magica og lille tryll ♡ Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Har ei tulle på 14 mnd, og har termin med nr 2 om tre uker. Har hele tiden tenkt at dette kommer til å gå bra men begynner å få tvile litt... Problemet er at lille tryll er ekstremt mammadalt. Hun vil bare være hos meg hele tiden og henger i buksebeinet mitt, gråter og vil opp. Bare jeg viser tegn til å gå ut av rommet blir det skrik og skrål. Hverken pappan eller besteforledre klarer å avlede henne. I tillegg har hun begynt å bli ganske bøllete. Hvis vi har besøk av andre barn så dytter hun de bort dersom de kommer for nærme meg. De får heller ikke låne lekene hennes, hun vil bare ha det som den andre holder på med, og får hun ikke det, så tyr hun til "vold". Katten får også gjennomgå, i form av klyping, lugging, slag osv osv... I barnehagen har en av tantene blitt en slags mamma-substitutt. Hun har ei som hun vil henge på hele tiden, og dersom noen av de andre barna kommer i nærheten av henne så dytter hun de bort. Hva har skjedd med den snille, gode, utadvendte jenta mi? Altså, hun er jo fortsatt snill og god, men hvor kommer alt dette fra? Og hvordan vil det gå når lillebror straks melder sin ankomst? Kommer hun til å hate han som antagelig vil stjele mye av oppmerksomheten? Uff dette bekymrer meg så fælt, at jeg blir helt deppa jeg (
rosebaby Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 Huff, skjønner at du bekymrer deg, men synes du skal prøve å la være å tenke alt for mye på det. Det er ca 15 mnd mellom mine to gutter og jeg, som deg, bekymret meg mer på forhånd enn jeg hadde grunn til. Fordelen med å få så to tette er nok at eldstemann fort glemmer at han/hun har vært der alene og har mye lettere for å akseptere forandringer. Slik var det for oss, men selvfølgelig er barn forskjellige også på dette punktet. Nå er minsten 1 år. Jeg skal ikke lyve, det har vært tøft til tider, men når jeg ser den gleden de har av hverandre allerede nå, er jeg så glad for at de er såpass tette. Det kommer til å gå bra! Lykke til, søsken er en gave til barna:)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 Det kommer til å gå BRA! Jeg har 15 mnder mellom jentene mine, og største er en _ekte_ mammadalt. Men når det gjelder lillesøster er hun ikke sjalu. Hvis jeg holder eller leker med andre barn, begynner hun å gråte. Var litt lei seg første dagen fordi hun ikke skjønte helt hva som foregikk. Men fra dag to har det gått strålende. Jeg har begge hjemme på dagen da, så hun får fortsatt være mye sammen med meg.
husmus &2 Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 Det er 19 mnd mellom mine og det har gått helt strålende. Null sjalusi og selvom Prompen gikk gjennom samme periode som din omtrent ved fødsel (ved å dytte andre vekk osv) så har han ikke gjort henne noen ting. Derimot er det INGEN andre som får lov å røre henne, da blir han sinna da.
Tvillinger feb.09,nr.3 juni 10 Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Hei. Dette kommer du til å fikse helt fint! Senk skuldrene og ta det som det kommer. Frøkna di kommer til å synes det er stas med en liten baby i hus, det synes hvertfall mine. Du kan "trøste deg med" at tvillingene mine var 16 mnd. (...!) når lillesøster kom! Nå er lille persille 3 mnd, og det har gått over all forventning. Storebror og storesøster passer på at lillesøster har pleddet sitt osv. Selvfølgelig er det enkelte situasjoner de helst skulle hatt mamma for seg selv og jeg sier ikke at det ikke er tøft innimellom, men i det store og det hele, går det strålende. Lykke til.
Collette Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 Dette kommer til å gå kjempebra! Datteren din blir nok seg selv igjen. Tror det hun går igjennom nå er en veldig vanlig fase for mange. Sønnen min var akkurat lik, fra 14 til 17 mnd. Han har alltid vært utrolig blid og utadvendt, men plutselig ble han mammadalt av rang. Da hang han i beina mine fra morgen til kveld. Da jeg skulle dusje sto han rett utenfor og gråt av full hals, selv om pappan var hjemme. Hvis vi hadde besøk av andre barn var han konstant på vakt. Hvis jeg ga de andre barna (babyer) oppmerksomhet, ble han helt hysterisk. Men så... en dag våknet han opp og var seg selv igjen. Kanskje enda mer utadvendt og sjarmerende enn tidligere. Jeg holder en knapp på at datteren din også kommer seg ut av dette på en fin måte. Nå har dere en ekstra utfordring med en ny baby på vei, men jeg tror at hvis du tar henne med og inkluderer henne i stell, kos og annet som hun kan hjelpe til med, så vil hun oppleve mestring og det er veldig godt for henne. Jeg har en venninne som har 13 mnd mellom sine to små og hun plasserte stelleprodukter, bleier, klær osv langt nede, slik at den eldste kunne få tak i det. Det brukte hun aktivt i stellet. "Kan du hente en bleie til lillebror?" Det var fint, nå blir lillebror glad når han får en ren ny bleie av deg. Tror det fungerte fint for dem. Masse lykke til med fødsel og alt som følger med!
magica og lille tryll ♡ Skrevet 21. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2010 Tusen takk for svar alle sammen! Merker at det letter litt på bekymringene mine å lese innleggene deres.. )
07 +08:) +10:-) Skrevet 21. september 2010 #8 Skrevet 21. september 2010 kommer helt sikkert til å gå fint:) det er 17 mnd mellom mine to og det har gått veeeldig bra hele veien, storesøster har fra første stund vært omsorgsfull og er det fortsatt overfor lillebroren:-)
Anonym bruker Skrevet 21. september 2010 #9 Skrevet 21. september 2010 Jenta mi var 14 mnd da hun fikk en lillebror, og jeg kan si såpass at barseltårene da handlet om at jeg syntes så synd på storesøster. Da vi kom hjem fra sykehuset var hun syk og hadde feber, så det hadde nok sitt og si. For hun gråt endel og var misfornøyd og mistroisk. Men allerede etter to dager begynte hun og vise større interesse for den lille og ville kysse og kose med ham. Etter tre uker virket det som om hun hadde helt glemt at hun tidligere var enebarn. Hun har overhodet ikke vært sjalu, isåfall ikke på noen utspekulert måte. Nå er de snart 2 og 3 år, og først nå har kampene begynt for nå har lillebroren begynt å ta igjen. Ja visst har hun både klort og slått broren til tider når vi ikke har vært oppmerksomme, men det er noe vi hele tiden har prøvd å avverge. Tror alle barn har en fase der de utagerer litt fysisk. Derfor: skaff deg en lekegrind som du endten har babyen i eller den største når du feks må forlate rommet. Jeg turde aldri ha dem alene sammen de første månedene, stolte ikke så mye på storesøster. Hun er veldig glad i broren sin, og han beundrer henne og fotfølger henne hele tiden. Han forsøker å strebe etter å komme opp på hennes nivå, og når de leker godt sammen legger hun seg mere på hans nivå. Skikkelig morsomt å se. Vet du, det kommer til å gå så fint! Kanskje vil du til tider føle deg veldig sliten, men det glemmer du så veldig fort. Ser du har den største i barnehage, og det er jo en stor fordel for deg. Jeg var hjemme med begge de første 5 månedene hvorav de første tre mnd jeg ikke husker noe fra... Men det gikk kjempefint. Masse lykke til! En utrolig tid du går i møte! Tøft til å begynne med, men så kommer du ovenpå etter noen måneder!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå