Gå til innhold

hvor mange grøtmåltider bør snuppis ha???

Anbefalte innlegg

Skrevet

snuppen min på 6 mnd er grøtleeeeeeeeei.... begynnte med grøt da han var 4 mnd, til og med helsesøtster var enig i den siden han er stor for alderen og ganske så aktiv! Nå får han grøt til frokost, skive og frukt til lunsj, middag og så grøt igjen til kvelds. men... han virker som han er så inderlig lei av grøten, nektet å spise mer enn et par skjeer ikveld, men da jeg fant fram skive med leverpostei gikk det unna!!:o)

Hva tror dere om å gå over til to måltider skive og et måltid grøt per dag?? Blir så usikker i og med at grøten er tilsatt så mye vitaminer og jern som jeg vet han trenger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller bytta ut ene grøtmåltidet med en grønnsaksrett.

Lisja her, på 8 mnd. har 5 måltider i døgnet.

MME til frokost,

frukt- eller grønnsaker til lunsj

Middag med kjøtt (har såvidt begynt med fisk), evt. frukt til dessert

frukt eller grønnsaker til som et mellommåltid og

grøt av havremel eller havregryn til kvelds

Skrevet

Jeg ville enten gjort som du skriver og gi to måltider med brød og ett med grøt eller prøvd med fruktmos i grøten.

Jeg ville ikke gitt grønnsaksmåltid da det ikke vil være naturlig når han blir eldre. vis du er bekymret for vitaminer ol kan du ta en tlf til helsestasjon og spør hva slags vitamintilskudd du evt kan gi. Men hvis du gir leverpostei eller prim ol på brødet så får han jo jern fra det. Kan jo også gi fruktmos i tillegg til brødet så er det jo enda mer vitaminer der. Hvis du lager middagen selv kan du jo mose kjøtt og fisk til han og da tror jeg du har dekt opp behovene hans i forhold til vitaminer.

Skrevet

Jeg blir litt nysgjerrig på det du skriver her EgG.

"Jeg ville ikke gitt grønnsaksmåltid da det ikke vil være naturlig når han blir eldre". Hva mener du egentlig med det? For meg, som voksen, så er det naturlig å spise grønnsaker, enten rå eller kokte, som mellommåltid. Hva er begrunnelsen din for at barn ikke skal gjøre det?

Skrevet

Jeg mener det vil være mer naturlig for barnet å få f.eks. grøt eller brødmåltid og heller grønnsaker og frukt til snacks etterpå. Når dette barnet blir eldre og begynner i barnehage vil jeg finne det veldig naturlig at barnet får med seg en matpakke bestående av brød og kanskje en yoghurt og frukt/grønnsaker.

Jeg mener ikke det er galt å gi grønnsaksmos, men jeg ville betrakte det som middag og ville derfor lært barnet hva som er middag og hva som er lunsj, kvelds etc. På samme måte ville jeg heller ikke gitt brødskive til middag da jeg mene det er frokost, lunsj og evt kvelds for større barn.

For større barn ville jeg absolutt brukt grønnsaker til mellommåltid, men jeg synes det er viktig å skille mellom mellommåltid og måltid. Og et barn på 6mnd har trolig ikke mellommåltid i den grad. Synes i den alderen at det er viktig å etablere tydelige måltider og ikke masse småspising.

Mellommåltid med rå gulrot, kål ol synes jeg hører mer til barn fra ca 2år +

Skrevet

helsesøstra mi sa at det var best om barnet mitt,som nå er 8 mnd,fortsatt fikk to måltider grøt om dagen fram til han er 1 år fordi det inneholder så mange viktige mineraler,vitaminer og ikke minst jern. jeg spurte i forhold til å heller gi han to måltider med brødskive,men hun sa at grøt er bedre enn brødskive...

hva med å ha oppi litt fruktpurre oppi grøten?ny smak,om det er den han er lei...

Skrevet

Jeg tilhører de som ikke gir industrifremstilt mat til babyen min. Har aldri vært bekymret for hverken vitamin eller jerninnholdet i maten hans. Han får 2 måltider basert på korn (brød/grøt) og 2 måltider basert på grønnsaker og kjøtt/fisk. I tillegg får han frukt, youghurt, egg +++ til måltidene.

Vitamininnholdet er som regel ikke noe problem, så lenge du gir variert mat med mye grønnsaker/frukt/bær. Dersom du vil sikre jernrik middag kan du gi kjøtt eller lever med grønnsaker og linser eller bønner. I tillegg er det viktig å gi en frukt eller grønnsak til hvert måltid da det vil være en c-vitamin kilde, noe som øker opptaket av jern i tarmen 2-4 ganger. Dette kan feks være tomat til skiva eller litt frukt etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...