vies Skrevet 17. september 2010 #1 Del Skrevet 17. september 2010 Jeg er selv rhesus negativ og fikk for åtte år siden en datter som er rhesus positiv. Fikk da anti-D etter fødsel, og en ny dose etter at jeg spontanaborterte i mai i år. Nå har jeg fått svar på de første blodprøvene mine, og der er det "påvist irregulært blodtypestoff anti-D, sannsynligvis p.g.a. Rh(D)-profylakse gitt tidligere i år". Jeg har lest det informative innlegget inne på dette forumet, men har noen spørsmål til dere som selv har fått påvist antistoffer i svangerskapet og/eller er medisinskkyndige: 1. Hvorfor er det mindre bekymring knyttet til antistoffpåvisningen fordi jeg har blitt gitt anti-D tidligere? Skyldes det at dersom antistoffene stammer fra selve profylaksen, er ikke disse aktive? 2. Jeg har hatt en rekke blødninger hittil i svangerskapet (er nå 14 uker på vei, normal ultralyd i uke 12). Kan det være en alternativ årsak til antistoffer? Jeg har nettopp flyttet, fikk prøvesvarene tilsendt i posten og lurer på om jeg burde ta kontakt med lege/sykehus før regulær ultralyd i uke 18. 3. Noen som kan fortelle om sine erfaringer med svangerskap der det er blitt påvist antistoffer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142332904-rhesus-negativ-antistoff-p%C3%A5vist-i-uke-13/
Barbarella og froskebarna Skrevet 26. mai 2011 #2 Del Skrevet 26. mai 2011 Hei! Jeg ser at dette er veldig gammelt, og ikke aktuelt for deg lenger, men jeg svarer i tilfelle det er andre i samme situasjon der ute. Jeg fikk selv påvist dette i et svangerskap ca 5 mnd etter en spontanabort, hvor jeg hadde fått profylakse. Legene sa også i mitt tilfelle at det antakeligvis var pga profylaksen jeg hadde fått, da de inneholder antistoffer. Jeg ble fulgt opp med nye blodprøver utover svangerskapet, og antistoffene forsvant etter hvert, noe som tyder på at det var bare pga profylaksen, og ikke kroppen min som produserte antistoffene (da ville det ha økt på mer og mer). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142332904-rhesus-negativ-antistoff-p%C3%A5vist-i-uke-13/#findComment-143266125
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå