Gå til innhold

Har jeg funnet årsaken til min overvekt, tro?

Anbefalte innlegg

Aller først; jeg har fått en nydelig liten baby, er veldig overvektig men hadde et fullstendig ukomplisert svangerskap og fødsel :-)

Jeg har aldri skyldt min overvekt på sykdom, "tung benbygning" eller andre ytre faktorer. Det er min egen skyld; jeg spiser for mye og jeg er alt for glad i usunne, kaloririke matvarer som øl, vin, potetgull med dip og smågodt.

Med baby i hus har jeg ikke stresset med jobb som distraherer meg, og jeg har oppdaget noe rart. Når babyen er urolig, viser tegn på å være ukonfortabel, gråter mye eller sover alt for lite... Da blir jeg så sulten!! Og da mener jeg skikkelig sulten sånn at jeg kjenner det fysisk i magen, kjennes ut som det er 7 timer siden jeg spiste, det romler i magen og jeg føler meg helt utsultet...

Hvis feks babyen våkner etter 20 minutter når han burde sove i to- tre timer... Ja da blir jeg brått skrubbsulten. Selv om det kun er kort tid siden jeg spiste. På "dårlige" dager når babyen ser ut til å streve med magen og sover lite spiser jeg masse mat og er konstant sulten. På "gode" dager er sultfølelsen mer normalt regulert.

Når jeg jobber er det i en stressende jobb med mye som skjer i hverdgen og mye jobb som blir med hjem, både faktissk jobbing og mange tanker og bekymringer. Jeg har kanskje ikke hatt muligheten til å oppdage dette før nå?

Nå tvinger jeg meg til å utsestte måltider, unngår småspising mellom måltidene og prøver heller å drikke mye og kose meg med kaffe og PC i stedet for snacks.

Hva tror dere? Kan stress/ bekymringer gjøre en sulten?

Fortsetter under...

JA! Stress/bekymringer kan gjøre deg sulten. Forskningen viser det. Symptomene på at vi er stresset ligner veldig på sultfølelse, så der er det lett å tråkke feil. Mangel på søvn (noe som øker stresshormonene) setter også ned forbrenningen, så da er man på en "karusell".. :P Gikk ned mye over ett år da jeg hadde kontroll på søvnmønsteret, er spent på hvordan det vil gå når lillingen kommer, siden jeg merker at jeg i svangeskapet (og med urolig, lite søvn i lange perioder) har gått mer opp enn jeg trodde var mulig, siden jeg "passer kosten".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...