Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Vi fikk beskjed på sykehuset og av helsesøster å skifte på tulla både før og etter mat. Det funker fint forsåvidt, men er noen ganger så kjedelig å vekke henne etter maten og rapen for å skifte. Hva gjør dere? tenker det er like så kjedelig om hun våkner etter kort tid pga våt bleie.. men vet ikke ... ønsker meg søvn hehe.
2010 Mammaen Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Det er jo ikke nødvendig å skifte hvis det ikke er noe i bleien (bittelitt tiss klarer de en stund). Dvs - helt nyfødte bæsjer jo ofte etter hvert måltid og da må det byttes, men gjør de ikke det, og når det etterhvert blir sjeldnere er det ikke nødvendig å bytte synes jeg. Hvis en nyfødt spiser 12-15 ganger i døgnet (helt normalt) blir det da 24-30 bleier og det er jo helt villt! Sier seg selv at det ikke er mulig...Og å vekke barnet hvis det ikke har bæsjet synes jeg også er helt unødvendig!
bitthen Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 Joda, med nyfødte som bæsjer kan det være greit å skifte før og etter, eller du kan velge en av delene. Jeg brukte skifte før måltidet, slik at min var tørr og det var behagelig for han før maten. Dette skal også stimulere litt til at de dier godt. Jeg skiftet ikke på etterpå med mindre han bæsjet under måltidet. Ikke stress med skifting og ikke vekk henne med mindre det er bæsjebleie, la henne få sove :-) Og sov selv med god samvittighet :-) Min er nå 3 mnd, og vi skifter tissebleie 5-6 ganger om dagen og som regel 1 gang på natta. Han skal fremdeles ha mat hver 2-3 time, så da er det greit å skifte før et av måltidene. Hadde han sovet natta igjennom, hadde jeg ikke vekket han for å skifte. Bæsjebleie skiftes selvsagt når han bæsjer - dette regulerer seg veldig etter hvert, her kan det gå mellom 1 og 5-6 dager mellom hver bæsjebleie.
ett til! Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 bleier nå til dags er så utrolig bra at om jenta di bare tisser så suger bleien opp dette og hun er like komfortabel. skjønner ikke hvorfor dere fikk beskjed om å bytte både før og etter måltid,hvorfor i all verden skal du det?nei,skift på henne når det er behov heller,selvsagt hver gang hun bæsjer og når du kjenner at bleien er bløt.
Nickeguri Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Jeg har ei jente på 5 uker, og pleier å skifte på henne etter at hun er ferdig med å spise fra det ene brystet. Når hun vil ha mat, er hun for utålmodig til å bli skiftet på; da er det pupp som gjelder, og det fortest mulig..... Skifter jeg på etter at hun er ferdig med ett bryst, er hun mye roligere. Og ofte sovner hun mens jeg ammer fra det siste brystet. Ingen vits i å skifte på henne etterpå da, så sant jeg ikke har hørt at hun nettopp har bæsjet....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå