Kristannaa Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Det sies jo at barna ikke trenger mat på natta når de fyller 6 mnd. Men hvor lang er da natta? 12 timer?
Maiblomst2010 Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Nei, det er nettopp det som er det. Av helsepersonell (snakket både med helsestasjonen, sykehuset og barnelege om dette), er det slik at en "natt" regnes fra 00.00 til 05.00. Ergo er det ganske mange barn som sover "natta" gjennom, og helsesøster er gjerne fornøyd dersom dette er tilfellet på sitt barn (som foreldre er man dog ikke spesielt fornøyd med fem timers søvn...) 12-timers netter (hvor mor faktisk får tid til litt husarbeid, tv-titting, lese bok på sengen OG 6-7 timers søvn) er dog noe barnet må vennes til. Men fra seksmåneders alder er det ikke "farlig" å slutte å tilby mat når de små våkner. By frem smokk, og gir h*n seg ikke, prøv med vann (kokt og enten avkjølt eller temperert). Forbered deg dog på at mating på dagen kan endre seg drastisk i en tilvenningsperiode, mange spiser da plutselig mer og oftere på dagtid. Klart, er barnet seks måneder og du ønsker å innføre 12-timers netter, kan grøt 2 ganger om dagen hjelpe på nettopp dette. Da får barnet fylt opp matlageret om dagen, slik at behovet ikke vil være der om natten. Tipset for å få det til, er altså tålmodighet i noen dager under tilvenning, det kan hende nettene kan bli litt strabasiøse, men også altså dagene kan endre seg noe. Dette vil dog mest sannsynlig gå seg til med en gang barnet venner seg til å sove det vi mødre gjerne kaller natten gjennom Lykke til!
W29 Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 nja, gutten min er straks 6mnd, får grøt morgen og kveld, fruktmos til lunsj og grønnsaksmos til middag og våkner rundt 5 ganger hver eneste natt for pupp.... han har ikke behov for det vil jeg tro,men smokk og flaske godtar han ikke. har bare ikke psyket meg opp til å ta kampen. førstegangs og enslig så vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, må psyke meg opp til å ta kampen:S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå