Linnymor_87 Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Jeg veit ikke hva det er engang...... Kan ikke huske å ha hørt noe om dette ved forrige svangerskap (2007/2008) og jeg har ikke hørt noen ting om det nå heller............ Er det ikke alle steder som har det eller? Hva er greia? Venninna mi var på det, men hun bor på vestlandet og fødte på sykehus der... Jeg skal føde på Ahus....... Noen som veit noe?
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Jeg var til journalskriving ved SUS sist uke. Du tar med deg papirene dine, så legger de inn den viktige informasjonen om deg i datasystemet. Dermed er det mye enklere når fødselen plutselig starter - sykehuset har allerede infoen på deg. Så slipper du å måtte svare på om du har tatt folsyre eller omega3, hvilken blodtype du har og sykdomshistorikken din og om det evt har vært noe spesielt underveis - mellom riene
Linnymor_87 Skrevet 17. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2010 Det er jo kjempesmart da Men jeg tror ikke Ahus har det.... Prøvde å søke det opp på nettsiden dems men.. finner ingenting om det.. hmm.... Kanskje ikke alle steder har det sånn? Men det burde de, for det var kjempelurt
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Ja, det er egentlig ganske lurt. Sikkert ikke så lett å ha fokus og huske alt når smertene herjer i kroppen. Tror de begynte med det her i Stavanger for noen år tilbake. Det som også er greit er at du kan få spurt om endel ting om du lurer på noe, og jeg fikk en omvisning på fødeloftet her - et alternativ for friske fødende som ikke ønsker annen smertelindring enn akupunktur, badekar og lystgass. Det var ok siden jeg bare har erfaring fra selve fødeavdelingen. Blir min første men har stått ved siden av 3 ganger...så får vi se da - om det blir fødeloft - eller om jeg vifter ivei med epiduralskjemaet (som er ferdig underskrevet) hehe
Ziz Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Har jeg aldri hørt om, men alt det som du nevner Sunshinebaby70....-det står i helsekortet mitt, og det skal man jo ha med.
stjertløvetann Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Forsåvidt så gjør det jo det Ziz, men da slipper man iallefall at jm bruker tid på å knote opplysningene inn på dataen, og heller kan fokusere på det nært forestående Jeg var på journalskriving på SUS igår, og var der også i 2008. Jordmor forklarte at det er for å gjøre det enklere for alle parter ved fødsel, pluss at alle opplysningene brukes til å føre statistikk, feks hva som skiller SUS fra andre sykehus, hva de må bli bedre på osv. Og la til at når vi kommer småstressa inn på sykehuset så ligger det allerede inne opplysninger om tidligere fødsler og ønsker for denne fødselen, feks så noterte hun på meg at jeg ønsker lystgass, og siden fødeloftet bare har 1 på deling, så kan vakthavende da sende meg ned på føden hvis den allerede er opptatt - uten at jeg trenger forklare noe som helst Jeg synes det er en grei ordning, men det virker nesten som om det bare er SUS som driver med sånt..?
smilla73 Skrevet 17. september 2010 #7 Skrevet 17. september 2010 eg syns det er tull å bruke ekstra tid for jm og meg for ein time om dette - då seier eg heller ja til felles elektronisk pasientjournal som både fastlege, jordmor, evt privat gynekolog og fødeavdelinga kan ha tilgang på, - og eg sjøl som pasient. Var ei sak på nyhetene i dag tidleg om dette. Når eg stolar på nettbanken, så stolar eg på at det går an å lage eit sikkert nok system for helseopplysningar også. Det var dagens politiske innlegg frå meg, tjihi :-))
Ziz Skrevet 17. september 2010 #8 Skrevet 17. september 2010 For all del...-Jeg ser det praktiske i dette altså, men jeg hadde bare ikke hørt om det før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå