Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Knøtt er 3 uker og jeg kjenner at jeg verker etter å komme i gang med treningen igjen. Når er det "greit" å starte opp igjen? Triller masse turer og alt sånt, men jeg har så lyst på en av de timene med masse kondis og styrke som jeg ikke har kunnet ta når jeg var gravid! Blir liksom ikke helt det samme å lunte rundt med vogna (selv om det er tungt nok i oppoverbakkene, altså).
Gjest Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Jeg spurte legen på helsesatasjonen da knøttet var på 6ukerskontrollen, om når jeg kunne begynne å trene igjen. Han sa at det var helt opp til meg selv, det var visst ingen grunn til å vente, så lenge man har energi og overskudd til det. Men på sykehuset sa de at man burde vente med å trene magemusklene til de hadde trukket seg sammen. Husker ikke helt når dette skjedde, om det var etter 6 uker eller 10-12 uker. Siden fødselen har nå jeg vært på litt turer og sånt, men begynte først å trene skikkelig når småen var 8 uker. Lykke til! Godt å komme i gang igjen :-)
ett til! Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 jeg begynte å trene da fjompen var 6-7 uker,da var jeg så drittlei av å se ut som jeg så ut at jeg lengta etter å trene(og jeg som egentlig ikke er noe glad i å trene!) har hørt at man skal vente 6 uker etter fødselen på å begynne å trene,så da gjorde jeg det:)
Blomsterpiken og tullene Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Jeg ventet også 6 uker med å starte opp igjen, med håndballtrening her i gården. Fram til da gikk jeg trilleturer som stadig ble lengre og lengre. Var skikkelig deilig å springe fort igjen! .
Vannmann83 Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Med førstemann begynte jeg å trene forsiktig 3 uker etter fødselen, denne gangen ventet jeg 6 uker. Men det er noen grunnleggende ting man må huske på. Bekkenet må ha tid på å stabilisere seg, Unngå hopp, styrkeøvelser der du ikke har bena samlet o.l. I tillegg må du alltid stramme bekkenmuskulaturen før du tar i når du trener styrke (knipeøvelser). Magen må også ha tid på å stabilisere seg. Magemusklene splittes under en graviditet, og trenger tid på å komme sammen igjen. Unngå helt rette mageøvelser. Skrå øvelser kan være aktuelt, men husk da på forhånd å stramme magen godt, og fokuser på at magen ikke skal "poppe" ut. Lykke til!
Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 noen som vet hvordan det er med trening etter keisersnitt? ble hastesnitt på meg gitt... jenta vår er to uker nå. Merker jeg vil vente en stund til for kroppen er kjørt, men greit å vite når trenelysten kommer :-) Foreløbig har det dessuten hjulpet å amme.. siden fødselen som er to uker siden imorgen har jeg gått ned tolv kg! :-) trodde jeg aldri! hehe
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 18. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. september 2010 Takk for alle innspill! Må vel belage meg på å vente litt til da, får finne meg noen skikkelige oppoverbakker i mellomtiden, hehe Synes for øvrig at magemusklene har trekt seg fint samme igjen, var veldig nøye på å trene mye side- og tveremusklatur i magen helt frem til fødsel. Ser ut som disse musklene jhelper hverandre på plass igjen. Kiloene fra før graviditeten (15) forsvant knappe to uker etter fødsel, det er ikke de jeg er ute etter. men føler meg så slapp i fisken og har behov for det energikicket trening vanligvis gir meg
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 18. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. september 2010 Jeg mente selvsagt kiloene fra graviditeten, som var 15 kg... (surrete)
Trio? Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Til deg som spør angående keisersnitt.. jeg fikk beskjed om å ikke trene noe før etter 6 ukerskontrollen. Måtte ikke løfte noe tyngre enn babyen og ikke trille vognen i bakker. Etter 6 ukerskontrollen så fikk jeg trille vogn i bakker men være forsiktig med magen. Trening av magemuskler (de rette) må vente til 12 uker. Fikk beskjed om at jeg kunne begynne å øke gradvis tempo og lengde på turene mine og etter hvert begynne å trene på sentertimene jeg vanligvis trener... Jogging kunne jeg begynne med etter ca 8 - 10 uker men fra rolig og gradvis øke... vi kommer i form etter hvert vi med keisersnitt også¨:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå