eliona Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Er det flere flergangs fødende her som fikk epidural sist, men ikke ønsker det nå? Jeg fikk det da jeg fødte for 6 år siden, men SKAL IKKE ha det igjen. For det første så tror jeg fødselen tok mye lenger tid da jeg tok den, mannen min sier at riene kom mye seinere etter at jeg fikk epidural, noe ikke jeg husker. Og han som satte den inn var drit sur , og lurte på hvorfor jeg ikke kunne ligge helt stille og i den stillinga han ba om. Jeg skjønner at man skal ligge stille på grunn av at de må være veldig nøye og alt det der, men vær nå litt hyggelig da. Jeg er 100% sikker på at det er derfor jeg sliter med rygg smerter den dag i dag, selv om legene sier nei. Jeg tror jeg kan ta på akkurat der de satte den inn. Jeg har vondt i et stort område rundt der. Ei venninne av meg sier hun måtte underskrive på noe når hun fikk epidural?! kan Det stemme? Det måtte ikke jeg.. Så for meg var ikke epiduralen noe godt minne eller til noe hjelp. Andre som har brukt smertelindrende ved fødsel og vil dele erfaringer? Jeg hadde god hjelp i den der maska da, (hva heter den nå igjen) , den ble min beste venn under forige fødsel:)
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Jeg ELSKER epidural Hadde det med begge jentene HEEEELT FANTASTISK =0). Lystgass var gruuuuuuuuuusomt. Jeg er bare i 9 uker på vei nå men skal snart ringe riksen be de holde av en epidural =0). Ps på 6 år har nok epiduralen blitt videreutviklet så den er nok bedre i dag =0) Masssse lykke til med fødselen =0)
Miaxz Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 Hei, jeg hadde epidural sist og vil ha det igjen. Det var rett og slett himmelsk for meg! Hadde en rask fødsel, så tror ikke det vil ha så mye å si akkurat det. Men jeg hadde også store ryggsmerter lenge etter !!!!! Det var veldig smertefullt og kjentes ut som jeg fikk støt ut fra der epiduralen hadde sittet. Jeg nevnte det til alle jordmødre og leger jeg var i kontakt med i månedene etter, men det var som å snakke til veggen. De brydde seg ikke om det. Heldigvis gikk smertene over etterhvert, men det tok nok et halvt års tid. Det er jo ikke bra at du har smerter der 6 år etter...... Jeg kan ikke huske å ha skrevet under noe som har med epidural å gjøre, og i så tilfelle så må det ha vært sent i fødselen og da fikk jeg ikke med meg noe som skjedde utenfor meg selv, så da var det litt "juks" i tilfelle... De kan vel ikke be deg skrive under på noe midt i rier og alt sammen? Høres rart ut... Jeg hadde ikke noe hjelp av lystgassen, det var grusomt... Veldig individuelt, dette med smertelindring ;-)
eliona Skrevet 17. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2010 ja, jeg er i hvert fall sikker på at rygg smertene er på grunn av epiduralen, kjenner flere som sier at de har smerter eller er øme i kjempe lang tid etter på, akkuratt som deg. Jeg hadde ingen effekt av epiduralen. Og jeg må si at mine rier ikke var sm de fleste jeg har sett på tv. Så f.eks på fødeavdelingen, der var mange totalt smertefrie mellom riene og pratet og lo og var helt med. Jeg hadde ikke et sekund med pauser på smertene og husker veldig lite av fødselen utenom smerter, og selve pressriene. Jeg synes at pressriene var mildere enn de andre smertene jeg hadde, de kom liksom av seg selv:) Men det er jo som du sier veldig individuelt med smertelindring, og ja, fødselen generelt vil jeg tro. Men jeg kommer meg vel gjennom det.
2 boys & now pink Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Jeg har hatt epidural to ganger, og kommer til å be om det denne gangen og om jeg føler behov for det! Finnes ikke noe bedre for meg. Har prøvd lystgass og saltvannspalpler...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå