Mamma's Magic Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Jeg har tidligere klaget min nød over min datters kolikk her inne, men de siste dagene har hun vært en del bedre mht kolikksmertene (etter gråtingen å dømme), da hun har fått Minifom i tillegg til homeøpatmidler. Imidlertid gjør det ikke saken noe bedre for oss (selv om det er godt å vite at hun ikke har vondt). Vesla er nemlig like våken som før, og vi må holde på med henne hele tiden, bære i sjal, baby bjørn, løfte opp og ned, hoppe og danse og ikke minst gi pupp (helst hele døgnet), ellers skriker hun. I dag har hun vært våken fra 16.30 til nå, 03.30, og hun viser ingen tegn til å skulle falle i søvn innen nærmeste fremtid. Til sammen har hun vel da sovet ca 12 timer siste døgn. Er ikke det veldig lite for en 2 mnd gammel baby? Jeg er nesten redd for at det kan være noe galt med henne, siden hun sover så lite. Vi får prøve å komme oss en tur til legen til uka, dette fungerer jo ikke spesielt bra...
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Hun sov ikke mer vår datter heller de første 3 mnd. Sov kanskje 10 timer i døgnet en periode, kanskje mindre. Hun sov mer jo eldre hun ble. Rundt 4 mnd alder sov hun kanskje 13 timer, så økte det litt på til 14-15 timer, før det stabiliserte seg. Nå er hun 11 mnd og sover kanskje fortsatt 14 timer i døgnet. Jeg leste et sted at noen babyer ikke sov mer, men at det ikke var skadelig. Det vanlige når de er nyfødt er mellom 16 og 20 timers soving i døgnet, men det stemte overhodet ikke her. Vi fortalte det til helsesøster, men hun virket ikke bekymret for annet enn at det ble slitsomt for mor.
Tantrum Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 La oss anta (og håpe) at kolikken er vekke og at hun ikke har vondt noe steder. Da er det noen tips jeg vil komme med før dere drasser henne avgårde til legen for noe som er HELT normalt for en baby på 2 mnd. - Mi var også sånn i den perioden og jeg er ikke alene (og vi overlevde, hun er nå 5 mnd) - Finn ut om hun faktisk spiser nok på hvert måltid! Spiser hun eller bare sutter hun og bruker deg som smokk? - Strukturer matingne litt, la det gå minst to timer mellom hver gang hun får mat, lag deg "åpningstider" med andre ord. Se om hun aktivt spiser mer da, - Det er greit at babyer gråter og de blir som vi gjør de; om dere lar henne styre dagen (det gjør de jo uansett, men ikke mer enn vi tillater), når dere hopper hver gang hun sier hopp, så fortsetter hun jo med det.... Det er greit at hun "bæljer" når dere legger henne fra dere på gulvet/i senga/ i vogna noen ganger om dagen. Støvsug så slipper du høre på det (mener IKKE at hun skal hyyyyyyyyle og grine i en time, ta tiden: det er ikke like lenge som det kjennes ut som) - Mi er villere jo trøttere hun faktisk er Da er det min jobb og si "nei vettu hva, nå skal du sove". Jeg legger henne som regel i vogna og tre dytt senere, så sover hun. - Begynn med leggerutiner, men kjør ikke steinhardt på de nå i begynnelsen. La far legge henne: mat, stell og så seng. Ta tiden på hylingen, den varer ikke så lenge GARANTERT. Og den forsvinner helt på kort tid - Mi kunne HYLE på puppen i den aldreren; aldri fornøyd. Det er helt vanlig og går over, jeg forholdt meg helt rolig; enten så spiste hun eller så sovnet hun. Ikke lag forventninger omat noe skal skje hele tiden... Hun er jo vant til å bli båret rundt fordi det hjalp da hun hadde magesmerter; hun VET ikke hva hun skal gjøre når dere ikke bærer på henne og dette må hun "lære" seg. Det er ikke meningen at dere skal bære rundt på henne og bli helt utslitt, da er ikke dere gode foreldre (altså en trøtt mamma er en trøtt mamma på minussiden, en uthvilt mamma har pluss). Vær litt "streng" med dere selv; det er greit at hun gråter, bare ikke i timesvis Hun må bare vennes til det nye systemet =) Når hun gråter, la pappa ta henne, han har ingen pupp å gi og kan bare gi trøst i form av nærhet.... Prøv smokk, prøv flaske med MME for å se om hun er virkelig sulten og bit tenna sammen; snart er hun 3 mnd og da roer hun seg masse (det gjorde mi og andres babyer)
Formerly known as Tina Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Jenta mi sov ikke noe mer i den tiden, men jeg var så heldig at hun ihvertfall sov om natta. Jeg fant vel egentlig ut at det er en myte at små babyer sover hele tiden:-) Sånn var det ihvertfall ikke her og rundt 2 mnd sluttet jeg rett og slett å stresse med det fordi hun regulerte seg selv. Etterhvert begynte hun å sove bedre og mer. jeg ville heller prøvd å fokusere på å få henne til å sove om natta. Lykke til:-)
Hanna30 Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Det er vanlig at kolikkbabyer sover lite. Det er nok ikke farlig, men både babyen og foreldrene blir jo slitne! Min hadde også kolikk. Nå er den over, men han sover ofte fortsatt bare 12 timer i døgnet. Vet ikke om det bare har blitt en vane å sove lite, eller om han har så lite søvnbehov:) Han er glad og vokser normalt, så da bekymrer jeg meg ikke!
Løvinna30 Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 om jeg ikke tar helt feil så sover babyer 16 timer i døgnet. (1-3 mnd).
Tantrum Skrevet 17. september 2010 #7 Skrevet 17. september 2010 Heldigvis bare anslagsvis og ingenting som sier atdet MÅ være 16 timer Et barn tar ikke skade av å sove bare 12 timer i døgnet, faan heller; i tannperioder da så burde de fleste barn vært veldig skada.... Hilsen mor med barn som får tenner nå.....
Canari Skrevet 17. september 2010 #8 Skrevet 17. september 2010 Dersom et så lite baren sover så lite som 8-9 timer i døgnet over en periode, bør man sjekke med lege. Jeg hadde også en med kolikk som sov så lite, og hun sov lite hele veien, 12-13 timer. Er i dag tre år og sover bare 10 timer i døgnet.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 17. september 2010 #9 Skrevet 17. september 2010 Lillegutt sov heller ikke så mye i den alderen. Max 12 timer i døgnet, noen ganger mindre. Jeg førte faktisk regnskap over tid for å se hvor mye han sov totalt. Fikk aldri noen følelse av at det var farlig å sove så lite da jeg snakket m hs om det. Problemet var egentlig at vi ikke skjønte når han var trøtt, sånn at han ble overtrøtt og fikk ikke sove av den grunn. Når vi lærte oss å se tegn på trøtthet ble det myye bedre! Men kan være lurt å begynne med litt mer rutiner ja, hun må lære seg at dere ikke kan underholde henne hele tiden. Lillegutt er 17 mnd nå, og sover nå mer enn han gjorde som 2 mnd gammel. Nå i juni kunne han sove 13 timer på natta og halvannen på dagtid... Det blir bedre, men dere må kanskje hjelpe henne litt på vei. Lykke til!
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 17. september 2010 #10 Skrevet 17. september 2010 Hei. Har ikke kollikkbarn, men han sover ikke mer enn ca 10-12 timer i døgnet (av og til mindre) Har 2 tenåringsbarn fra før og de sov enda mindre. Nå gir jeg mme i tillegg og det hjelper litt på søvnen på dagtid og første økta på natten. Men han er våken fra ca 2-3 om dagenn til 11-12 på natten. Sovner av og til en halvtimes tid tilsammen mellom den tiden. Er veldig slitsomt med en sååå lang økt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå