Gå til innhold

Fikk beskjed om at jeg hadde lavt antall hvite blodlegemer?

Anbefalte innlegg

Var til vanlig kontroll hos legen i dag, leverte urinprøven først etter på, så etter at den var tatt så fikk jeg beskjed av hun sekretæren at jeg hadde veldig lavt antall hvite blodlegemer, tror jeg så det sto et 2 tall eller noe. Men hun sa ikke noe om hva det betydde og jeg aner jo ikke? Leser litt at dette kan bety en virusinfeksjon ? kan det være bare at jeg har vært litt forkjøla i det siste? Syns det var litt irriterende å gå hjem på en fredag og ikke vite hva det betyr..:(

Noen andre som har fått denne beskjeden noen gang?

Fortsetter under...

Ja je vet jeg sikkert burde det, men jeg er så teit og vil ikke mase... :(

De sier sikkert at de bare må vente på resultat fra dyrkningen av den tenker jeg..

Kjenner at jeg er veldig flink til å be andre om å ringe å spørre når det er noe de lurer på, men så gjør jeg det ikke selv...*dumme meg*

Du tok urinprøve å fikk til svar at du hadde lave hvite blodlegemer?? Det hørtes i såfall merkelig ut, at du får et blodprøvesvar av en urinprøve.. Er det ikke det at du har 2+ på Leukocytter(hvite blodlegemer)da, i urinen? Altså forhøyet antall hvite. Det kan iallfall være tegn på urinveisinfeksjon, men siden det ikke var så mye så trenger det ikke bety noe.

Hei! Jeg stemmer i det som contadora skriver, og vil i tillegg bare nevne at "forurensning" i urinprøven, som f. eks utflod, også påvirker dette slik jeg har forstått det, og da betyr det ingenting. Dersom det skulle være en infeksjon i urinveier el. vil dette bli avdekket raskt ved dyrking, i så tilfelle får du beskjed og behandlet med antibiotika. Tror mest sannsynligvis at dette dreier seg om forurensing, men de er ekstra påpasselig med oss gravide så de tester alt for sikkerhetsskyld, og det er jo bra:)

Enig med Contadora og VaBre, det er nok snakk om tilstedeværelse av hvite blodlegemer (leukocytter) i urinen. Sekretæren har nok uttalt seg litt uheldig (kanskje nettopp for å ikke bekymre deg) ved å si at det var et lavt antall - altså tilstede men ikke mye - hvite blodlegemer. Om det er forurensning eller reell urinveisinfeksjon får du vite med dykningen men det betyr ikke at du må gå og vente uten å kunne gjøre noe - særlig hvis det er i ferd med å blusse opp men du kjenner ikke symptomer ennå. Gode tips for å hjelpe kroppen overvinne basiluskene er å drikke rikelig (det skyller ut blæren ofte og gir dårligere grobunn), ta gjerne tranebærkapsler (virker forebyggende) eller drikk tranebærjus eller appelsin jus (gjør at bakteriene trives dårligere og får ikke formere seg så hurtig). Drikker du jusen særlig før du legger deg får det godegjøre seg i blæren lenger og mange opplever at når de begynner å få symptomer kan dette være nok til å kvitte seg med problemet! Desverre er vi som gravide ekstra utsatt for dette med urinveisinfeksjon og det er sånn sett flott at de sjekker vedhver kontroll, men har ofte synes at det mangler på infoen om hvorfor de sjekker ift hvite blodlegemer og hva du kan gjøre for å forebygge. Det er bedre det enn å måtte ty til antibiotika om det kunne ha vært unngått! Men men... Håper du har fått litt mere forklaring her inne og at du kanskje rekker handle inn tranebær eller appelsin før butikken stenger idag! :)

Annonse

Hei!

Jeg er selv sykepleier og har litt erfaringer på området.. Kanskje det kan hjelpe?

Hvis det hadde vært en blodprøve er det å ha" lave hvite! et dårlig tegn. Det viser ofte til at man har nedsatt immunforsvar og må være forsiktig i.f.t. sykdom og infeksjon (det kan være mange grunner til dette, ofte andre sykdommer som gir nedsatt immunforsvar (Hvite blodlegemer er noe av forsvaret i kroppen)).

Her gjelder det urinstix. Da er det et godt tegn at hun sier at hvite er lave! Utslag på dette tyder ofte på en form for infeksjon - men da må det ofte være utslag på de andre verdien i en urinprøve også (blod, nitritt, proteiner..) For sikkerhets skyld kan man sende en slik urinprøve til dyrkning for å se om det er noe (men i dette tilfellet er det mest sannysnlig ingenting)!

Hvite blodlegemer i urinen alene tyder mest sannsynlig på at den er forurenset. fra kroppslige væsker, spesielt slikt som utflod. Derfor er det viktig at man tar midtstraålen av urinen ved prøve.

Så slapp av og bare pass på å drikke rikelig om dagen :) Ikke noe å bekymre seg for - til det motsatte er bevist ;)

Tusen takk for svar alle sammen:) Ja helt jeg kan ikke med noe sikkerhet si at jeg forstod riktig det hun sa, for hun kom liksom ut i den "ventegangen" hvor det satt flere å venta på blodprøver og sånn..og skulle liksom "hviske" det hun skulle si.. og hun snakka veldig utydelig norsk i tillegg.. så stemmer nok helt sikkert det dere sier! :) Jeg kjenner i allefall ikke noe til noe urinveisinfeksjon, og det har jeg hatt så alt for mange ganger.. (jeg har hatt nyrebekkenbet. flere ganger uten å vite det og..) så pleier å bli heftig når jeg først får det.. Så sånn det kjennes ut nå tror jeg ikke det er det. Men takk for tipset uansett! Det skader aldri å drikke masse:)

Så enten så har de blanda meg sammen med noen andre, for jeg tok ikke blodprøve.. eller så er det vel sikkert ikke noe annet enn "forurensing" som det så fint heter..;P

Satser på det!

Men må bare spørre... for midtstrålen..? hmm.. Jeg har hørt en skal tisse litt først, også ta prøven, er det det som menes?

For jeg hadde faktisk sånn "steril" kopp fra apoteket og gjorde akkurat det.. men det kan kanskje komme guff alikevel?

Uansett, er så innmari greit med dette forumet! en kan jo spørre om alt! :) Alltid noen som har opplevd noe lignende eller kan no om det:)

Lørdagsklemmer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...