Gå til innhold

Modningsakupunktur - min erfaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skule dele min erfaring med de av dere som er intr. her inne.

For tre år siden fødte jeg en sønn. Den gangen hadde jeg to behandlinger med modningsakupunktur (nål i lilletåen), samt at jeg fikk med en "urtesigar" som jeg brukte selv på det samme punktet.

Hadde dette noen effekt? Vel, det er jo selvsagt vanskelig å si, men jeg er overbevist nok til at jeg var på min første behandling dette svangerskapet idag.

Fødsel 1 startet med rier, 10 min mellom hver, varighet ca 1 min. Økte på til 4 min mellom riene , varighet 1-1/2min de neste to timene. Etter naturlig tømming av tarmen, dro vi på KK ca 4 timer etter første rie. Da med rier på 1 1/2 min med 2 min mellom...altså bare 30 sek pause mellom riene...

Ankom KK, ingen åpning, fikk en fødestue til å hvile på, men de antok jeg skulle hjem igjen og at jeg ikke ville komme tilbake på to dager...

Riene holdt seg ved samme intensitet, samboeren sov og jeg arbeidet rolig gjennom riene,,, Etter en times tid kastet jeg opp og jordmor lo og sa at jeg nok var i fødsel... Hun sjekket og joda - 4-5 cm...

Jeg tappet i badekaret og hadde god hjelp av dette, samboer holdt dusjstrålen mot korsryggen min... Etter vel en time i badekaret fikk jeg trykketrang og ble sjekket på nytt... 10 cm...

Her ifra husker jeg ikke tidsaspektet mer, men under en time seinere kom gutten vår ut...:)

Altså, åpningstiden var rask og om ikke smertefri, så absolutt overkommelig...

Jeg ønsker meg et tilsvarende fødselforløp denne gangen og skal være enda flinkere til å behandle meg selv med "urtesigaren" jeg fikk hos akupunktøren idag...

Lykke til folkens;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for at du deler :) Har hatt to behandlinger nå, den siste i dag.. Så ny time på mandag. Håper på at dette skal ha effekt :)

Hørtes ut som en fin fødsel du har hatt :)

Skrevet

Så kjekt å lese at akupunkturen kan ha så god effekt og gi en kortere fødsel :) :) :)

Selv har jeg tatt lett modningsakupunktur to ganger - først ved 34+2 så ved 35+2 hos homeopat/akupunktør i forbindelse med annen akupunktur for bekken og blodstrøm. Fra neste uke (37) overtar jordmor - og da kommer nok nålen i lilletåen også :)

Har virkelig tro på at det virker jeg da. Kjente godt hvordan babyen "skrudde seg nedover" på kvelden etter den første akupunkturtimen 1. september. Har foreløpig "bare" hatt nåler i hodet, magen, på hendene, legg og oppå vrist. Dette er min første baby så har ikke sammenlikningsgrunnlag. Men - derfor er det så kjekt å lese om andre som har hatt god effekt av alternativ medisin :)

Tusen takk!

Skrevet

Hei, ser flere får nålene satt på forskjellige steder når de får modningsakup. Jeg fikk 2 i hodet, en i panna, 3 på hvert øre, en under hvert kne og en på forsiden på hver ankel.

Var i utgangspunktet negativ innstilt til dette, jeg fikk fødselsakup. under min første fødsel og det syns jeg ikke virket i det hele tatt, men har jo hørt mye positivt også, så da jm foreslo dette 2 uker før termin, så sa jeg ja takk siden jeg alikevel skulle ofte til kontroll.

Jeg merket masse kynnere, nedpress og stikkinger bare timer etter den første behandlingen, det tok virkelig av etter 2 og 3 behandling, så stor var forventningen da jeg 3 dager på overtid skulle til legekontroll på sykehuset og sjekke modning.

Jm var kjemoepositiv og sa at legen kom til å strippe meg og så ble jeg sikkert mamma i løpet av denne helgen...men så feil tok hun....

Legen tok ul og sjekket etterpå, fantes ikke sjans til modning i det hele tatt, så nå har jeg ihvertfall mistet troa på at det fungerer på meg i det minste...skal på ny kontroll mandag og få igangsettingsdato, som ihvertfall blir senest torsdag, for mitt sykehus bruker max ti dager før de setter igang.

Siden ejg var så umoden sa legen at det var kun to ting som kunne hjelpe nå, sex og bryststimulering...men ingenting har skjedd enda...

Skrevet

Jeg har fått 7 behandlinger med modningsakupunktur fra uke 37 og frem til idag. Idag er jeg i uke 41!

Var på kontroll på sykehuset på tirsdag og var nesten ikke moden i det hele tatt! Så her har det ikke hjulpet på modenheten hvertfalll!! Får håpe det hjelper på å få en grei fødsel da :)

Skrevet

Ja det er jo noe vi kan håpe på da BabyBoy :)

Var sikker sjøl også på det funket for jeg har hatt så mye aktivitet i underlivet og det kjentes ut som modning...så derfor ble jeg så skuffet...

Men skal som sagt til ny kontroll mandag, så håper ting har modnet litt så legen får strippet meg ihvertfall. Vil helst ikke ha piller eller ballong for å sette igang, men håper strippinga kan sette det igang. Men fy og ubehagelig det var å sjekke modninga, sikkert fordi livmorhalsen var så langt bak så hun måtte skikkelig langt inni der for å få den fram og kjenne. Hun legen var lita med små hender, på mandag får jeg den største legen på avdelingen med gorilla hender, så det blir nok en sann glede ha ha :)

Skrevet

Jeg tenker nok at babyen kommer når den er klar for det, og at behandlingen er mer for å klargjøre meg og min kropp til fødsel. Dersom fødselsforløpet kan kortes ned noe i tid ser jeg på det som en bonus, men at jeg tror det er viktig å ikke ha forhåpninger om eller tro at babyen skal komme tidligere selv om en akupunkturbehandles.

Men der er vi forskjellige...

Skrevet

Vel vel...jeg er nå der at jeg håper både at babyen kommer litt før og at fødselen skal gå kjappere pga dette :) :) :)

Men - jordmoren min fortalte at akupunkturen nyttet ikke på hennes egen datter som gikk en uke over tiden....hun ble strippet til slutt og da gikk det kjappere. ¨

Så - jeg er realitetsorientert - men håpet har jeg, hehe :)

Skrevet

så moro å høre :) jeg skal på min første time nå på tirsdagen.. har gått til akupunktør i flere år for betennelse i skuldre, mage/tarm og nå bekkenløsning og det har fungert som bare det så har et stort håp om at dette og vil fungere :))) og gjør det ikke det så har det nå fungert for bekkenet og magen :)

Skrevet

Ikke for å skuffe noen, men jeg gikk til akupunktur to ganger i uka fra uke 36 og fødte 15 dager over termin. Lang og tøff fødsel med baby som satt fast og måtte taes med vakum. Akupunktur hadde NULL effekt på meg! Og ja jeg er ganske sur og bitter over alle pengene jeg brukte på det tullet der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...