Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre her inne som har drukket Pepsi max eller annen lettbrus når dere har gårr gravid? Mange delte meninger blant fagfolk når det gjelder dette... Har selv svangerskapsdiabetes og skal drikke minimalt med juice og melk. Drikker jeg det fyker blodsukkeret i været:( Jordmor mener jeg burde holde meg unna lettbrus, men kan ikke begrunne hvorfor. Diabetessykepleier sier jeg kan drikke opp til 1.5 liter pr dag uten at det gjør noe. 0.5 liter for dag har jeg prøvd å ha som min grense. Overstiger den noen ganger, spes i helgene :(

Noen pepsimaxdrikkere her inne som drikker det hver dag? Har dere snakker med jordmor/ lege om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

godt å høre det er flere! jeg drikker det hver dag... men har ikke svangerskapsdiabetes da. Drakk det hver dag før jeg ble gravid og har ikke klart å slutte. Har ikke snakket med jordmor om det..

Skrevet

Jeg drikker pepsi max daglig - og har ikke tenkt til å slutte med det! Jeg har aldri noensinne røyka eller snusa, og syns dermed at "utskeielsen" pepsi max er mer enn lov! Jordmora jeg hører til mener at en helst bare skal drikke vann og spise gress, så hu gidder jeg ikke bruke en kalori på å høre på (derav droppa jeg hele jordmordama).

Jeg har ikke snakka med verken lege eller jordmor om det, men jeg holder meg til de nasjonale retningslinjene som sier en ikke bør drikke mer enn én liter koffeinholdig brus per døgn.

Nå er ikke jeg helsepersonell, men jeg kan ikke forstå hvorfor en skal holde seg unna lettbrus om en har svangerskapsdiabetes. Det er ihvertfall ikke sånn hvis en har vanlig diabetes. Men jeg er ingen ekspert :)

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men har forstått det slik at kustig søtstoff ikke bør overdrives i svangerskapet. Så 1,5 liter per dag er nok ikke anbefalt i svangerskapet. Om 0,5 liter er for mye vil jeg ikke uttale meg om, for det vet jeg ikke.

God tørstedrikk for meg er vann blandet med Bris/Farris. Eks 2/3 vann og 1/3 Farris. Det går også an å tynne ut pepsi og annen brus med vann. Ikke like godt selvfølgelig, men en nødløsning når man vil redusere brusinntaket.

Skrevet

Nå kan jeg sææærs lite om svangerskapsdiabetes, men kan komme med en liten erfaring jeg har gjort meg sammen med et par av mine eldre pasienter (jeg er sykepleier i hjemmebasert).

Flere av disse var stordrikkere av Light-brus av ulike sorter, og Fun Light etc på saft-fronten. Til tross for mange merkelige dietter og drikkeregler, så var det først da det ble trappet ned på lettbrus/ lettsaft at blodsukkeret merkbart sank over lengre tid. Som sagt, bare et lite "prosjekt" som noen av pasientene mine ville prøve, og som ga resultat. Dette til tross for "no sugar added"-etikettene og dets like...

Selv holder jeg meg unna lightprodukter- føler jeg har mer kontroll på "den ekte varen". Men det er meg da:)

Skrevet

Unner meg litt cola light fredag, lørdag og søndag.. Så blir kanskje 1 1/2 liter til sammen i uka.. Likte hverken pepsi max eller cola light før jeg ble gravid, men det smaker utrolig godt for tiden!

Skrevet

Drikker pepsi max 3-5 ganger i uka:) men aldri mer enn oppunder 1 liter

Skrevet

uff ja, drikker det hver dag...men holder meg innenfor de anbefalte koffeingrensene.

Skrevet

Hei! Jeg har diabetes og drikker light brus og saft. Det er ikke et alternativ å drikke noe annet...bortsett fra vann og et glass melk til dagen. Jeg går veldig mye til oppfølging ifm diabetes på sykehuset, og det er ingen som har nevnt noe på at "vi" ikke skal drikke light-produkter... Men det er jo klart alt er relativt...tror jeg inntar opp mot 1/2 liter Pepsi Max til dagen...kanskje litt mindre i snitt :-)

Skrevet

Jeg følger rådene til norske helsemyndigheter, altså matportalen. Vet at det i Danmark nylig er gjort en studie om lettbru i Danmark, men då lenge Matportalen ikke endrer sine råd, gjør ikke jeg noe annerledes. Har drukket ca 0,5 l lettbrus gjennom helg svangerskapet, noen ganger mer, spesielti sommer. Men har passet på at koffeinmengden per dag holder seg under det som er anbefalt ettersom jeg også drikker kaffe. Men har nok noen dager kommet over det uten at jeg tror det er krise.

Skrevet

Drikker MASSE lettbrus. Det gjorde jeg med forrige gutten min og! Han kom helt fint fra det, jeg drakk mellom 1 og 2 liter for dagen med han... Nå er jeg nede på 1 liter med snuppa, men i perioder blir det meget mer ja!

Skrevet

Jeg drikker 1,5 liter pepsi max hver dag...:) Vet at det er snakk om at det kan gjøre at fødselen starter for tidlig,men det ser ikke ut til å ha hatt noen betydning for min del hvertfall:P

Skrevet

Jeg drikker Pepsi max - men i mindre grad enn før. En 1,5 liter flaske fordelt på fredag og lørdag. I uken prøver jeg å la være å drikke brus i det hele tatt. Men - jeg har ikke sv.diabetes og drikker stooore mengder melk, juice og smoothie. Og vann - masse vann :)

Skrevet

Jaa, drikker pepsi max. Må ha ett stort glass eller to i helgene sammen med min obligatoriske melkesjokoladeplate på lørdag. Litt kos må man jo holde på :)

Skrevet

Jeg er avhengig av pepsi max hver dag!! Jeg har sluttet å røyke så jeg trenger noe godt å kose meg med. Drikker mellom 0.5 og 1 liter om dagen jeg.

Dette er tredje svangerskapet mitt og aldri har jordmor sagt noe om dette til meg. og jeg sitter med flasken i hånden inne på kontroll ofte :P

Skrevet

Drikker det daglig. Har ikke spurt noen om det, men har ingen tro på at det er farlig for babyen min! Jeg drikker sikkert 0,5- 1 l per dag... Tror jeg gjorde det forrige gang jeg var gravid også, og gutten min på 4 år er så skjønn og smart atte ;)

Skrevet

Jeg var kjempeflink og holdt meg unna lightprodukter helt til jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 34.

Nå drikker jeg lettbrus, fordi det pinadø er en av få ting jeg kan "kose" meg med. Tror ikke det gjør all verden fra eller til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...