cadence Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Urgh, jeg føler for å lette litt på trykket Min datter på 10 har ei klassevenninne som ofte ender opp her hos oss etter skoletid, på kort varsel (beskjeden kommer idet de setter seg på skolebussen hjem). Selv om jeg kan si nei, så har jeg en samvittighet som sier nei til nei'et, siden det er ikke alltid jeg har formen inne til å drive på med noe med jentungen etter skoletid. Jeg har fryseren full av mat, skapene er fulle av mat- vi lider ingen nød her i huset. Men denne jenta drives me nuts: hun spiser kun loff, nugatti, servelat, pølse og lompe, taco uten taco (! Tacolefse med pølsebiter i, uten NOE annet!!!!!), pannekaker m/sukker, vafler... For å si det rett ut: jeg må ha eget hushold for å gi denne jenta mat! Min datter spiser alt, og det har jeg sagt i fra om til andre aktuelle foreldre. Det skal ikke være nødvendig å lage egen middag til min datter. Her er det grovt brød, og skal man ha middag så skal salaten/grønnsakene spises også (om det er et eller annet oppi blandingen som ikke faller i smak så er det greit, da fjernes det fra tallerkenen). Helt urimelig er jeg ikke. jeg mener at er man borte hos andre, så får man spise det som serveres. Jeg drar ikke på butikken en ekstra tur for å kjøpe middag til andres barn altså... ARGH!!!!!! Hormoner eller er det bare TÅLMODIGHETEN min som er helt ute av kurs???
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Hm, nej jeg syns det høres litt "skummelt" ut at noen foreldre lar barna spise hva de vil slik at de ender opp med mc donnalds, nugatti, loff osv, barn. Jeg hadde ikke kommet til og lage noe ekstra for denne besøkende, får spise det man får servert, eller så får hun la det være. Jeg pleier aldri og lage to middager om det er noen som ikke liker det de får servert. Om man ikke spiser så er man ikke sulten. Greit nok om det er noen små ting man ikke liker, men det får da være en grense for hva barna slipper unna med nå bare for å få pølse, pizza, burger og loff hvær dag. Man skal ha normal sunn middag også. Så nej, ser den. Kansje si fra til jentene når de er på vei til dere, fortelle hva som blir servert slik at hun veninna kan forberede seg litt. Og gi beskjed om at det blir ikke servert noe annet.
*julybirth* Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 sjønner godt du blir frustrert ja, jeg kjenner godt til det, min datter er slik, fryktelig kresen, og jeg har gjort alt... til tider er hun veldig flink og spiser mye, (hun er også småspist)men ikke så lett når hun spiser så få ting, men jeg gir henne sunn mat alikavel, og her i huset er det sjelden loff, og nugatti en sjelden gang. men litt variasjon må da hun og få, kjenner andre og som er slik, men det blir da folk av dem også.. når det gjelder besøket, så kan du da ikke stå på pinne og lage noe eget til henne hver gang. da kan du enkelt bare si til henne at om hun ikke liker middagen, så kan hun få en skive brød av det du har, med pålegget du har i kjøleskapet hvis hun vil, og gi beskjed til foreldrene at sidne hun er der ofte og kommer på kort varsel så føler du ikke at du kan servere egen mat til henne hver gang av det usunne slaget, en gang i mellom hvis du vet om besøket i god tid, evt lørdag el l så kan dere jo ha en ting hun og liker(hvis det er noe resten av familien og vil ha).. så er det opp til henne om hun vil hjem å spise hos foreldrene først før hun kommer på besøk, ikke la det bli et stress og mas og få henne på besøk pga hennes matvaner, .. lykke til :-)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Du er for snill!!! Dette er hva som serveres hos oss - spis det eller la være tenker jeg... Jeg er selv vokst opp med en mor som var altfor snill og ettergivende - som gjerne lagde barnevennlige middager i tillegg til det som ble servert - med det resultat at jeg ikke spiste en kokt grønnsak før jeg nærmet meg 17-18 år!!! Med kjæreste fulgte det svigerforeldre og middager hos dem - og heldigvis at jeg hadde folkeskikk nok til å spise det som ble servert da, og etterhvert ble jeg "tilvent" et normalt kosthold. Nå spiser jeg det aller meste av mat - takk og lov - men at DU skal lage spesialmiddager for et barn som ikke engang er ditt - det er jo tull! Denne jenta må også lære på den harde måten - slik jeg i min tid måtte. Hvis ikke får hun innta måltidene sine hjemme... Synes nå jeg da Så får vi se hvor vanskelig MITT barn blir.....hmmmm...gruer meg litt for det med de kresne genene etter meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå