Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nam nam, jeg har så lyst på salami, men det er jo ikke lov!

Skulle ønske jeg var hjemme i hjembyen min.. der har de en pizza som heter vikingpizza og som har salami kuttet opp i deler av sausen. SÅ god, og lov siden den er oppvarmet!

Har dere noe dere har veeeldig lyst på, men ikke bør spise?

Fortsetter under...

Gang på gang på gang kommer denne problemstillingen opp... Ifølge offisielle anbefalinger skal IKKE gravide spise salami eller annen spekemat. Toksoplasmose dør av frysing men ikke listeria.. Dog er sjansen veldig liten for smitte, men den ER der.. Nytter ikke å spise bare "litt" om akkurat den biten du spiser inneholder smitte... Helt i orden å ta et informert valg ang dette, men les nå iallefall de offisielle anbefalingene først så vet dere hva risikoen er..

Sjekk www.matportalen.no (kostråd til spesielle grupper)

Annonse

Her i Norge er det sjelden det er noe farlig med maten...hadde jeg vært i utlandet hadde jeg tatt mer hensyn...Jeg spiser allt ...bare det er ferskt åpnet ..tror ikke dere skal ha så mye panikk ...er noe dårlig styr unna ...

Jeg holder meg unna. Det er tross alt bare snakk om noen få mnd i løpet av ett liv, og det skal jeg klare. Er det en bitteliten fare, så er det ikke verdt det i mine øyne.. Uansett.

Sier ikke noe på hva andre gjør, alle tar sine egne valg. Men jeg har tatt mitt og føler ikke at jeg ofrer så innmari mye alikevell :)

Jeg spiser nå salami og også mykoster (dog ikke upasteuriserte). Anbefalingene i Norge er ganske strenge sammenlignet med mange andre land og som jeg har sagt før tror jeg ikke vi besitter noen spesiell kompetanse som gjør at norske råd er så mye bedre enn andres. Sier ikke at alle bare skal blåse i alle rådene fra mattilsynet, men tror man kommer langt med sunn fornuft.

salami, fårepølse å sånne kjøttpålegg er vel varmebehandlet fra fabrikken og ikke farlige? er heller fenalår, spekeskinke å sånne pålegg som kun er tørket som er "farlige"?? jeg spiser alle, så lenge de har vært fryst i 3 døgn :)

Jeg spiser mye salami og er ikke engstelig i det hele tatt. Det samme gjorde jeg sist jeg var gravid. Synes det til tider blir litt vell mye hysteri, maten vi har her i norge er ganske så trygg. Sundt normal og variert kosthold er det viktigste. Salami med masse agurk, nam nam :)

Annonse

Salami og fårepølse er ikke varmebehandlet. Det er rått kjøtt på lik linje med fenalår og spekeskinke. Men noen typer salami er laget av kjøtt som har vært frosset på forhånd(bla Gilde).

Pålegg som f eks skinke og servelat er pålegg som er kokte. Disse er ok å spise så lenge de er fra relativt nyåpnet pakke.

I spekemat er det hovedsaklig toksoplasmose som kan forekomme, I sjeldne tilfeller listeria, da denne parasitten ikke trives i så tørt og salt miljø som spekemat er.

Jeg spiser også salami :-)

Jordmor ga meg beskjed om at salamin ble "friskmeldt" i april i år. så salami fra norge og sverige kan ifølge helsestasjonen her trygt spises.

Synes det blir litt vel mye mathysteri.

Ser det er mange som kaller det hysteri. Ja farene er små for å faktisk bli smittet under svangerskapet, men konsekvensene kan være veldig store om du blir det! -Hvorfor ta sjansen?

-De offisielle informasjon går fremdeles ut på å unngå spekemat....

-Har selv vært uheldig fått toksoplasmose under svangerskapet (ev. få uker før jeg ble gravid), og det er noe jeg virkelig ikke unner noen å oppleve. Vissheten om at barnet i magen kanskje ikke kommer til å overleve, ev. blir sterkt hjerneskadet er helt jævlig! Nå kom vi heldig fra det, baby'n er heldigvis ikke smittet, så da er det bare å håpe at han ikke har tatt skade av hestekuren med antibiotika.

Jeg hadde dilla på majones med salami...viste ikke at det kunne være "farlig", før for litt siden....så jeg slutta med det, men virker jo som om det er temmelig greit å spise det egentlig...Så vurderer sterkt å spise ei skive med det snart igjen...

Gjest H to the Izzo

Jeg vil ikke spise salami nå mens jeg er gravid. Det hadde vært forferdelig om noe hadde skjedd med lillejenta i magen min, og ekstra ille om det hadde skjedd fordi jeg hadde tenkt at litt salami neppe skade. Det tror jeg aldri jeg hadde kunnet tilgi meg selv.

Det er en ting om man ikke kjenner til faren med å spise spekemat mens man er gravid, men jeg forstår meg ikke på dem som gjør detre vel vitende om at dette i verste fall kan føre til fosterdød. Selv har jeg ikke mange ukene igjen til fødsel nå, så de siste ukene skal jeg nok klare å holde meg unna ting som potensielt er farlig for babyen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...