Gå til innhold

Scheuermanns sykdom/syndrom,hva er det egentlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk svar fra Røntgen igår, det viser seg at jeg har Scheuermanns.Har hatt problem med ryggen sia jeg var 15 år.Men hva er dette?? Er det en sjelden sykdom?? Ingen som j kjenner har hørt om det.Har dette en sammennheng med Fybromyalgi??Har j utvikla fybro pga Scheuermanns?? Blir takknemlig for svar..

Takk på forhånd..

Skrevet

Scheuermann's disease may be associated with an epidural cyst with an ensuing neurologic deficit. Scheuermann sykdom kan være assosiert med en epidural cyste med en påfølgende nevrologiske underskudd.

Skrevet

Scheuermanns sykdom

Scheuermanns sykdom medfører en vekstforstyrrelse i ryggvirvlene som gjør at ryggen etter en tid får en unormal krumning.

- Scheuermann, som har gitt navn til denne sykdommen, var en dansk røntgenlege, som beskrev den i 1921. Dessverre fikk han ingen anerkjennelse i sin samtid, forteller professor Hans-Jacob Haga. Han forklarer videre: - Det typiske ved Scheuermanns sykdom er en rund kul (kyfose) midt i ryggen, fremlutende skuldre og generelt dårlig holdning. Årsaken er at flere nabovirvler, vanligvis 3-5, blir deformert. Det er altså snakk om en kronisk ryggsykdom, som er mest vanlig hos gutter. Sykdommen starter vanligvis tidlig i tenårene i forbindelse med puberteten, og kan gi diffuse ryggsmerter Ungdommen blir rund øverst i ryggen og kan få unormal svai i lenderyggen. Røntgenbilder viser at enkelte av ryggvirvlene endrer seg fra å være nesten firkantet til å bli kileformet, og det er dette som endrer ryggholdningen. Dessuten vil stramme ryggmuskler dra ryggen fremover og bidra til pukkeldannelse.

Årsaken til sykdommen er ukjent, men man mistenker at en arvelig komponent er tilstede. Noen studier tyder på at opp mot halvparten av de som er rammet, har søsken med tilsvarende symptom. Kanskje er også hardt fysisk arbeid eller hard idrett en medvirkende faktor. Det er viktig å være oppmerksom på at de fleste merker så lite, at de ikke engang blir klar over sykdommen.

Men ungdommer som er hardere angrepet, har problem med å stå rett. Typisk er at står de framoverbøyd med foldete armer over bulende mage fordi svaien i korsryggen kan være så uttalt at magen blir presset fram. Vanligvis stanser sykdomsutviklingen når ungdommen slutter å vokse.

Smerter i ryggen er vanlig både hos barn og voksne. Hos barn i vekst er behandlingen rettet mot å stoppe ytterligere deformering av ryggen og minske smertene. Da prøver man å holde ryggen i rett stilling ved å bruke forskjellige former for korsett. Slik behandling kan stoppe ytterligere deformering, og starter man behandlingen tidlig i sykdomsforløpet, er det mulig å få ryggen tilbake til normal stilling. Ubehandlet kan sykdommen utvikle seg ytterligere, og kirurgisk behandling kan bli aktuelt for noen på et senere utviklingsstadium. Fysioterapi er viktig for å hindre forverring av ryggdeformiteten, og det er viktig å styrke muskulaturen som bidrar til å holde ryggen rett.

- Egentrening er viktig for å stryke muskulaturen og redusere smertene. De aller fleste har så milde plager at det ikke er nødvendig med noen form for behandling utover dette, forklarer professor Haga oppmuntrende. Og han kommer med noen gode praktiske råd: Du bør være nøye med sittestillingen - ikke "ligg" i stolen. Har du smerter, bør du unngå tunge løft eller bære ryggsekk. Du bør drive allsidig fysisk aktivitet, men uten for store belastninger på ryggen. Vær dessuten forsiktig med aktiviteter hvor du sitter framoverbøyd, som sykling og roing. Få gjerne hjelp av en fysioterapeut til å finne gode øvelser for å styrke magemuskler og ryggstrekkere, oppfordrer han.

Kopiert fra revmatiker.no.

Skrevet

Takk for svar..

Jeg er blitt mye verre nå, går på morfin tab.Vil ikke ha det sånn,er forsikitg med tab da jeg veit man kan bli avhenig.Er det noen behandling for dette??

Skrevet

Jeg som kopierte innlegget over her...

Jeg kan desverre ingneting om dette.. Ville bare ønske deg god bedring, følte meg som et forferdelig menneske som glemte å ønske deg det i stad.

Håper du kan få svar på det du lurer på og at du kan få behandling som hjelper.

Skrevet

Tusen takk for svar.Veldig snilt av deg .Jeg fant veldig lite innfo på internet.Så setter stor pris på at du googla for meg. Takk for at du ønsker meg god bedring,du er neppe et forferdelig menneske.Du er et snilt og omsorgsfull person-..Takk igjen.

Skrevet

Hei igjen :)

Googla litt mer, lite å gjøre akkurat nå...leser nesten overalt at det er trening som brukes som behandling, så du bør kanskje ta kontakt med en fysioterapeut eller naprapat. Håper i såfall det kan hjelpe deg! Smerter unner jeg ingen, har hatt mye av det selv.

Ble nesten rørt når du takket så..skulle bare mangle å ønske deg god bedring:) Håper du har en bedre dag i dag og ikke er verre;)

Skrevet

Tusen takk for all hjelp.. Du er super ;)

Joa,bedre nå.. Går opp og ned veit du ...Ha en fin søndags kveld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...