Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Jeg har lest litt rundt på nett nå for å finne ut alle måtene man kan oppnå generell studiekompetanse på. Da jeg ikke kan gå vanlig skole pga baby, må jeg gjøre det hjemme over nett.. Jeg fant ut at du enten - må være over 23 år, og ha jobbet eller vært hjemme med barn sammenhengende de siste 5 årene -realkompetasne (de over 25 år) - og vanlig 3-årig skolegang på vgs Jeg har kun gått GK på vgs, og er ikke 23 år. Vil det si at det er bortkastet for meg å ta et kurs hvor jeg "får" generell studiekompetanse på internett? Kan jeg som er under 23 år, som ikke har mer enn ett år på vgs, og som ikke har yrkeserfaring på 5 år få generell studiekomp på denne måten? (over nett) Eller må jeg ta de to siste årene på vgs?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 de reglene gjelder vel for å komme inn på videre utdanning ikke for å få generell studiekompetanse. Å ta fagene som privatist skal gå helt bra, du må jo møte opp ett sted for å ta eksamenene bare, ingen spørr hvordan du forberedte deg
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 hi Hva mener du med at de reglene gjelder for å komme inn på videre utdanning? Jeg vil jo på høyskole etter dette, og det kan vel kalles videre utdanning..? Men er det "helt greit" at jeg kun har fullført 1 år på vgs, og nå tar disse fagene og over nett, og dermed får genrell studiekompetanse SOM er gyldig til å søke seg inn på høyskole med?
Hopptetussa90 Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Dersom du ikke har fylt 23 enda, holder det ikke med de 5-6 fagene som står listet opp. Du må ha et 90-timers vitnemål, fag som tar 30, eller flere timer i uka. Er jo ikke uten grunn at de prakker på med utallige valgfag Altså, etter fylte 23 har du studiekompetanse etter å ha bestått eksamen i alle fag som står ramset opp på f.eks NKI og har vært yrkesaktiv/omsorgsarbeid i 5 år. Før fylte 23 MÅ du ha 3 år på vgs, eller ha bestått utallige eksamener som privatist, for å få et godkjent vitnemål. Dersom du ikke rekker å fullføre 2 år til på vgs. før du har fylt 23, ville jeg begynt smått nå å lese til de fagene som går under 23/5 regelen. Det er mange eksamener som skal bestås
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 HI Beklager at jeg er litt treg i oppfatningen.. men.. Hvis jeg tar det kurset på NKS "generell studiekompetanse", og bruker et halvannet år på det, så er jeg 23 når jeg er ferdig. Er den gyldig og er den NOK til at jeg kan søke meg inn på høyskole, selv om jeg IKKE har 5 års yrkesaktivitet bak meg? Eller er det slik at man MÅ ha 5 års yrkesaktivitet bak seg PLUSS den generelle studiekomp? (når man ikke har fullført 3 år på vgs)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 23/5 regelen betyr jo at du Må vær over 23 år og du MÅ ha minst 5 års arbeidserfaring/omsorgsarbeid (være hjemme med barn, teller også) Du kan ta kontakt med den høyskolen du har lyst å gå på. Noen skoler kjører forskjellige opptakskrav, og det er ikke sikkert at den skolen du vil gå på, godkjenner det som oppfylte krav. Noen krever 3 års vgs, og andre har i tillegg til 23/5, også realkompetanse. http://rogalandfylkeskommune.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=94&I=738 Evt. gå inn på din egen fylkeskommunes sider og les der.
Hopptetussa90 Skrevet 17. september 2010 #7 Skrevet 17. september 2010 Du MÅ kunne dokumentere yrkesaktivitet, eller omsorg for egne barn i 5 år for å få et gyldig vitnemål. Anbefaler deg å ta kontakt med fylkeskommunen og høre. Kan være smutthull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå