Gå til innhold

Jenta mi på snart 10 mnd er så utrolig småspist og kresen i matveien! Noen som har gode råd å komme med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har alltid vært småspist,helt siden vi begynte med grøt da hun var 5 mnd. Det har alltid vært en kamp å få i henne mat.. Hun legger på seg som hun skal, da hun var 8,5 mnd var hun 8,5 kg, 72 cm.

Har ammet mye,så tror det kan være det som gjør at vektøkningen har vært ok. Hvert måltid er en kamp, kniper igjen munnen,snur seg vekk og fekter med armene. Prøver både og la henne spise selv og at jeg gir henne,men ser ikke ut til at det har noe å si. Skal hun spise selv ender det ofte med at hun bare leker med maten.

Idag har det sett slik ut:

07.00: Pupp (men ikke mye)

08.30: Nesten en halv skive med leverpostei, litt sviskemos.

10.00: Litt kosepupp før leggetid

13.00: Et par skjeer grønnsaksmos, litt smoothie.

15.00: Kosepupp før leggetid.

16.30: To skjeer yoghurt (nektet å spise middag)

19.30: Ca. En halv skive med prim.

Pupp før leggetid.

Er ikke dette veldig lite??

I tillegg ser jeg tendenser til at hun blir mer og mer kresen på maten. Har alltid sagt at når jeg får barn skal de få smake på alt,at jeg ikke skal ha noen kresne barn. Men så har det vel blitt en litt ond sirkel da,at siden hun spiser så lite så gir jeg henne sånne ting hun spiser litt av hvertfall,sånn som fruktmos. Gud som jeg skulle ønske at jeg hadde en unge som gapte til alt!!

Ble langt dette..noen som har gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler med deg!

Føler min jente er småspist, men hun spiser mer enn dette og hun er 7mnd. (ikke for å gun salt i såret, men...)

Har du prøvd samspising?

Hos oss passer ikke det alltid og snuppa er nøye på at det skal vær minst 3,5timer mellom måltidene, men hvis min mann og jeg skal spise middag og snuppa får sitte til bords sammen med oss så kan jeg putte i henne potet, gulrot, kjøttkake osv... Hun gaper villig enda da kan det være 1,5 time siden hun spist.

Jeg har et innlegg en plass her for ikke lenge siden. Tror overskriften min var noe sånt: flere med kresne barn? Du kan se på de svarene jeg fikk. Mye fornuft i de.

Skrevet

Takk for svar!

Ja har prøvd samspising,men virker ikke som om det har noe å si..

Men får kanskje gå litt mer inn for det.. Er ikke så lett å få middagen vår til å klaffe med hennes. Vurderer å kutte ned fra 4 til 3 måltider per dag i håp om at hun da blir sulten? Stresser med å få presset inn 4 måltider i løpet av dagen, da hun bruker ganske lang tid på hvert måltid i tillegg..

Skrevet

Det er verken lett eller særlig moro situasjon dette. Jenta mi ble super sulten og slukte middagen etter en tur i svømmehallen. Kanskje det kan være verd et forsøk?

Vi får heller ikke til middagen vår samtidig med hennes. Men kanskje kan dere spise middag når hun spiser kveldsmat?

Får hun samme middag som dere?

Liker hun grøt med fruktmos?

Skrevet

Hun får samme middag som oss når vi hsr noe barnevennlig. Ellers har jeg fryst ned noen beger med middager jeg har lagt til henne tidligere som jeg tar opp. Hun spiser da et oar biter,og så begynner hun å kaste det på gulvet.. Grøt har aldri vært noen slager her i huset. Har prøvd å gi grøt til kvelds helt frem til nå,men har mer eller mindre gitt det opp da hun spiser mer om hun får skive.

Skrevet

Får du til å gi henne litt mat mens hun leker med maten selv?

Hvordan er hun å mate når dere ikke er hjemme? Kan det hjelpe?

Skrevet

Da hun var mindre pleide jeg å ha leker som hun kunne fikle litt med mens hun spiste. Når hun skikkeligt konsentrerte seg om en leke klarte jeg å snike inn litt mat. Det trikset er desverre oppbrukt :/

Å spise andre steder er helt umulig. Var i selskap idag og hadde tatt med oss kveldsmat dit sånn at vi kunne være der litt lenger. Enden på visa ble at vi var nødt å reise hjem for å få i henne noe..

Det er til å bli tullete av altså! Føler hele dagen går med til mat og å bekymre seg over mat. Sitter å tar meg selv i nesten å bli sint når hun ikke vil spise. Nå har du knapt nok spist noenting på maaange timer,nå MÅ du jo være sulten liksom? Stakkars liten,jeg vet jo at hun ikke gjør det for å plage meg! Er bare så sinnsykt stressmoment i hverdagen.

Du er snill du som kommer med gode forslag! :-)

Skrevet

Stress rundt måltidene er IKKE bra.... Hun sulter ikke i hjel, selv om det virker som hun spiser lite. Jeg skjønner at du blir stressa, det er helt normalt,menjo mer du stresser og kaver, jo værre blir det.

Hva om du slutter å se på klokka og före etter hva klokka viser? Heller gir henne mat når hun faktisker sulten? Slutt med kosepuppingen, dette er med på å gi henne en "konstant mett" følelse. Hun er stor nok til kun å spise fire ganger om dagen, og selv om hun ikke tar mye av puppen, er dette et måltid og da er hun oppe i MANGE måltid om dagen.

Spis det dere vil, la henne sitte ved bordet og se at dere spiser og koser dere med mat. Gi henne en halv skive om hun virker interessert i maten, men ikke forvent at hun spiser. Når dere er ferdige, er hun ferdig og får gå fra bordet.

Når dere er borte, stress i allefall ikke med maten. Ikke tenk "å vi skal vekk, da må jeg ha med mat til henne og så blir det sikkert vanskelig og flaut å få i henne mat".... Hun kan få en skive der hun er oxo OM hun skulle vise seg å bli sulten ;)

Vil hun ikke ha mat, så skal hun slippe å spise. Hvert måltid er stress for henne oxo og dere gjør spising til noe negativt. Mat skal være gøy og spennende, og det er din jobb å gjøre det spennende. Du husker selv hvor spennende det var å få gjøre "voksenting" når du var liten; hun er på samme måte, men du stresser og maser og tyter og dytter i henne mat når hun ikke er interessert og da bare blokkerer hun. Skjønner du hva jeg mener?

Om HS blir bekymret for vektutviklingen hennes, vil hun kunne henvise deg til utredning (egen matpoliklinikk ved Ullevål i Oslo), men snakk med henne om problemet dere har; hun har garantert noen synspunkter

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde flere forslag. Jeg forstår deg så innmari! Det er ikke noe gøy når barna ikke spiser ordentlig. Og man blir stresset, redd, sint, bekymret, lei seg osv. Her i huset er snuppa mest kresen på middag, men jeg får i henne litt. Prøver da å ikke få panikk selv om hun bare tar noen skjeer. I tillegg prøver jeg å ikke presse. Det sies at det kan forverre situasjonen.

Noen sier jo at man ikke skal "leke" i barna maten, men man blir redd og da gjør man det likevel. Kanskje er ikke tiltaket om 3 måltider i stede for to så dumt. Det blir jo få måltider, men kanskje spiser hun iallefall til de.

Jeg så du ga henne grønnsaksmos. Er det fordi det er det ene du får i henne litt av eller fordi det er mest næring i?

Jenta her i huset kan ikke fordra det! Hun vil ha smak på maten, så jeg har på litt pepper, hvitløkspulver, basilikum, timian osv. Alt som ikke er salt, men som gir smak.

Du kan jo prøve søtpotet. Jeg har ikke prøvd det enda, men det skal vist være en slager.

Hva med brød dyppet i melk?

Yoghurt? Hun kan jo få det nå ved 10mnd. Evt med brød i.

Snuppa mi er glad i fiskeboller i hvitsaus. Jeg lager sausen på Nan da. Kanskje jenta di også liker det?

En annen ting jeg tenkte på er om hun kanskje ikke vil ha smakene blandet?

Søskenbarnet mitt har også strevd litt med mat hos ene jenta si, av helt andre grunner, men ernæringseksperten di er i kontakt med foreslo rene smaker. Det ser jeg ikke er noe problem her iallefall. Poteten alene går bedre enn most sammen med annen middag.

Når jenta mi får grøten vil hun gjerne ha fruktmos på, men ikke blandet sammen. Jeg ar da litt grøt på skjeen også dypper jeg i mosen, da går det ned på høykant.

Det kan jo være verd et forsøk.

Hva med havregryn med mme og fruktmos? Evt. koke opp gryna først?

Hva liker hun på brødskiva? Er hun glad i søtt, surt eller salt? Her er ikke prim og gomme noe suksess, men litt smør og hjemmelagd bringebærsyltetøy (syrligere enn kjøpt) og skinkeost er slagere her.

Jeg skal si i fra hvis jeg kommer på noe mer. :-)

Prøv å ikke stress (jeg vet det er sinnsykt vannskelig da man er så utrolig glad i de, men hun kommer IKKE til å sulte. GARANTERT!)

Jenta til søskenbarnet mitt som jeg skrev om ble født 3mnd for tidlig. Kun 750g ved fødselen. Men hun lever! I dag er hun snart 3år, men her opperert inn en knapp på magen hvor hun får mat pga av sprutoppkast. Hun kan heller ikke få i seg for mye mat der. Ved påsketider var jenta under 10kg, men glad og fornøyd. Tynn, men ellers ok. Etter nok en runde med sykehuset har de endelig funnet løsningen og jenta kan endelig begynne å spise små mengder flytende føde. Alt går mye bedre. Jeg forteller deg dette fordi du skal vite at det finne situasjoner som er verre, men at det ender bra. Jeg vet det er mager trøst, men så lenge hun ikke går ned i vekt så prøv å hold deg rolig. Spis sammen med henne, selv om dere ikke har måltid. Bare så hun ser at dere også spiser. Kanskje det hjelper.

Men hvis ingen tiltak fungerer og du føler at situasjonen ikke er ok så ring legen hennes. Ikke vent hvis du går stadig og er redd. Ta heller en tur for mye til legen enn en for lite.

DET ORDNER SEG! Du er ikke alene...

Skrevet

Her er litt mer fra Legeforeningen:

Råd og veiledning til foreldre som har småbarn med spiseproblemer:

Matvegring og ”tøysing ” i spisesituasjonen er utviklingsfaser de fleste barn på et eller annet tidspunkt gjennomgår.

Situasjonen skaper stor bekymring hos foreldrene som ofte føler seg rådløse og maktesløse.

Her er noen forslag om tiltak som kan hjelpe:

•Det er viktig å etablere måltidsrutiner og å unngå plukking/spising av mat mellom måltidene.

•Spising er en viktig sosial hendelse, og det er gunstig om man kan skape en avslappet atmosfære ved bordet. Spis sammen med barnet så ofte som det er mulig, eventuelt forsøk å la barnet spise sammen med andre barn. Barn tar gjerne etter andre barn og kan på denne måten bli stimulert til å spise.

•Måltidet bør være i en rolig del av boligen uten for mye distraksjon og forstyrrelser, f. eks. fra TV.

•La barnet sitte i en passende stol for alderen (høy barnestol for de minste), og pass på at de når fram til maten med hendene.

•Sitt rett overfor barnet, slik at det kan se dine positive reaksjoner under måltidet.

•Benytt ”uknuselige” boller og tallerkener til de minste, skjeer og gafler med kort, passende håndtak. Benytt kopper som barnet kan få hendene rundt.

•Unngå å mase/skynde på barn som spiser langsomt. Sett en fast tidsramme for måltidet, f. eks. 20 minutter. Mindre barn har kort oppmerksomhetsperiode og vil miste interessen etter en slik tidsperiode. Avslutt måltidet etter en passende tid, selv om maten ikke er spist opp.

•Forsøk aldri å tvinge mat i barnet. Hvordan ville du føle det dersom noen forsøkte å tvinge mat i deg?

•Tillat barnet å forsøke å spise selv og bry deg ikke om matsøl. Selv om du mater barnet med skje, gi barnet en egen skje som det kan prøve seg med. La barnet føle på matens konsistens og tørk/vask bort søl etter at måltidet er slutt.

•Belønn god/positiv måltidsoppførsel med godord og smil. Dersom barnet har oppført seg dårlig ved måltidet, overse og ta bort maten uten kommentar.

•Forsøk å unngå å vise sinne eller bekymring under måltidet.

•Dersom barnet stopper å spise i løpet av måltidet, forsøk å oppmuntre barnet til å spise mer kun en gang. Hvis barnet avslår, vis at du er fornøyd og smil til barnet.

•Dersom barnet ikke vil ha mer mat, avslutt måltidet og vent i ca. 2 timer til nytt måltid eller ”snack”.

•Tilby barnet i utgangspunktet mat det liker og øk variasjonen gradvis. Når du introduserer ”ny” mat, gjør dette sammen med en kjent ”favoritt”.

•Gi små porsjoner (du kan alltid fylle på mer).

•Gjør måltidsvalget enkelt. For mye å velge i forvirrer barnet.

•Tilby mat som er lett å håndtere for barnet, f. eks. mat i små biter, mat som er lett å få til å ligge i skjeen eller som kan tas med fingrene. Benytt saus el. lignende til ”tørr” mat (kjøtt/fisk).

•Tilby de typer mat barnet ditt håndterer best og forsøk gradvis annen mat.

•Dersom barnet nekter å spise/avslår tilbudet om mat, vent med nytt tilbud til neste måltid/snack.

•Gi ikke drikke den siste halvtimen før måltidet, det kan ødelegge appetitten. Barn som drikker større mengder væske, f. eks. melk, føler seg sjelden sultne.

•Til slutt: Hold deg til dine beslutninger. Nye regler og strategier ved måltidet bør gis minst to uker til å virke. Unngå å gi opp etter to dager, selv om det ikke ser ut til å fungere. Vær konsekvent, og alle som gir barnet ditt mat, bør opptre på samme måte som deg i måltidssituasjonen. På den måten vil barnet kunne forstå hva som er forventet av det.

Det er hentet herfra : http://www.palliativmed.org/id/110216.0

Skrevet

Sliter med det samme med gutten min, og her var det mange flotte svar!

Skal prøve ut tipsene :)

Skrevet

Kom til å tenke på at hvis du pumper deg i stede for å kosepuppe så ser du litt mer hvor mye hun får i seg. Kanskje er det ikke så lite som du tror?

Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag!!

Begynner å tenke at tingen er å ikke stresse for mye med det. Tror kanskje at stresset mitt med å få i henne ikke akkurat hjelper nei.. Er bare så fortvilende! Skal også prøve å ikke se så mye på klokka og heller se på henne når hun er sulten.. Føler jo at det høres veldig logisk ut da.

Grunnen til denne ammingen før sovetid er at det er bare når hun er trøtt at hun vil ammes,og jeg har ikke lyst å slutte å amme enda..ikke liker hun mme heller,så det er ikke noe alternativ.

Får ikke ut noe særlig når jeg pumper meg.. Fikk det bare til i begynnelsen da jeg hadde melkespreng :-)

Jeg lar hun spise selv når det ser ut til at hun vil det,men oftest blir det bare leking og lite spising. Men lar henne holde på da.

Skrevet

Om hun bare leker og tøyser, hadde jeg kuttet ut... Du har gjort "jobben din" og hun klarer seg fint uten pupp.

Selv om det er litt kos;)

Gi heller vann når hun er tørstig. Og slutt med matstresset og maaaaaaaange måltider. Mi er 5.5 mnd og spiser MAX 5 ganger om dagen, hvorav to måltider er pupp....

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene over her, men jeg synes 4 mm måltider og 4 måltider med fast føde var veldig mye. Så jeg kan jo forstå at hun ikke spiser så mye til hver gang.

Og siden hun legger på seg som hun skal, så betyr vel det at hun får i seg akkurat passe med mat? Og slettes ikke for lite? Mm er jo også mat, så det er i så fall andelen mm og andelen fast føde du kan endre hvis du vil.

Hvis du vil at hun skal spise mer fast føde, så bør du kutte noen av mm måltidene, morgen og kveld holder kanskje? Eller rett etter et måltid sånn at hun spiser mat først og fyller på med mm dersom hun ikke er helt mett.

At du tilbyr 'alternativ mat' når hun ikke vil ha det du serverer er ikke bra. Du bestemmer hva du skal servere; er hun sulten spiser hun (så lenge det ikke er noe helt merkelig da...). Hun bestemmer selv hvor mye hun vil spise!

Ellers er det bare å være tålmodig! Introduser gradvis nye smaker og konsistenser. Ikke gi opp, men prøv og prøv. Til slutt løsner det!

Skrevet

Jeg forstår at det er fortvilende. Jeg var der jeg også, men så bestemte jeg meg for å slippe taket.(etter mange gode forslag her) og jammen løste ting seg! Jenta spiser opp maten sin, er glad og fornøyd og ting er MYE lettere for meg. Vil nok tro at jenta di kan merke streset ditt både på stemningen mellom dere og kanskje på smaken på melka. Prøv å legg ammingen til et måltid hvis det går.

Gi henne det hun liker og la henne smake på alt som er barnevennlig.

Ofte hvis vi er bort noen plass eller vi spiser mat som ikke er babyproof så plukker jeg ut ok biter og lar henne smake. Hun er kjempe ivrig! Det er noe som har hjulpet veldig her iallefall.

Men det som hjalp aller mest var å slippe taket og stresse ned.

Hvis du ikke klarer det så kanskje mann din eller besteforeldre kan ta noen måltid for deg?

Skrevet

Men er det ikke litt tidlig å begynne med "du spiser det du får servert ellers får du ingenting"?

F.eks her igår tilbydde jeg henne middag (ingenting merkelig,kyllingfilet,gulrot,potet og brokkoli i biter). Hun spiste et par biter og så var det stopp. Lot henne sitte å leke litt med maten en liten stund i håp om at hun spiste litt mer. Men nei.. Tilbydde da skive,og da spiste hun en hel skive pluss fruktmos til dessert.

Så tydelig at hun var sulten. Skal jeg bare kutte ut det da?

Min største "skrekk" er å få et kresent barn, for det verste jeg hører er at "h*n liker bare sånn og sånn mat". Men merkelig når man plutselig er i den situasjonen selv..

Skrevet

Jeg ville ha forsatt og la henne smake på ting hun først ikke liker.

Mine jenter likte heller ikke alt ved første smak men nå er ingen av de kresne eller småspist.

Skrevet

Jeg synes absolutt at det er for tidlig å begynne og forlange at de skal spise det de får servert. De har jo ikke smakt stort enda og smaksløkene deres er langt fra ferdig utviklet. De trenger tid. Regner med de fleste brukte litt tid da de introduserte grøt første gang?

Jeg synes du skal fortsette å tilby middag først, la henne smake, men ikke tving henne. Når hun sier stopp så gi henne noe annet. Så prøver du igjen neste dag, og neste dag og neste dag. Til slutt vil hun nok synes middagen er like god som skiva. :-)

Snuppa ¨vår vil gjerne ha litt smak på middagen sin så jeg bruker en del krydder og urter, men ikke salt. (pepper, hvitløk, basilikum, timian osv)

Føltes det ikke godt til deg også da hun spiste en hel skive? Ble du ikke glad? :-)

Kan du ikke unne deg den følelsen? Da kan du slappe av og roe ned og jenta di merker det og roer ned. Nyt det at hun spiser og bry deg mindre med hva. Hun er så liten enda... Men absolutt fortsett og tilby middag først! Plutselig en dag løser deg seg. Bare vent å se. Når du slapper av og minst venter det. :-)

Jeg er veldig glad på dine vegne at hun spiste en hel skive! Synes det er helt topp i forhold te det spisemønstret du har beskrevet.

Første gangen jenta mi endelig spiste middagen sin satt jeg bare å gråt. Jeg var så glad og lettet. Nyt det du også og drit i at det ble skive og ikke middag. Du har maaaaaaange dager du kan prøve på middag igjen. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...