- trur det gjør godt- at selv om jeg holder henne, så er han viktig liksom? Forøvrig sies det at de er for små til å bli sjalu egentlig- men er heller at de må venne seg til en litt annen hverdag... har forstått det slik at det med sjalusi kommer når det er nermere tre år mellom... har ikke sett noe særlig til den vi i alle fall... han er så stolt over lillesøstra si at... og vil vise henne fram til alle. Det går nok bra skal du se:)
assisi Skrevet 19. september 2010 #6 Skrevet 19. september 2010 Har 18 mnd mellom mine to første, og det går bra. Bare du ikke forventer noen rolige år fremover:-) størsten blir sjalu, men du kan trøste deg med at de glemmer veldig raskt hvordan det var før minsten kom- siden de er så små. Men det å ha to bleiebarn i hus og ikke lett. Men så kan du trøste deg med at alt går mye bedre om 2-3 år alleredE:-)
tullla Skrevet 19. september 2010 #7 Skrevet 19. september 2010 Har tre tette og kjenner meg veldig igjen i bekymringene dine:) Her mellomstemann her var slik som du beskriver, og vi var veldig bekymret for hvordan det skulle gå. Men her gikk det fint! Han var ikke noe særlig opptatt av babyen egentlig, var ikke så stas, men heller ikke noe problem liksom (i motsetning til den største som har vært hodestups forelsket i minsten fra dag èn). Noen råd: Pass på at du vet når storesøster kommer på besøk første gang på sykehuset, slik at du ikke sitter med babyen på armen, eller enda værre; på puppen når hun kommer. Babyen bør ligge i vognen sin, og du bør fokusere på hvor godt det er å se storesøster, og at du har savnet henne. Kanskje du har noen rosiner og en ting å gi henne, og vis henne etterhvert babyen som ligger i vognen og magen din som ikke er så stor som den var.. La storesøster hjelpe til og delta så mye som hun vil. Pass på å ha øyekontakt med og smil til storesøster slik at hun ikke føler seg utenfor når du ammer. Kanskje hun kan finne en bok som dere kan lese imens... Og som de andre her sier, sørg for at storesøster får oppmerksomhet når dere får besøk, og sørg for at dere får litt alenetid sammen også. Kos deg og nyt tiden, det kommer til å bli kjempestas:) Det er ikke noe du tar fra jenta di, det at dere får et barn til så raskt kommer til å være en enorm berikelse for henne videre i livet:)
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 Jeg har fire tette.. og kan vel egentlig bare si at dette helt sikkert kommer til å gå bra! Er det en ting jeg har erfart med mine små, så er det at altgår i faser .. Dette med datteren din, går helt sikkert over etterhvert! Så lenge hun går i barnehagen kan jeg ikke tro at du ikke klarer dette. Pappaen kan jo ta babyen litt når eldstemann kommer hjem fra barnehagen. Ellers tror jeg det er greit å involvere de små litt. La henne hente bleie.. få holde osv. Men du kan ALDRI stole på at hun ikke skader babyen. Det er så fort gjort!! Og de kan jo ikke noe for det stakkars.. La henne ligge i vognen etc når hun sover.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 21. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2010 Tusen takk for flotte svar alle sammen! Kjenner at jeg føler meg mye lettere nå etter å ha lest alle innleggene deres!!! Nå skal jeg kose meg de siste dagene med lillebror i magen og glede meg til de to gullungene mine skal møtes )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå